اقتصادی

۴۰ درصد ذرت ایران از اوکراین و روسیه تامین می‌شود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل گفت: 60 درصد ذرت وارداتی به ایران از برزیل و 40 درصد از اوکراین و روسیه تامین می شود.

در جلسه امروز سید فخرالدین عامریان با بیان اینکه ما 34 اتاق مشترک داریم که یکی در ایران و دیگری در طرف خارجی است، گفت: اتاق مشترک ایران و برزیل پنج سال پیش در تهران راه اندازی شد. دفتر نمایندگی اتاق ایران متحد سه ماه پیش در برزیل و سائوپائولو با حضور نمایندگانی از دو کشور راه اندازی شد. هدف از تاسیس این اتاق مشاوره در زمینه صادرات و واردات دو کشور است.

وی ادامه داد: ما سالانه 50 میلیارد یورو کالاهای اساسی مانند ذرت، سویا، گوشت و روغن وارد می کنیم. که 10 درصد آن به معنای بیش از 5 میلیارد دلار واردات از برزیل است. دلار آمریکا “.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل افزود: صادرات ما به برزیل کمتر از 100 میلیون است. تراز تجاری به نفع برزیل مثبت است.” ما در تلاش هستیم تا تعرفه ها و عوارضی را که برای صادرات از ایران از طریق اتاق بازرگانی ایران در برزیل اعمال می شود، کاهش دهیم.

انعقاد تفاهم نامه 400 هزار. تن اوره دانه ای به برزیل

وی گفت: پسته، خرما، کشمش، زعفران، فرش دستباف، پتروشیمی، قیر و فولاد صادرات ما به برزیل است. چندین یادداشت تفاهم برای صادرات 400000 تن اوره گرانول به برزیل و خرید مواد خام دامی از برزیل امضا شد.

عامریان در پاسخ به این سوال که آیا برزیل می تواند بخشی از غلات مورد نیاز اوکراین را که اوکراین در حال حاضر تامین می کند، تامین کند، در صورت ادامه درگیری بین روسیه و اوکراین، پاسخ داد: واردات به این کشور از برزیل و 40 درصد از آنها از اوکراین و روسیه هستند. 9 میلیون واردات از برزیل، اوکراین و روسیه انجام می شود. تن ذرت برای دام با توجه به اینکه برزیل دومین تولید کننده ذرت در جهان است، مشکلی برای تامین 9 میلیون ذرت مورد نیاز ما وجود نخواهد داشت. تن ذرت البته قصد نداریم تمام محصولات مورد نیاز را از یک کشور خریداری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در برزیل در خارج از کشور کشت می کند یا خیر، گفت: حدود 8 سال است که تولید خارج از کشور و کشتارگاه های خارج از کشور تولید گوشت منجمد گاو، سویا و ذرت داریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل گفت: برزیل زمین های کشاورزی وسیعی دارد. اتاق بازرگانی متحد در تلاش است 100 هزار هکتار زمین را بخرد، سپس آن را تقسیم کرده و در اختیار کشاورزان ایرانی که می خواهند در خارج از کشور کار کنند، قرار دهد.

ما 60 هزار هکتار زمین قابل کشت در برزیل داریم

یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی ایران و برزیل گفت: با توجه به اینکه کشور ما نیاز بیشتری به ذرت، سویا، جو و گندم دارد، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشت فرازمینی معتقد است باید از کشت این محصولات حمایت شود. . اولا در حال حاضر 60 هزار هکتار زمین قابل کشت در برزیل داریم که بیشتر آن ذرت و سویا است.

به گفته وی، سالانه بیش از 100 هزار تن گوشت گاو منجمد را از برزیل وارد می کنیم که با حضور ناظران مذهبی و به صورت حلال تولید می شود و کیفیت بالایی دارد. در یکی دو سال اخیر، کاهش قدرت خرید مردم در گوشت منجر به کاهش واردات گوشت بخش خصوصی از برزیل شده است و شرکت پشتیبانی دام خود گوشت را با قیمت های تعیین شده در بازار خریداری و عرضه می کند.

وی افزود: تا سال 97 بالغ بر 150 هزار گوشت وارداتی به کشور وارد شده است. تن، اما سال گذشته این رقم کمتر از 40 هزار تن بود.

عامریان در بخشی دیگر از سخنان خود برزیل را بالاترین درآمد مالیاتی دانست و گفت: تعرفه و تعرفه کالاها در این کشور بیش از 100 درصد و برخی کالاهای لوکس مانند فرش بیش از 150 درصد است. در نتیجه فرش دستباف ایرانی از جمله عوارض گمرکی به عنوان یک کالای لوکس گران می شود.

وی با اشاره به اینکه برزیل کشمش، پسته، زعفران و خرما وارد می کند، گفت: در صورت کاهش تعرفه این محصولات قطعا می توانیم سالانه تا یک میلیارد دلار به کشور صادرات داشته باشیم. برزیل هم قیر می خرد و کشور ما تولید می کند. در صورت رفع مشکلات، صادرات در این بخش نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل از افتتاح فروشگاه ایرانی در برزیل خبر داد و گفت: هدف ما این است که یک فروشگاه و محل دائمی در سائوپائولو برزیل داشته باشیم تا بتوانیم محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه کنیم. “

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به صادرات سیب به برزیل نیز اشاره کرد و گفت: امسال با مازاد تولید سیب در کشور مواجه هستیم. وزارت جهاد کشاورزی نیز قصد صادرات دارد. چند تاجر برزیلی درخواست سیب ایرانی کردند اما تفاهم نامه ای با برزیل در مورد میوه نداشتیم. امیدواریم با امضای تفاهم نامه ها و رفع مشکلات، سیب و انار ایرانی به برزیل صادر شود.

عامریان گفت: «کارآفرینان ما با قوانین برزیل و تجارت ناآشنا هستند. آنها کالاهای محبوب این کشور را نمی شناسند. ما فرصت های مشاوره تجاری را در اتاق بازرگانی سائوپائولو ارائه می دهیم.

وی در پایان همچنین از آغاز پاکسازی در ایران و برزیل خبر داد و گفت قرار است با ارسال اوره به برزیل ذرت و سویا را برای آنها بفرستیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا