اقتصادی

/گزارش/ گرین؛ گنجینه‌ی گونه‌های گیاهان دارویی

ترندونی/ لرستان لرستان با وجود آب و هوای متفاوت، آب و هوای مناسب و متنوع و اراضی مناسب، یکی از مناطق مناسب برای پرورش گیاهان دارویی است.

گارین یکی از رشته کوه های مهم غرب ایران است که بیشتر وسعت آن در شمال لرستان است و بیش از 500 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد.

این منطقه زیستگاه انواع گونه های گیاهی مانند بلوط، زالزالک، گلابی وحشی و گیاهان مرتعی معمولی مانند موسیر و گونه های گیاهی دارویی مانند آویشن، سمسا، ماچالاس، موسیر، مفرا، کلم پیچ، جوسان، ریواس، کنگر خوراکی، کلم پیچ و کما. .

لرستان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی متفاوت، گیاهان دارویی و دارویی می روید و به دلیل تنوع رویشگاه های مرتعی و جنگلی این استان مانند گرین، اشترانکوه، سفیدکوه و… جایگاه ارزشمندی در تولید انواع مختلف دارد. از گیاهان دارویی و دارویی گیاهان دارویی.

پتانسیل گیاهان دارویی در لرستان می تواند تحولی در کشور ایجاد کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با ترندونی، … یحیی ابراهیمی به ظرفیت های لرستان در بخش های مختلف اشاره و تصریح کرد: لرستان بیش از 5 هزار اثر گردشگری باستانی دارد و استانی کم نظیر است. از نظر منابع طبیعی و تفریحی.

وی گفت: لرستان در حوزه گردشگری سلامت دارای قابلیت های منحصر به فردی از جمله آب گرم نورآباد، طبیعت بکر و وجود بیش از 800 تا 900 گونه گیاهی در کوه سبز است که می تواند کشور را متحول کند. تصریح کرد: لرستان باید حوزه گیاهان دارویی معرفی شود که متاسفانه مانند سایر صنایع از این ظرفیت آگاه نبودیم و اقدام اساسی صورت نگرفت.

ابراهیمیس گفت: یکی از راه های کسب درآمد در لرستان گردشگری سلامت و استفاده از گیاهان دارویی است که در حال حاضر بیش از 5 هزار هکتار زمین به کشت گیاهان دارویی در استان اختصاص دارد که این میزان تا 20 هزار قابل افزایش است. هکتار.

/پیام/ سبز;  گنجینه ای از گونه های گیاهی دارویی

نماینده ساکنان سیله و دلفان در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لرستان خاستگاه و قطب گیاهان دارویی در کشور است، گفت: متاسفانه کارخانه و کارگاهی در این منطقه ایجاد نشده و کم توجهی شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: اگر در این بخش سرمایه گذاری شود می تواند در ایجاد اشتغال پایدار در لرستان بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 3000 گونه گیاهی در اشتران و کوه های سبز و سایر کوه های استان می روید و آب و هوای لرستان به گونه ای است که هر یک از این گونه های وحشی قابل کشت است.

نماینده مردم سلش و دلفان در شورای اسلامی گفت: موسیر در کوه سبز نیز به وفور یافت می شود اما به صورت خام به فروش می رسد و اگر بتوان این گونه ها را در لرستان فرآوری کرد ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت. استان

حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه فرآورده های دارویی در لرستان

دکتر. محسن اسدبیگ معاون سابق غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: لرستان از نظر گیاهان دارویی و کارخانه های دارویی قطب دارویی کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: یکی از اولویت های سازمان غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی حمایت از ایده ها و کسب و کارهای دانش بنیان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از شرکت های دانش بنیان در حوزه فرآورده های دارویی استان حمایت می کنیم.

اسدبیگی گفت: در حال حاضر در حوزه فرآورده های دارویی دو شرکت دانش بنیان داریم که در این راستا فعال هستند.

وی افزود: از شرکت های دانش بنیان که در حوزه مواد اولیه دارویی و گیاهان دارویی فعالیت می کنند با ارائه تسهیلات و صدور مجوز حمایت خواهیم کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: ایده های شی کم بهره بر اساس نوع طرح داده می شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

اسدبیگی گفت: افراد صاحب ایده می توانند با معاونت غذا و دارو و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و یا مرکز تحقیقات گیاهان دارویی رازی وابسته به دانشگاه تماس بگیرند.

/پیام/ سبز;  گنجینه ای از گونه های گیاهی دارویی

لرستان ذخیره ژنتیکی برای کشت گیاهان دارویی

شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: لرستان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، خاک مساعد و آب کافی می تواند به عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کشور مطرح شود.

وی افزود: تنوع آب و هوای استان باعث شد که گیاهان دارویی در کشور کمتر از لرستان باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت حوضه آب لرستان گفت: وجود حدود 1700 گونه گیاهی در استان لرستان را به یکی از ذخایر ژنتیکی کشت گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

نجفی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده 300 نوع گیاه دارویی برای درمان و تامین سلامت انسان در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی و آب و هوایی مساعد ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد، گفت: کشت گیاهان دارویی مبنای اقتصادی دارد که یک هکتار از آن می تواند هزینه های خانوار را تامین کند.

مدیر کل منابع طبیعی و حوضه داری لرستان تصریح کرد: گیاه کاتیرا، موسیر، شیرین بیان، آویشن، بابونه، گل همیشه بهار، کنگر، زعفران، مرزنجوش، زعفران، رز و مورت از گیاهان دارویی اصلی لرستان هستند و طبق اعلام اداره کل مدیریت منابع طبیعی و حوضه آبخیزداری لرستان اکثر طرح های مناسب برای پرورش گیاهان دارویی را به مدیران واگذار کرد.

وی با بیان اینکه گونه های گیاهی دارویی مقاوم به خشکی بوده و به آب کمی نیاز دارند، افزود: لرستان از نظر کشت گیاهی رتبه دوازدهم و از نظر تولید رتبه پنجم کشور را دارد. درآمد زعفران در مزارع دیم 40 برابر بیشتر از گندم است.

/پیام/ سبز;  گنجینه ای از گونه های گیاهی دارویی

لرستان این فرصت را دارد که به قطب اصلی گیاهان دارویی کشور تبدیل شود

سیروس ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این خصوص گفت: لرستان ظرفیت های زیادی دارد و به جرات می توان گفت استان پتانسیل تبدیل شدن به قطب گیاهان دارویی در کشور را دارد.

وی افزود: به نظر من لرستان از خداوند نعمت های زیادی دارد و ما باید از هنر خود برای استفاده از مواهب الهی استفاده می کردیم اما در این زمینه موفق نبوده ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه هم اکنون 14 هزار تن گیاهان دارویی در استان تولید می شود، گیاهان دارویی را یکی از توانمندی های استان برشمرد. وی افزود: برنامه و هدف چهار ساله 22 هزار تن تعریف شده است. تن و سهم سالانه این تولید در لرستان شناخته شده است.

ابراهیمی تصریح کرد: اگر سازمان جهاد کشاورزی لرستان تلاش بیشتری کند قطعا گیاهان دارویی فضای بیشتری برای رشد و نمو خواهند داشت و لرستان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب می تواند به یکی از قطب های اصلی گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود. آب و هوای متفاوتی داریم و موقعیت جغرافیایی خوبی داریم.

وی یکی دیگر از ظرفیت های کشاورزی لرستان را نام برد و با اشاره به اینکه 2 میلیون هکتار از جنگل ها و مراتع استان یکی از ظرفیت های موثر در حوزه گیاهان دارویی است، گفت: 800 هزار مراتع لرستان قابلیت تبدیل به فرآورده های دارویی را دارد. گیاهان و از این رو تنها حفظ خاک و مراتع مهم نیست. این جایی خواهد بود که مردم در آن درآمد کسب کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اضافه کرد: برخی از گیاهان دارویی به آب کم و بیش نیاز دارند و هر کدام در جای خود قابل تحقیق و استفاده است.

ابراهیمی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که روی آن متمرکز هستیم، کشت گیاهان دارویی است.

/پیام/ سبز;  گنجینه ای از گونه های گیاهی دارویی

لزوم ایجاد بازار و زنجیره ارزش برای فروش گیاهان دارویی لرستان

محمدحسن کیانی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با ترندونی، اظهار کرد: در حال حاضر 6 هزار هکتار در استان کشت انواع گیاهان دارویی داریم که با توجه به اهداف تعیین شده کشاورزی به 9 هزار و 800 هکتار می رسد. سازمان جهاد شد.

وی بیان کرد: چند گیاه دارویی رشد خوبی داشته ایم که یکی از آنها زعفران است که در حال رشد است و در نقاط مختلف استان تقاضای زیادی برای توسعه آن داریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در راستای کشت موسیر بد نیست. در مورد مرزه خوزستانی و چند گونه گیاهی دیگر اقدام خوبی صورت گرفته است.

کیانی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت و مناسب استان، زمینه برای توسعه انواع گیاهان دارویی وجود دارد. در این راستا باید بازار فروش و زنجیره ارزش را در نظر بگیریم، یعنی زنجیره ارزش از زمان کاشت تا محصول نهایی را برای انواع گیاهان مشخص می کند.

وی با بیان اینکه گل رز خوش روییده در استان دارای زنجیره ارزش تقریبا مکمل است، گفت: با تهیه قلمه و نهال در گلدان تا تبدیل شدن به اسانس، زنجیره آن در استان وجود دارد و آن ها. چرخه کامل است و صادرات آن خوب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: موسیر فرآوری نشده اما بازار خوبی دارد. برخی از گونه ها مانند مرزه خوزستان، آویشن و گونه های دیگر که اسانس هستند توسط برخی شرکت ها مانند خرمن امضا شده است. با تولیدکنندگان و به صورت رایگان نهال تهیه می کند و محصول را به قیمت روز از تولیدکنندگان خریداری می کند.

کیانی بیان کرد: در این راستا بحث توسعه کمی، کیفی و تنوع از نظر کیفی و تکمیل زنجیره هایی که منجر به توسعه پایدار کشت گیاهان دارویی در استان می شود در دست بررسی است.

با توجه به وضعیت اشتغال لرستان، آمار بیکاری و تعداد زیاد متقاضیان کار و محدودیت منابع آبی و شرایط اقلیمی در کشاورزی، کشت و توسعه گیاهان دارویی در لرستان می تواند استان را به قطب کشت تبدیل کند. از گیاهان دارویی و زمینه اشتغال بسیار زیاد است برای ارائه فارغ التحصیلان بخش کشاورزی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا