فرهنگ و هنر

شهاب حسینی درباره چه چیزی صحبت کرد؟

ادعای اخیر شهاب حسینی و برخی سوالات وی در مورد وضعیت سینما دغدغه جدی بسیاری از فعالان این عرصه است که نگران تداوم شرایط فعلی و آینده سینما هستند.

به گزارش ترندونی، «سینما» از ابتدای تابستان امسال و پس از رکود شدید پس از شیوع کرونا رونق گرفت و پیش‌بینی می‌شد در فصل پاییز وضعیت بهتر شود، اما ناآرامی‌هایی که در کشور آغاز شد. پایان شهریور ماه ورق برگشت و اکنون بسیاری از فعالان عرصه سینما نگران آینده سینما و سینما و معیشت سینماگران و سینما هستند، مخاطب دیروز مانند گذشته نمی بیند.

قرار بود پاییز امسال فیلم‌های جدید اکران شوند و حتی برنامه‌ریزی‌هایی برای ادامه اکران برخی فیلم‌ها همزمان با جام جهانی انجام شد تا استقبال تماشاگران از سینما کاهش پیدا نکند، اما فروش فیلم‌های روی پرده باعث شده است. به قدری سقوط کرده است که برخی از کارشناسان کاهش حدود 50 درصدی را تجربه کرده اند. با توجه به این موضوع، سازندگان فیلم هایی که قرار بود پاییز امسال اکران شوند، فعلا کنار کشیده اند. زیرا به دلیل هزینه های زیادی که برای تولید صرف می شود، چشم اندازی نمی بینند، فقط شکست در گیشه می بینند. این در حالی است که برخی سینماداران تاکید می کنند که باید مانند دوران کرونا از سینما حمایت ویژه شود.

بیشتر بخوانید:

یک کارگردان سینما بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها تاکید می کند

همایون اسعدیان: برای نجات سینما باید کاری کرد

علاوه بر این سوال، دغدغه برخی سینماگران این است که در فضای کنونی جامعه، شرایط برای نمایش مهیا است؟ در همین حال، برخی تصمیم گرفته اند فیلم خود را برای بهبود وضعیت مردم منتشر کنند، اما برخی در مورد وضعیت دوگانه هستند. در این راستا سینماداران تاکید دارند که سازمان سینمایی باید حمایت مالی قابل توجهی برای تشویق صاحبان سینما به اکران داشته باشد، اما تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی سازمان سینمایی و سینما در این باره منتشر نشده است. که به عنوان یک موسسه تجاری باید الزامات را افزایش دهد. تنها راه حلی که اخیراً از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شده این است که هر دو هفته از اکران فیلم هایی که همزمان با جام جهانی اکران می شوند یک هفته محسوب شود و هر فیلم جدیدی که اکران شود در صورت اکران امکان پذیر است. تا پایان سال بدون محدودیت نظارتی ادامه یابد. همچنین اعلام شده بود که فیلم‌های جدید از حمایت مالی سازمان سینمایی برخوردار می‌شوند اما این موضوع به‌طور کلی مطرح می‌شود و حتی سینماگران و تهیه‌کنندگان در پیگیری‌های ترندونی می‌گویند اطلاعات دقیقی در این باره ندارند. . تاریخ برای اکران فیلم هایشان تصمیم بگیرند. سوال آنها این است که این حمایت مالی چقدر است و چقدر خواهد بود؟ آیا پشتیبانی رایگان است یا به صورت وام پرداخت می شود؟

بیشتر بخوانید:

انتشار اظهارات کارگردان فیلم با بازی مهدی هاشمی

وضعیت اسفبار کلی سینما و فعالان آن این نگرانی را به وجود آورد که در حالی که مسئولان اتحادیه سکوت کرده بودند، شهاب حسینی روز بعد در نامه ای به خانه سینما نوشت: «در هفته های پرتلاطم گذشته مدت ها منتظر بودیم تا متوجه این موضوع شویم. نظر و تحلیل اتحادیه محترم ما در مورد وضعیت موجود. شاید بیش از هر صنفی دیگر، صنف سینماگران باید به این فکر باشد که آیا در شرایط کنونی می‌توانند دوباره انتظار حضور عموم و پذیرش آثار سینمایی را داشته باشند؟ آیا روح جمعی جامعه این فرصت و تمایل را خواهد داشت که به دستاوردهای ما توجه کند؟ آیا به این دلیل نیست که حضور ما به گوش و چشم و روح و قلب مردم جان می بخشد؟ آیا به این دلیل نیست که زندگی ما با زندگی آنها گره خورده است؟ آیا آنها سرمایه واقعی ما نیستند؟ مگر ما همان مردم نیستیم؟ با روحیه عمومی آزرده و دل خسته مردم چه کنیم؟ آیا ابر عشق و محبت آنها بر دشت اندیشه ما خواهد بارید؟ به عنوان یکی از اعضای خردسال خانه سینما، مایلم نظر رسمی آن انجمن شریف را در مورد شرایط کنونی جامعه منتشر کنم. خانواده کینو باید نظر خود را به جامعه ای که همیشه از ما حمایت کرده است بیان کند. لذا از جنابعالی تقاضا دارم در اسرع وقت اقدامات لازم را جهت اجماع سینماگران و اعلام آن به مردم انجام دهید.

آنچه شهاب حسینی بازیگر، دست اندرکار و تهیه کننده سینما گفت را می توان در گفتگو با بسیاری از اهالی سینما شنید که نگران تاثیر انسان بر سینما هستند. برخی معتقدند در عصر تحولات فناوری و پلتفرم های نمایش، نیاز به تغییر شیوه مدیریت سینما و قوانین فیلمسازی است تا سینما پاسخگوی نیاز مردم باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا