اقتصادی

تولید تنها ۲ اتوبوس برقی مبتنی بر فعالیت دانش‌بنیانی در کشور/موفقیت در بومی‌سازی ۶۰ درصدی

مدیر توسعه فناوری فضایی، توسعه فناوری خودروهای جدید و طرح های کلان ستاد حمل و نقل پیشرفته، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد: 60 درصد در کشور اتوبوس های برقی گفت: اگر سیاست گذاری در این زمینه به موقع انجام شود می توانیم به سطح جهانی برسیم. وگرنه شاید روزی از صنعت خودروهای برقی پشیمان شویم که به آن توجهی نکردیم و واردکننده فناوری شدیم.

به گزارش ترندونی، برقی شدن خودروها با تمام مزایایی که دارد می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. زیرا بویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران آلودگی هوا عمدتاً از خودروها و موتورسیکلت ها ناشی می شود و از سوی دیگر بررسی ها نشان داده است که آلودگی هوا و ذرات PPM 2.5 ارتباط بسیار نزدیکی با بروز بیماری ها دارند.

اتوبوس شهری از بسیاری جهات مورد بسیار خوبی برای ورود به صنعت خودروهای برقی و کاهش آلودگی هوا است. در همین راستا است که برخی از شرکت ها وارد این عرصه شده اند و در آن زمان است که به گفته مدیر ستاد توسعه فناوری خودروهای جدید و برنامه های شرکت بزرگ فناوری فضایی، ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از میان تمام اتوبوس های برقی ساخته شده در کشور تنها در دو مورد فعالیت دانش بنیان و بومی سازی اتفاق افتاده است.

وی معتقد است: حوزه اتوبوس، خودرو و موتورسیکلت برقی در دنیا از نظر فناوری در مقایسه با صنعت خودروهای احتراقی فاصله کمی دارد و با سیاست های به موقع، ایران می تواند به صادرکننده این گونه خودروها تبدیل شود.

بومی سازی 60 درصد اتوبوس های برقی کشور

یکی از شرکت های فعال در این زمینه به دلیل تخصص در طراحی و نمونه سازی اتوبوس های هیبریدی برقی و فعالیت های دانش بنیان در زمینه توسعه تجهیزات خودروهای برقی مانند طراحی و ساخت پک باتری، درایوهای کششی، مبدل های کمکی و قدرت دستگاه های توزیع وی در سال های اخیر توسعه نیروی محرکه الکتریکی در اتوبوس شهری را در دستور کار قرار داده است.

دکتر شهریار زینی در گفت وگو با ترندونی. وی با بیان اینکه معاونت علمی از 3 سال پیش وارد حوزه اتوبوس های برقی شد، افزود: به موازات حمایت معاونت علمی، دو شرکت دانش بنیان توانمند در این زمینه تاسیس شد که توانستند بومی سازی اتوبوس های برقی در کشور.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد تولید اتوبوس های برقی در داخل تولید می شود، گفت: منظور ما از بومی سازی 60 درصدی، لاستیک و باتری نیست، بلکه قلب تپنده این اتوبوس ها است که شامل پیشرانه های الکتریکی نیز می شود. ، در داخل کشور ساخته شده است که از یک موتور الکتریکی، اینورتر، اینورتر، درایو و پک باتری تشکیل شده است.

زینی باتری های مورد استفاده در اتوبوس های برقی را وارداتی دانست و خاطرنشان کرد: این محصول در مرحله تجاری سازی است و اولین گام پلاک گرفتن است و برای پلاک نیاز به تست خودرو داریم که متاسفانه در کشور انجام نمی شود. یک پلتفرم تست داشته باشد و لازم بود یک پلتفرم تست در این زمینه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کشور بستر تست مناسبی برای خودروهای احتراقی ایجاد کرده است، ادامه داد: البته پلت فرم تست خودروهای احتراقی توسعه یافته تمامی استانداردهای هشتاد و پنج را پوشش نمی دهد. تست تصادف یکی از مواردی است که با پلت فرم تست خودرو احتراق داخلی موجود قابل اجرا نیست.

مدیر توسعه فناوری خودروهای جدید و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی با تاکید بر اینکه خلاءهای زیادی در زمینه تست خودروهای برقی وجود دارد، افزود: آزمایش هایی مانند ال. R10 تست های ایمنی الکترومغناطیسی و تست های R100 که شامل تست های استحکام می باشد تاپا برقی در کشور موجود نمی باشد. زیرساخت های متعددی در این زمینه وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، اما نیاز به شبکه سازی دارد که هدف ما نیز همین است.

به گفته وی، کنسرسیومی متشکل از چند شرکت دانش بنیان و حامی برای ایجاد این شبکه راه اندازی شده است و امیدواریم بتوانیم پلتفرم های تست EV را در کشور ارتقا دهیم.

آخرین وضعیت ساخت اتوبوس برقی

زینیس در خصوص آخرین وضعیت ساخت اتوبوس برقی این طرح را در مرحله پیمانکاری دانست و یادآور شد: آمادگی لازم را برای انعقاد قرارداد با وزارت کشور داریم. با این حال، نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد. استفاده از فناوری های نوین نیازمند ساختاری نوآورانه است و بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور شاهد استفاده از فناوری های نوین در ناوگان حمل و نقل عمومی نیستیم.

وی ادامه داد: تجاری سازی محصولات فناوری توسط شرکت های دانش بنیان از همان قراردادی استفاده می کند که برای اتوبوس سازانی که با قطعات وارداتی یا مونتاژی تولید می کنند که غیرممکن است. زیرا این سوال پیش می آید که هزینه های تحقیق و توسعه پروژه ها را در کجا باید دید.

این مقام مسئول با انتقاد از عدم اعطای امتیاز به بنگاه های دانش بنیان در قرارداد با نهادهایی مانند اتحادیه اتوبوسرانی، سازمان کشور و شهرداری ها، گفت: امتیاز خاصی برای بنگاه های دانش بنیان در نظر گرفته نمی شود و این رویکرد کمک کننده خواهد بود. ممکن است به تحقیق و توسعه آسیب برساند. اگر کشور واردکننده باشد، اضافه کردن اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسیار آسان‌تر است. از آنجایی که محصولات وارداتی به صورت خودکار دارای استانداردهای اروپایی بوده و سازمان ملی استاندارد پس از مشاهده گواهی استاندارد، تاییدیه شماره پلاک را صادر می کند.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری جدید خودرو و توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: تولیدکننده داخلی برای کسب استانداردها باید تست های سخت گیرانه در داخل و خارج از کشور دریافت کند و بنگاه های داخلی نیز از چالش ها در زمینه های تایید آزمون و قرارداد.

زینی ادامه داد: این شرایط در مقایسه با سایر کشورها نشان می دهد که کشورهای اروپایی و آمریکایی ده ها برابر بیشتر از شرکت های واردکننده به تولیدکنندگان دانش بنیان داخلی و هسته های فناوری خود امتیاز می دهند.

به گفته وی، تولید مونتاژ اتوبوس های برقی با فناوری متوسط ​​و پایین تلقی می شود و هدف از اجرای طرح فناوری پیشرفته، تولید برق برای این نوع اتوبوس ها در کشوری است که در حال حاضر ظرفیت تولید این نوع اتوبوس ها را دارد. اتوبوس. در کشور.

کمک حقوقی در تولید اتوبوس های برقی

زینی با بیان اینکه کشور از ظرفیت قانونی برای تولید اتوبوس برقی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد با قوانین حمایتی موانع این حوزه برطرف شود.

وی ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور را نمونه ای از این توانایی های قانونی دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه در جریان تهیه این قانون، اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های برقی هم بیشترین آلایندگی را دارند. در کشور تاکید کردیم و علیرغم اقداماتی که در این زمینه انجام داده ایم باز هم در وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه برای تصویب این قانون و طبق اتوبوس های برقی با ما همکاری و حمایت نکردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است برای بهبود وضعیت کشور کمک شود، باید این گونه موانع را برطرف کرد، یادآور شد: این پروژه مدت هاست آماده شده و منتظر تصویب آن هستیم، اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده است. با توجه به این وضعیت، عملاً هیچ پشتوانه عملیاتی برای تجاری سازی اتوبوس های برقی در کشور نداریم.

تولید دو دستگاه اتوبوس برقی واقعی در کشور

وی با طرح این سوال که در چنین شرایطی چگونه می توان از سرمایه گذار انتظار سرمایه گذاری در این حوزه داشت، گفت: برای ساخت اتوبوس برقی بدون بدنه و قطعاتی که نمونه اتوبوس های دیزلی است، 12 ماژول اصلی وجود دارد. در هر یک از ماژول های آن حدود 5 شرکت دانش بنیان و بر این اساس 60 شرکت دانش بنیان در تولید اتوبوس برقی فعالیت دارند. این رقم با تولید قطعاتی مانند لاستیک و بدنه و سایر اجزای رایج اتوبوس های دیزلی متفاوت است.

زینی با بیان اینکه توسعه اتوبوس های برقی باعث ایجاد اکوسیستم عظیم و اقتصاد دانش بنیان می شود، گفت: از اتوبوس های برقی تولید شده در کشور تاکنون تنها دو مورد از آنها را می توان دانش بنیان نامید. یکی اتوبوس برقی است که توسط پژوهشکده سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری یک شرکت خصوصی تولید می شود و دیگری اتوبوسی است که در مجموعه های خصوصی ساخته شده است.

وی ادامه داد: مابقی تلاش در این حوزه در عین ارزشمند بودن جمع آوری و وارد شد و کار انفرادی انجام نشد. آنها ارزشمند هستند و امیدواریم محصولات آنها تجاری شود و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود و به بهبود بخشی از سیستم حمل و نقل کشور کمک کند.

تبدیل کشور به صادرکننده در سایه سیاست

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در دنیا نظر خود را در این زمینه اعلام کنیم باید حمایت دولت باشد، گفت: در زمینه تولید اتوبوس برقی اگر سیاست گذاری خوبی انجام شود می توانیم صادرکننده این باشیم. نوع ماشین

معاون طرح های کلان توسعه فناوری جدید خودرو و فناوری فضایی ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته برای علم ادامه داد: اینها مسائل حل نشدنی نیست و مواردی است که دولت باید از آن حمایت کند و ما کم نداریم. در زمینه قوانین عالیه و هوشیاری لازم در تمامی قوا.تا شاهد کاربرد فناوری باشیم.

زینی رسالت این ستاد را ترویج و توسعه فناوری برشمرد و یادآور شد: در حوزه هایی مانند ایستگاه های شارژ، ساخت اتوبوس، خودرو و موتورسیکلت برقی و استفاده از ظرفیت دانش بنیان کمبود فناوری در کشور وجود ندارد. شرکت ها، موسسات و موسسات تحقیقاتی و شبکه، موفق به حل این چالش ها شدیم.

وی تاکید کرد: اگرچه از نظر فناوری در زمینه تولید اتوبوس برقی با دنیا فاصله داریم، اما فاصله در این زمینه بسیار کمتر از فاصله فناوری صنعت خودروهای احتراق داخلی با فناوری روز دنیا است. و اگر سیاست به موقع و درست در زمینه خودروهای برقی شنیده شود، می توانیم به سطح جهانی برسیم. در غیر این صورت ممکن است روزی از صنعت خودروهای برقی پشیمان شویم زیرا به موضوعات مطرح شده توجهی نکردیم و واردکننده فناوری شدیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا