برون مرزی

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره هواپیمای اوکراینی/بهاروند: چیزی برای پنهان کردن نداریم

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراین صبح امروز (دوشنبه) به ریاست محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه و یوگنی ینین همتای اوکراینی در تهران در حال انجام است.

* رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است / ما چیزی برای پنهان کردن نداریم

در ابتدای این نشست ، محسن بهاروند ، رئیس هیئت نمایندگی ایران ضمن تسلیت و تسلیت به خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراین اظهار داشت: یک هواپیمای اوکراینی دچار خطای انسانی شده است و جمهوری اسلامی ایران سعی در جلب رضایت اوکراین خواهد داشت.

بهاروند افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است و هیچ چیزی برای پنهان کردن این حادثه ندارد و آماده است تا حسن نیت را به مردم و هیئت نمایندگان اوکراین در مورد جزئیات حادثه اطلاع دهد.

رئیس هیئت نمایندگی ایران از جمهوری اسلامی ایران و اوکراین به عنوان دو کشور دوست نام برد که متأسفانه شاهد این واقعه بوده اند و اکنون باید در میز مذاکره توافق کنند.

بهاروند بر عزم جمهوری اسلامی ایران در تعقیب و مجازات عاملان ، برقراری عدالت و جبران خسارت بازماندگان تأکید کرد.

* از همکاری و تلاش ایران برای تحقق عدالت قدردانی کنید

یوگنی یینین ، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت اوکراین ، با تشکر از استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی ایران را به خاطر همکاری و تلاش برای تحقق عدالت ، علی رغم شیوع ویروس کرونا و ارزیابی مثبت اول مذاکرات در کیف ، ستود.

در ابتدای جلسه ، دو طرف مذاکرات را با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه به احترام قربانیان سقوط هواپیمای اوکراین آغاز کردند.

گفتگوهای کارشناسان درباره سقوط هواپیمای اوکراین به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

در این مورد محسن در بهاروند معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات گفت: در این مرحله از مذاکرات سه جلسه فنی برگزار می شود ، یکی از این جلسات در مورد بحث های فنی است که سازمان هواپیمایی برگزار می کند. یک جلسه به موضوعات قضایی که توسط همکاران در دادگاه ها انجام می شود و جلسه دیگر به موارد حقوقی مربوط به میزان غرامت افراد و هواپیماها اختصاص دارد.

پس از بررسی جعبه های سیاه هواپیما در پاریس ، جلسه ای نیز در اوایل ماه اوت در کی یف در ایران و اوکراین به ریاست محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه برگزار شد و دو طرف توافق کردند که دور بعدی گفتگوها را برگزار کنند. موضوع غرامت ، که در پایان ماه اکتبر ، 19 تا 21 اکتبر اتفاق خواهد افتاد ، نیز رسیدگی خواهد شد. (28-30 اکتبر) تهران.

در این مورد منوچههراس مرادی سفیر ایران در کیف قبلاً گفت: براساس توافق ، دور بعدی گفتگوها قرار است در ماه اکتبر در تهران برگزار شود. طرف ایرانی چند روز پیش یادداشتی را به سفارت اوکراین در تهران ارسال کرد و در 18 تا 21 اکتبر پیشنهادی را ارائه داد. (27-30 اکتبر) در مرحله بعدی مذاکرات شرکت کنید. دو روز اول جلسات تخصصی کمیته ها است و طی دو روز معاونان وزیر امور خارجه دو کشور در مورد نتایج جلسات کارشناسی بحث و تبادل نظر می کنند. ما منتظر پاسخ طرف اوکراینی در مورد زمان پیشنهادی هستیم. به طور کلی ، ارزیابی من از دور اول مذاکرات بسیار مثبت بود و از نظر من بیش از انتظارات ما بود. به همین دلیل ، ما در مورد دور دوم مذاکرات بسیار خوش بین هستیم و من اطمینان دارم که با حسن نیت طرفین نتایج بسیار خوبی خواهیم گرفت.

پاساک فارسو ، یوجین ینین وزیر امور خارجه اوکراین در یک پست ویدئویی در صفحه فیس بوک وزارت امور خارجه گفت: “هیئت اوکراین وارد ایران شده است.” “ما مذاکرات در مورد هواپیمای اوکراینی را آغاز کردیم که در ژانویه سرنگون شد.”

در مورد جزئیات سفر ، ینین گفت که سه تیم مذاکره کننده برای روشن کردن شرایطی که منجر به سقوط هواپیما در اوکراین شد مذاکراتی انجام می دهند و توضیح می دهد ، “آیا این یک خطای انسانی است یا یک سیستم کنترل ترافیک هوایی به اشتباه محاسبه شده بر روی ایران؟” از جمله کارشناسان هواپیمایی ، بازرسان و دادستان ها ، و همچنین ارتش.

در این زمینه نیز سعید خطیب زاده نماینده وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در مورد این دور از گفتگوها گفت: “هیئت اوکراین مذاکرات با طرف ایرانی را از امروز آغاز کرده است.” یک حادثه بسیار اسفناک رخ داده است و این وظیفه ایران است که به حقوق قربانیان احقاق کند و این مشکل را حل کند. این وظیفه ما است که در این زمینه به مسئولیت های خود عمل کنیم و ما از روز اول با دولت اوکراین در این زمینه همکاری می کنیم و این کار را می کنیم.

یک نماینده از هیئت دیپلماتیک همچنین در مورد موضع کانادا توضیح داد: “کانادا هیچ طرفی در این موضوع ندارد ، بنابراین مذاکرات در مورد جنبه های حقوقی و جبران خسارت خانواده و هواپیما جدی گرفته خواهد شد.” (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس ، در سال 2009 7 ژانویه هواپیمای متعلق به هواپیمایی اوکراین به دلیل خطای انسانی و موشک شلیک شده هنگام پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) و 176 مسافر آن از جمله ایرانی ها و کانادایی ها سقوط کرد. خدمه پرواز افغان ، سوئد ، انگلیس و اوکراین کشته شدند. طبق گفته دولت کانادا ، 63 مسافر هواپیما شهروندان کانادا بوده اند. یازده اوکراینی ، 17 سوئدی ، چهار افغانی و چهار انگلیسی بودند که پس از این حادثه ، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح روز 12 ژانویه ، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله عامل جنایت را به دادگاه های نیروهای مسلح معرفی می کند تا خطا از نظر قانونی اصلاح شود.

در همین راستا ، طبق گفته مقامات ایرانی ، شش نفر پس از این حادثه دستگیر شدند ، سه نفر هنوز از روز اول حادثه در بازداشت به سر می برند ، سه نفر با قرار وثیقه آزاد می شوند ، همه درجه های نظامی از اپراتور و بالاتر مورد بازجویی قرار می گیرند و ده ها نفر احضار می شوند نظر سنجی.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا