اقتصادی

تکثیر گونه میگوی “کروما” و ماهی “سیبس” در ایران

رئیس پژوهشکده علوم شیلات گفت: با کمک بخش خصوصی گونه جدیدی از میگو به نام کروما که بومی خلیج فارس و دریای عمان است از اروپا وارد شده است.

محمود بهمنی در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: پژوهشکده علوم شیلاتی در چارچوب ماموریت خود برای تنوع بخشی به محصولات شیلاتی، توانست گونه جدیدی از میگو به نام کروما را که بومی خلیج فارس و دریا است، توسعه دهد. عمان، با کمک بخش خصوصی از فرانسه از سال 2018. ورد کند گفت: همچنین موفق شده ایم از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و شیلات مجوز بگیریم.

وی ادامه داد: میگو کروما وارد مرکز تحقیقات شیلات چابهار شد و ابتدا مراحل قرنطینه و سپس مراحل سازگاری و مراحل رشد اولیه را برای تحقیقات کاربردی طی کرد.

رئیس پژوهشکده علوم شیلاتی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به ویژگی هایی که میگو کروما نسبت به میگوی وانامی دارد از جمله مقاومت به سرما، سرعت رشد بالا و قیمت بالاتر در بازارهای اروپایی بتوانیم اقدام به راه اندازی کنیم. قسمت دوم پرورش میگو با این کلاه گونه.

وی افزود: در حال حاضر حدود 58 هزار تن میگوی وانامی پرورشی تولید می شود که حدود 200 میلیون دلار درآمد ارزی دارد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که اگر منشاء میگو کروما در ایران است، پس چرا به رشد و تکثیر آن توجهی نشده است؟ وی گفت: ذخایر بسیار کمی از این نوع میگو در خلیج فارس وجود دارد. از سوی دیگر، برقراری ارتباط با بخش خصوصی که می تواند در شرایط تحریم به ورود نوع جدیدی از اقتصاد به کشور کمک کند، دشوار بوده است. خوشبختانه یک بخش خصوصی ایرانی فعال در این زمینه و خارج از کشور پیدا کردیم و با کمک آنها توانستیم این گونه اصلاح نژاد را وارد کنیم.

وی بیان کرد: برنامه داریم کل چرخه پرورش از لارو به لارو را حداکثر تا یک سال اجرا کنیم و اگر این اتفاق بیفتد دستورالعملی برای پرورش آن خواهیم داشت.

رئیس پژوهشکده علوم شیلات افزود: یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشکده شیلات که در مرداد ماه سال جاری در بندر امام خمینی (ره) و ایستگاه پرورش و پرورش ماهیان دریایی متعلق به پژوهشکده آبزی پروری جنوب ارائه شد. ماهی باس در کشور پرورش داده شد.

وی افزود: این ماهی یکی از گونه های مهم اقتصادی در شرق آسیا و غرب استرالیا است و از اهمیت بالایی برخوردار است. در جنوب کشور این نوع ماهی در قفس پرورش می یابد. این گونه وارداتی است. اگرچه قبلاً بخش خصوصی بذرهای وارد شده به داخل کشور را تکثیر می کرد، اما پس از انجام تحقیقات دستورالعملی برای تکثیر آنها به دست آمد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا