سلامت و دانش

سپاه تسلیحات جدید رو کرد/ عکس

به گزارش خبرگزاری ترندونی، سپاه برای افزایش استحکامات دفاعی در جزایر سه گانه خلیج فارس از تسلیحات جدید رونمایی کرد. نیروی دریایی از قایق‌های جدیدی رونمایی کرد که تا پیش از این به تیربار مجهز بودند.

اما در ساحل؛ نخستین بار است که سامانه‌های موشکی کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر به جای پرتاب از ساحل در حال حرکت، شلیک می‌شوند که این باعث جابه‌جایی لحظه‌ای سامانه‌های موشکی برای جلوگیری از آشکار شدن و هدف قرار گرفتن توسط دشمن می‌باشد.

هرآنچه باید از سامانه موشکی کروز بدانید

سامانه موشکی کروز گونه‌ای هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده‌ و از گونه بالستیک است که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در بیشتر سامانه‌های کروز از گونه‌ای موتور جت استفاده می‌شود درحالی‌‎که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند.

سپاه یک سلاح جدید رو کرد/ عکس

موشک‌های کروز معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پائین (برای جلوگیری از تشخیص توسط رادارهای دشمن) و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند. تفاوت موشک کروز با پهپاد اینست که کروزها تنها به عنوان یک سلاح استفاده می‌شوند و کلاهک جنگی بخشی از بدنه آن‌ها است.

تاریخچه موشک‌های کروز

از نظر قدمت سلاح آلمانی وی-۱ اولین کروز عملیاتی است که در سال ۱۹۴۴ علیه انگلیس به کار گرفته شده. وی-۱ها با ۷۰ درصد ناکامی از موفقیت نسبی برخوردار بودند. پرواز مستقیم و سرعت کم این موشک باعث می‌شد که درجه آسیب‌پذیری و ضایعات آن بیشتر شود و همچنین به وسیله رادارهای دشمن کشف، رهگیری و توسط هواپیماهایی که سرعت بیشتری را داشتند مورد هدف قرار بگیرند.

پس از جنگ جهانی دوم هر دو بلوک شرق و غرب دستیابی به موشک‌های دورپرواز همراه با انعطاف‌پذیری بیشتر را دنبال کردند تا اینکه در سال ۱۹۷۰ پیشرفت‌هایی در میکروالکترونیک، رایانه و موتورهای توربوفن کوچک حاصل شد. بهره‌گیری از این دو پدیده فناوری ساخت موشک‌های کروز امروزی را امکان‌پذیر ساخته‌است.

۲۲۷۲۲۷

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا