فرهنگ و هنر

بازدید «راهیان نور»ی برای یک رویداد سینمایی

جمعی از شرکت کنندگان اولین رویداد سینماسلامت برای ارتقای کیفیت فیلمنامه خود با حضور مدیران و پزشکان و پرستاران از درمانگاه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

به گزارش ترندونی، بر اساس این گزارش، در ابتدای این برنامه، دبیر علمی رویداد سینما سلامت، زهرا شاهین فر، اظهار کرد: بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان میزبان بخش های زیادی از این تور انتخاب شده است. این مجموعه بیشترین درگیری را با کرونا دارد و در زمان درگیری با این ویروس 25 واحد کرونا داشته و داشته اند. علاوه بر این باید هر روز آمار را رصد می کردیم و شرایط خاصی داشتیم.

در ادامه معاون رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر. امیرحسین اورندی نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: امیدوارم بتوانید نیازهای کادر درمانی و پزشکی را در این سفر منعکس کنید. این مجموعه با 1100 تخت و 300 ترخیص و پذیرایی معمولاً دچار بحران می‌شود، اما در دوران کرونا این بحران برای آن جدی‌تر شد و زمانی که کرونا شروع شد، احساس ترس و اضطراب زیادی در ما وجود داشت. ویروس، و در همان زمان مجبور شدیم با افرادی که به سرعت به بیمارستان ها مراجعه می کردند، تماس بگیریم. علاوه بر این در اولین روزهای رویارویی با کورونا شاهد صحنه های عجیبی در فضای مجازی بودیم. شاید در ابتدا برای ما کمی خنده دار بود، اما در نهایت همه واقعی ها را در مقابل خود دیدیم.

بازدید از رویداد سینمایی راهیان نور

وی ادامه داد: در روزهای اول بیماری ریوی شدیدی داشتم که فقط می گفت خسته است اما اشباع اکسیژن محلولش 70 درصد بود در حالی که در شرایط عادی باید 90 درصد باشد! ما در آن مدت با کمبودهای ناگهانی ماسک و مواد ضدعفونی کننده چالش ها و مشکلات خاص خود را داشتیم، اما خوشبختانه با وجود آسیب های وارده توانستیم از این دوران جان سالم به در ببریم.

وی ادامه داد: بیمارستان امام خمینی (ره) حدود 80 سال قدمت دارد بنابراین برای مقابله با کرونا نیاز به تجهیز و بهینه سازی داشت. بازدید امروز شما از این بیمارستان مانند بازدید از راهیان نور و مناطق جنگی نیست. در هر بخش بیمارستان آن روزها، تنها صدای دستگاه تنفس بود که به گوش می رسید. وقتی بیمار تنگی نفس داشت، سختی های کار را خیلی بیشتر درک می کردیم. من شخصاً به کرونا مبتلا شدم و دو هفته بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم اما در پایان باید بگویم که تجربه ارزشمندی داشتیم.

اورندی همچنین از نویسندگان موجود خواست تا فیلمنامه هایی با موضوع پیشگیری از بیماری بنویسند و آن را در فیلم و رسانه برجسته کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه تعصبات خاصی در ابتدای کرونا منجر به شبه علم و مستندات غیرمنطقی شد که کار ما را با مشکل مواجه کرد. بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه علمی و صحیح در آثار سینمایی نشان داده شود. از تیر تا شهریور 1400 روزانه 500 تخت و بیمار را مداوا می کردیم. شرایط به گونه ای بود که حتی دستیار پاتولوژی نیز بیمار را در کلینیک ویزیت می کرد. ترس از واکسن و مقاومت در برابر تزریق آن و هر لحظه از خودگذشتگی هم ثبت شد، مگر در بیمارستان های سانتری مثل امام خمینی (ره). اوایل کرونا دو هفته بود که به خانه نیامدم و فرزندم سه ماهه بود. حتی به خانواده‌ام نگفتم که دنبال کرونا هستم، اما کم کم از آنلاین پارسال تا الان که پوشش واکسن را در سراسر کشور دیدیم، وضعیت بهتر شد و بعد از آن پذیرفتیم. کرونا به عنوان بخش دائمی بیمارستان. در مورد آمار هم باید بگویم که بیش از 220 هزار تریاژ، کمتر از دو فوت و 20 درصد بستری در بیمارستان امام داشتیم و آمار ما مطابق با آمارهای جهانی بود و همه این موفقیت ها در مبارزه با کرونا به دست آمد. کمک کارکنان و اهالی رسانه اگر رادیو و سینما و روزنامه ها کمک نمی کردند این موفقیت حاصل نمی شد.

بازدید از رویداد سینمایی راهیان نور

وی افزود: به نظر من در این دو سال سواد رسانه ای مردم افزایش یافته و اطلاع رسانی دقیق تر شده است. مردم قبول کردند که هیچ خبری را ارسال نکنند و به آن اعتماد کنند.

یکی از محاسن در دوران کووید 19 با وجود همه سختی ها و تلخی ها این بود که از همان روزهای اول تلاش کادر درمانی و پرستاری نمایان بود و حتی خیلی ها از ورود به بیمارستان می ترسیدند، پرستاران. . و پزشکان در میدان نبرد با کووید بودند.

پراستو آریاملو، مدیر امور پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز گفت: در دوران کرونا آنقدر درگیر کار بودیم که فرصت نوشتن خاطره نداشتیم. هر لحظه آن روزها را به یاد دارم و توالی وقایع آنقدر زیاد بود که واقعا نمی توان همه آنها را به تصویر کشید. اصحاب رسانه و خیرخواهان در دوران اوج کرونا خیلی به ما کمک کردند و یادم هست هر شب ساعت 7 به مطب می رفتم و بعد از آن به مطب سر می زدم و حتی در خانه درگیر پیگیری امور بیمارستان بودم تا اینکه. یکی دو شب یکی از بهترین خاطرات من مربوط به زمانی است که یک فرد عادی با باجه تلفن تماس می گیرد و تشکر می کند. یکی از زیباترین لحظات ما بود یا غریبه هایی که برای ما کادو یا تشکر می فرستادند، خاطرات زیبایی از خود به جا می گذاشتند. کووید این روزها رایج شده است و ما در گذشته شرایط مشابهی را با بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت، هاری و غیره تجربه کرده ایم.

بازدید از رویداد سینمایی راهیان نور

وی ادامه داد: رویداد سینماسلامت باعث دلگرمی کادر درمان می شود و آماده هرگونه کمک در زمینه مشاوره فیلمنامه هستیم. با وجود اینکه از شدت بیماری کووید کاسته شده است، اما همیشه آنقدر درگیر کار هستیم که فرصتی برای خاطره نویسی پیدا نمی کنیم و وقت آزاد نداریم.

زهرا شاهین فر همچنین به پروژه نماهنگ «قرنطینه» که توسط خودش و با اجرای حسین حقیقی (فلش‌موب) ساخته شده و در روزهای اوج کرونا ساخته شده است، اشاره کرد.

مصطفی نظری زاده، دبیر هنری سینماسلامت نیز گفت: این رویداد به همت بنیاد سینمایی فارابی در ساختاری جدید در حال اجراست و شاید تاکنون در حوزه درمان دیده نشده باشد.

وی خطاب به نویسندگان حاضر در جلسه گفت: امروز هدف ما نوشتن فیلمنامه برای یک فیلم در سطح سینمای کشور است و هدف ما نوشتن تله فیلم، برنامه تلویزیونی و حتی سریال نیست. در رویداد سینماسلامت، هدف ما ایجاد هم افزایی بین سینماگران و کادر پزشکی است. توصیه من این است که تا هفته آینده و روز ارائه بر روی ایده ها و اجرا تمرکز کنید. پیتینگ کار ساده ای نیست و در نهایت باید در عرض دو دقیقه طرح ها ارائه شود و صبح همان روز مشخص شود که کدام پنج نفر به مرحله نهایی می روند.

در مرحله بعد، اعضا به پنج تیم سه نفره تقسیم می شوند که چندین ساعت در حضور مربیان و اساتید بر روی ایده های خود کار کرده و برای ارائه آنها آماده می شوند. در نهایت صاحب بهترین ایده معرفی می شود.

وی پس از ارزیابی کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه توضیح داد: برخی از طرح ها واقعا خوب هستند اما پیشنهاد من این است که جذابیت بیشتری داشته باشند.

در ادامه حاضرین به معرفی خود پرداختند و ایده های خود را به اختصار ارائه کردند. همچنین بازدید از مجتمع درمانی تازه تاسیس مهدی کلینیک جهت مشاهده تجهیزات و ابزار مورد استفاده در درمان بیماران عروق کرونا ویروس و پاسخگویی به سوالات تخصصی آخرین قسمت از این گشت نیم روزه با هدف بهبود بود. سطح کیفی طرح ها و تشریح صحیح جزئیات در آنها بحث های علمی صورت گرفت.

اولین رویداد Cinemaslamat اختصاص داده شده به کرونا در سال 1401 برگزار می شود. 30 آذر زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی با همکاری دانشگاه علوم پرشکی تهران.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا