چرا ماشین تو ترافیک جوش میاره؟

چرا ماشینم تو ترافیک جوش می آورد؟ (۴ دلیل اصلی)

در این مقاله از تیم مدرن امداد قصد دارد دلایل رایجی که چرا ماشین در سربالایی ها یا حتی در ترافیک جوش می آورد. امید است که این مطلب نیز مورد توجه شما همراهان وفادار مدرن امداد  قرار گیرد. یکی از ویژگی‌های مهم ماشین، حداکثر دمای استاندارد قابل تحمل توسط آن است که عبور  از این مقدار مجاز، سبب داغ‌ شدن اتومبیل می‌شود و در اصطلاح به آن جوش آوردن ماشین می‌گویند. اگر در زمان رانندگی به‌خصوص در روزهای گرم و پر ‌‌ترافیک، نشانگر آمپر آب روی خط قرمز قرار گرفت یا اینکه از کاپوت خودرو، بخار خارج شد؛ قطعا در این زمان ماشین جوش آورده است. توصیه می‌شود که قبل از رسیدن هر گونه آسیبی به موتور، در اولین قدم از ادامه رانندگی منصرف شده و خودروی خود را متوقف کنید.

دلیل اول: خرابی واتر پمپ

خراب شدن و درست کار نکردن واتر پمپ باعث می شود که جریان آب به درستی گردش نکند و در ترافیک و سربالایی ها آمپر بالا رود و خیلی دیر پایین آید

یا در حالت درجا آب کم می کند واتر پمپ دچار آسیب شده است!

معمولاً نشتی واتر پمپ را با چشم می توان مشاهده کرد.

دلیل دوم: خرابی ترموستات

اگر ترموستات ماشین گیر کند یا حتی به موقع باز و بسته نشود، با کوچکترین فشاری که به ماشین وارد می شود، فن توانایی خنک کردن ماشین را ندارد و

ماشین جوش می آورد.

یک نشانه دیگر آن هم بادکردن شلنگی که به آن وصل می شود!

در فصل تابستان ترموستات را به هیچ عنوان حذف نکنید!!

دلیل سوم: کثیفی رادیاتور

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کننده موتور است

که هر گونه اشکال در عملکرد آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط خاص میشود ، اولین و شایع ترین اشکال رادیاتور کثیف شدن

و جرم گرفتن شبکه های داخلی رادیاتور است که باعث جلوگیری از چرخش صحیح مایع خنک کننده در سیستم میشود .

معمولا وقتی رادیاتور اتومبیل کثیف باشد اتومبیل در سربالایی ها در صورت انتخاب دنده سبک و ترافیک داغ میکند

و با ریختن کمی آب روی رادیاتور بسرعت دمای آب پایین می آید

آخرین چیزی که باعث می شود در ترافیک و سربالایی آمپر ماشین بالا رود یا حتی جوش آورد

و دلیل آن هم این است که آب نمی تواند به صورت درست گردش کند.

معمولاً به دلیل فاسد شدن ضدیخ یا رسوب کردن آب، رادیاتور جرم میگیرد.

اگر رادیاتور ماشینتان گلی شده است احتمالاً فاسد شده است!

دلیل چهارم:آب سیستم خنک کننده را تخلیه کنید

بهتر است که هر دو یا سه سال یکبار آب سیستم خنک کننده را تخلیه کنید و رادیاتور را تمییز کنید و پس از آن دوباره آن را پر کنید

تا این مشکلات اصلاً پیش نیاد.

در ضمن یادتان نرود بعد از آن هواگیری کنید.

نکته: در صورتی که موتور جوش بیاورد و شما همچنان به رانندگی خود ادامه دهید؛ پیستون‌، سرسیلندر، سوپاپ، میل‌ لنگ و سایر قطعات موتور اتومبیل شما ممکن

است که با آسیب‌های جدی مواجه شوند.

یکی از راه‌های دیگر جهت بررسی این است که پس از خاموش کردن ماشین، پره‌های فن را بچرخانید؛

اگر پره‌ها به سختی چرخیدند، احتمالا باید تعویض شوند.

همچنین بررسی قسمت مشبک جلوی رادیاتور را فراموش نکنید، زیرا که ممکن است چیزی مانع ورود هوا از فن به رادیاتور شود.

از آن جهت که فن رادیاتور در خودروهای جدید به صورت الکتریکی هستند، برای تعمیر آن توصیه می‌شود

که به یک نیروی متخصص جهت شناسایی و رفع مشکل مراجعه کنید.

از اینکه با فروشگاه مدرن امداد  برای آموزش، چرا ماشینم تو ترافیک جوش می آورد؟ از شما متشکریم.

آیا مایع خنک کننده یا آب واقعا برای خودروی شما ضروری است؟

هنگامی که موتور در حال کار است، مخلوطی از هوا و سوخت در سیلندرهای موتور می سوزد و مقدار زیادی گرما تولید می کند. با این حال، تنها بخشی از گرما با موفقیت تبدیل می شود و بقیه به بیرون تابش می شود و باعث افزایش دمای موتور می شود. اگر دمای موتور از آستانه مجاز بالاتر رود، روغن اثر روان کنندگی خوبی نخواهد داشت و منجر به افزایش اصطکاک و سایش سریع و آسیب به قطعات ماشین می شود.

به همین دلیل است که ماشین شما به مایع خنک کننده نیاز دارد. خنک کننده موتور مخلوط مایع آب و ضد یخ است که در رادیاتور خودرو قرار دارد. همانطور که از نام آن پیداست، مایع خنک‌کننده عملکرد موتور شما را «خنک می‌کند» و به عملکرد نرم‌تر خودرو کمک می‌کند. به طور خاص، خنک کننده گرمای بیش از حد موتور در آب و هوای گرم و یخ زدن در سرمای شدید را محدود می کند. علاوه بر این، این سیال می تواند از زنگ زدگی و خوردگی قطعات عبوری از جمله رادیاتور، بخاری و پمپ نیز جلوگیری کند.

وقتی ماشین شما فاقد مایع خنک کننده باشد، موتور شما قطعا بیش از حد گرم می شود و در هنگام کار دما افزایش می یابد. این می تواند باعث انفجار شود که بسیار خطرناک است. باعث توقف ماشین شما در وسط جاده در ترافیک می شود. در عین حال بر اجزای خودرو تأثیر می گذارد.

علت جوش آوردن ماشین

زمانی که مایع خنک کننده شما در حین رانندگی بجوشد، وضعیتی غیرعادی است. وقتی دمای موتور بالاتر از سطح نقطه جوش افزایش یابد، مایع خنک‌کننده خودرو شروع به جوشیدن می‌کند یا به نظر می‌رسد که حباب می‌زند. می توان گفت که تمام دلایل گرم شدن بیش از حد موتور نیز می تواند منجر به جوشیدن مایع خنک کننده شود.

تشخیص زودهنگام علت می تواند به شما کمک کند تا آسیب به خودروی خود را به حداقل برسانید.

خودرو وقتی جوش میاره که بیش از حد داغ شده باشه و سیستم خنک کننده اون به مشکل بخوره و انتقال، جذب و خارج شدن گرما به درستی در اون انجام نشه.

    مایع خنک ‌کننده نامناسب

اگه از مایع خنک کننده یا ضد جوش نامناسبی برای موتور خودرو استفاده کرده باشید و یا نسبت آب به مایع خنک کننده رو کم ریخته باشید، خودرو شما جوش میاره که برای رفع اون باید مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده مایع خنک کننده عمل کنید.

    نشتی سیستم خنک کننده

در صورتی که پمپ آب رادیاتور، شلنگ‌ها، هوزینگ ترموستات و واشر سر سیلندر خودرو که جزو سیستم خنک کننده به شمار میرن، دچار نشتی شده باشند، موتور به خوبی خنک نمیشه و همین باعث به جوش آمدن ماشین میشه. می‌تونید از امدادرسانان آقای امداد بخواهید تا نشتی خودرو رو پیدا و برطرفش کنند.

    کمبود روغن موتور

روغن موتور ناکافی در خودرو باعث میشه تا روان کاری به خوبی انجام نشه و دمای موتور افزایش و احتمال جوش آوردن ماشین بالا بره.

    خرابی ترموستات

ترموستات وظیفه کنترل میزان ورودی مایع خنک کننده رو به موتور داره و در صورت خرابی، باعث میشه تا خودرو نتونه دمای خودش رو حفظ کنه و در نتیجه خودرو بیش از حد داغ بشه. علامت اصلی خراب شدن ترموستات، به گرم شدن بیش از حد موتور شما مربوط می شود. این را می توان به راحتی تشخیص داد زیرا دمای ماشین شما ممکن است به طور غیر عادی بالا باشد. گیرکردن سوپاپ ها در حالت بسته می تواند دلیل این وضعیت باشد. در نتیجه مایع خنک کننده نمی تواند جریان یابد و می جوشد.

ترموستات برای تنظیم مایع خنک کننده در داخل و خارج رادیاتور در فواصل صحیح باز و بسته می شود. هنگامی که این قطعه به درستی کار نمی کند، در زمان دقیق باز نمی شود و منجر به گرم شدن بیش از حد سیستم خنک کننده می شود.

    شکستگی پمپ آب

وظیفه پمپ آب رسوندن و به گردش درآوردن مایع خنک کننده در موتور خودروعه و به همین دلیل وجود یه مشکل کوچک در اون مثل نشتی و یا گیر کردن پروانه های آن، می‌تونه به جوش آوردن خودرو منجر بشه.

    گرفتگی شلنگ‌ها

گرد و غبار می‌تونه موجب گرفتگی شلنگ های خودرو بشه و از گردش مایع خنک کننده در موتور جلوگیری کنه. راه‌حل تصفیه و تمیز کردن این سیستم و دوباره پر کردن مخزن خنک کننده است.

    واشر سر سیلندر آسیب دیده

واشر سرسیلندر نقش مهمی در آب بندی محفظه احتراق در موتور شما دارد تا ماشین شما بتواند برای حفظ قدرت موتور و همچنین جلوگیری از انتشار مضر ناشی از احتراق، فشرده سازی را انجام دهد. با این حال، مهم ترین عملکرد این است که مایع خنک کننده را از نشت در جای دیگری حفظ کنید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر واشر سرسیلندر شما منفجر شود؟ خرابی واشر سر باعث می‌شود موتور شما در شرایط شدید با گرمای بیش از حد کار کند، زیرا در آن زمان، آب، بنزین و روغن موتور با هم مخلوط می‌شوند. و هنگامی که دمای موتور به نقطه جوش می رسد، مایع خنک کننده شما در مخزن به جوش می آید. در صورتی که متوجه شدید دود سفید از زیر کاپوت خارج می شود یا چراغ دمای آب روشن شده، بلافاصله مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید. علاوه بر این، هنگامی که واشر سرسیلندر از کار می افتد، هوا می تواند به مخزن خنک کننده نفوذ کند و پدیده حباب را در مایع شما ایجاد کند.

منبع:

امداد خودرو تویوتا تهران

خودرو بر تهران مدرن امداد

دکمه بازگشت به بالا