اقتصادی

توانمندی کشور در تولید و بومی‌سازی ۳ قطعه از پهپادهای کشاورزی/خیز محققان برای ساخت موتور

کنسرسیومی متشکل از چند شرکت فناوری بومی سازی قطعات بدنه، باتری و پروانه پهپادهای کشاورزی را اجرا کرده و در حال حاضر در تلاش برای بومی سازی قطعات موتور و رایانه پروازی این محصول در حوزه کشاورزی هوشمند هستند.

مهندس محمدامین آهنگری، مدیر پروژه در گفت وگو با ترندونی. وی درباره فعالیت این شرکت در بومی سازی قطعات پهپادهای کشاورزی گفت: برای این منظور کنسرسیومی متشکل از چند شرکت ایجاد کرده و طراحی و بومی سازی قطعات پهپادهای کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی پهپادهای تولید شده را از جمله سمپاش های مورد استفاده برای سمپاشی زمین های کشاورزی دانست و گفت: این پهپاد هر 10 دقیقه یک تا دو هکتار از زمین های کشاورزی را سمپاشی می کند.

آهنگری تاکید کرد: یکی از مزایای این محصول انجام عملیات سمپاشی با کمترین هزینه و بدون آسیب رساندن به محصول است.

وی افزایش 20 درصدی راندمان زمین های کشاورزی را از دیگر مزیت های این پهپاد برشمرد و یادآور شد: این طرح موفق شد برخی از قسمت های پهپاد مانند «بدنه»، «پروانه» و «باتری» را بومی سازی کند. . “. به طوری که امکان ساخت انواع پروانه برای پهپادهای کشاورزی وجود داشت.

مجری طرح به قسمت باتری پهپاد توجه کرد و توضیح داد: باتری یکی از پرکاربردترین قطعات پهپادهای کشاورزی است که هزینه زیادی نیز می طلبد. از این رو در جریان اجرای این پروژه با همکاری دانشمندان پژوهشگاه فضایی ایران، مکان یابی باتری این پهپاد امکان پذیر شد.

وی این باتری را از نوع باتری های لیتیوم پلیمری ویژه پهپادهای کشاورزی دانست و یادآور شد: این نوع باتری بسیار گران قیمت حدود 30 میلیون است. تومان و هر پهپاد حداقل به 5 باتری نیاز دارد.

آهنگری خاطرنشان کرد: از طرفی این باتری ها هر 6 ماه یا هر 2 هزار هکتار نیاز به تعویض دارند، یعنی هر باتری 250 هکتار کار می کند و با توجه به اینکه این پهپادها 5 باتری دارند، باتری ها باید بعد از حدودا تعویض شوند. 2000 هکتار کار.

به گفته وی، هر باتری چندین چرخه شارژ و دشارژ را طی می کند تا به 250 هکتار برسد اما پس از طی این مسافت باید تعویض شود.

آهنگری تاکید کرد: این باتری با یک بار شارژ می تواند حدود یک هکتار از زمین های کشاورزی را در 10 دقیقه سمپاشی کند.

وی یکی دیگر از ویژگی های این پرنده را داشتن سنسور سطح مایع دانست و گفت: وظیفه این سنسور بررسی سطح مایع در حین پرواز و زمانی که مایع سمی در مخزن به انتها می رسد، می باشد. ، سنسور به سیستم کنترل اطلاع می دهد و پرنده ماموریت را به پایان می رساند و به محل فرود مشخص شده پرواز می کند. این کار باعث افزایش کارایی پرنده در هنگام سمپاشی می شود و عمر باتری را برای مدت طولانی حفظ می کند. این سنسور قابلیت اندازه گیری مقدار سم را به صورت بلادرنگ دارد و این قابلیت به کنترلر این امکان را می دهد که در هر لحظه میزان سم آزاد شده را محاسبه کند و بهتر می تواند کیفیت و زمان سمپاشی مزرعه را کنترل کند.

این برنامه ریز همچنین تاکید کرد: پهپاد تجاری تولید شده کاملا ضد آب بوده و به گونه ای طراحی شده است که از ورود هرگونه مایعی مانند سم به داخل پرنده جلوگیری می کند و کاربران می توانند پس از هر بار استفاده به راحتی آن را با آب شستشو دهند. نفوذ مواد سمی در اکثر پرندگان سمپاشی یکی از چالش های این پرندگان است. از آنجایی که نفوذ سم به قطعات الکترونیکی عملکرد پرنده را مختل می کند. بنابراین تیم ما تمام تلاش خود را کرد تا پهپادهای ما کاملا ضد آب شوند تا هم سم وارد پهپاد شود و هم کاربر بتواند پس از اتمام کار به راحتی پرنده را با آب بشوید.

مجری طرح با تاکید بر اینکه باتری ها و قطعات پروانه این پهپاد در مرحله عرضه به بازار است، گفت: هم اکنون در حال برنامه ریزی برای طراحی و ساخت کامپیوتر پروازی و موتور این پهپادها با همکاری چند شرکت هستیم. . تولید این دو قطعه در سطح طراحی اولیه است و نمونه سازی آن به پایان نرسیده است، اما تولید قطعات «بدنه»، «پروانه» و «باتری» پهپادهای کشاورزی به پایان رسیده است.

وی با انتقاد از اقدامات یکی از شرکت هایی که این محصول را به نام خود معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت تنها در زمینه جانمایی قطعاتی مانند باتری، بدنه و پروانه در زمینه پهپادهای کشاورزی فعالیت می کرد اما یکی از شرکت ها مدعی ساخت آن بود. این پهپاد این شرکت قرار بود فقط در بخش سرمایه گذاری با ما همکاری کند اما در نهایت با مونتاژ آن مدعی ساخت این محصول شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا