جامعه و خانواده

تشریح روند برقی‌سازی تاکسی های پایتخت/ احداث ۹۰۰ نقطه شارژ در تهران

حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد روند ورود تاکسی های برقی به تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ترندونی، محسن هرمزی با بیان اینکه روز گذشته ۴ مدل خودروی برقی مجوز پلاک گرفتند.گفت: موضوع حمل و نقل برقیُ یک  موضوع زیربنایی است که محور توسعه کشور است و در این دوره با کمک دولت توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی شد و قریب به ۲ میلیارد دلار در شهر تهران به برقی سازی تخصیص یافت و  کمک دولت باعث شد که اتفاقات خوبی در این دوره بیفتد چراکه برقی سازی کمک بسیاری به کشور می‌کند چراکه موضوع ترافیک و آلودگی هوا از دیگر معضلات پایتخت است که در این دوره بنا را بر این گذاشتیم که به این مهم بپردازیم.

هرمزی در پاسخ به این سوال که پروژه برقی سازی در سطح شهر چه وضعیتی دارد خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران قرارداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی بسته شده است. ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه خواهد شد. همچنین قرارداد ۲۷۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شده که ۱۰۰۰ دستگاه آن برقی است و در سال گذشته قرارداد ۲۷ دستگاه شارژ با ۵۴ نازل با شرکت مپنا منعقد شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا منعقد شده که باید تا سال آینده به ۴۵۰۰ نقطه برسد. گفت: در پارکینگ های شهرداری یا در اماکنی مانند باغ کتاب  نقطه شارژ خودروهای برقی پیش بینی شده است و یک قرارداد مطالعه با سازمان ترافیک پیرامون جانمایی جایگاه شارژ داریم اما در تاکسی های برقی قابلیت شب شارژ یا روز شارژ به صورت شارژ خانگی پیش بینی شده است.

هرمزی با بیان اینکه  با کمک وزارت صمت با ۱۱ خودروساز قرارداد داریم که ۲۷ هزار تاکسی برقی را وارد شهر کنیم گفت: ۴ مدلی که مجوز پلاک آنها گرفته شده سیستم کاملا برقی و آلایندگی صفر دارند و پیمایش این خودروها بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ وات است. عمر مفید این باتری ها بین ۷ تا ۸ سال است و دقت داشته باشید که دنیا به سمت برقی سازی رفته است. در چین مطلقا تمام حوزه حمل و نقل عمومی به صورت برقی دنبال می‌شود. همچنین نزدیک به ۵۰ درصد حمل و نقل شخصی هم برقی است.

معاون شهردار تهران  با بیان اینکه دولت و آیت الله رییسی پیشران برقی سازی پایتخت بودند، گفت: تصمیم دولت این است که مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو را از محل نفت در اختیار خودروسازان ویژه این امر قرار بدهد و همچنین تعرفه تاکسی برقی نیم درصد است.  از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از توسعه برقی سازی این است که  رانندگان این قابلیت را دارند که بعد از ۵ تا ۷ سال از تاکسی های برقی با تعویض پلاک به عنوان خودروی شخصی استفاده کنند.

هرمزی در مورد وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با  تاکید بر اینکه اتوبوس های تهران فرسوده است و ابتدای دوره نزدیک به ۱۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شد که تنها ۸۶۰ دستگاه شاغل در خط بود گفت: اما اکنون ۳۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده است و آمار اتوبوس فعال در خط ۳۳۰۰ دستگاه است.

وی ادامه داد: در کل دوره قبلی نوسازی ناوگان ۱۳۰ دستگاه بود اما با همت شهرداری و دولت به جد نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفت و جدای از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس که قرارداد آن با چین بسته شده و ۲۷۰۰ اتوبوس داخلی، بیش از ۵۰۰۰ دستگاه نوسازی شده که تا پایان دوره تحویل مردم خواهد شد.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا