اقتصادی

اظهارات مخالفان و موافقان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

مخالفان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی احساس کردند این طرح از نظر مالی سنگین است و تصور می کردند تجزیه این مشکل را حل نمی کند ، اما طرفداران این طرح تاکید کردند که با وجود وسعت و پیچیدگی این وزارتخانه در جاده ها ، توسعه شهری و مسکن ، جدایی باید بگیرد

به گزارش ترندونی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی ، مشترکات این طرح را که بخش ساختمان ها و عمران شهری باید از وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات گرفته شود ، بررسی کردند. و وزارت ساختمان ، شهرسازی و آمایش سرزمین.

غنی نظری با اشتراکات این طرح مخالفت کرد وی اظهار داشت: این طرح مغایر اصل 75 قانون اساسی است و مستلزم صرف هزینه از سوی دولت است. در صورت تصویب قطعا هیئت امناء با این طرح مخالفت خواهد کرد. از سوی دیگر ، با شروع کار دولت و معرفی آقای قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ، نباید مانع از اجرای برنامه های مربوطه از سوی دولت شویم. دو وزارتخانه قبلاً از هم جدا شده بودند و ما آنها را ادغام کردیم. البته اگر فرد توانمندی سرپرست این وزارتخانه باشد ، مشکلات قابل حل هستند.

با تأیید کاظم دلخوش اباتری ، موافق ویژگی های کلی این طرح وی گفت: ادغام یا انتزاع یک وزارتخانه گاه به گاه اشتباه است ، اما اکنون بیش از 20 اداره در وزارت راه و شهرسازی داریم که هریک مسئولیت بزرگی در زمینه راه ها و بنادر دارند. ، راه آهن ، جاده ها ، حمل و نقل هوایی و بخش مسکن مسئول هستند و کار به زمین واگذار شده است. در شرایط کنونی ، نه راه و نه مشکل مسکن قابل حل نیست ، ما 11 میلیون حومه در اطراف شهرها داریم که نتوانسته ایم در این زمینه کاری انجام دهیم.

سارا فلاحی با اشتراکات این طرح مخالف است وی گفت: گسترش و گسترش دولت به معنای افزایش بروکراسی است که خود باعث ایجاد عدم شفافیت و به دنبال آن استخدام و فساد می شود. ما در چنین شرایطی علاقه ای به افزایش اندازه دولت نداریم و این جدایی باعث کاهش اعتبار برای توسعه و افزایش اعتبار جاری می شود. مشکل امروز ما نگرش ها ، سیاست ها و قانون گریزی و عدم پاسخگویی است. چرا ما همیشه می خواهیم بالای هرم را تغییر دهیم اما بدن هرم را ثابت نگه داریم؟ آیا می توان بدون هزینه یک ساختار جدید ایجاد کرد؟ این طرح بیش از 1000 میلیارد دلار برای دولت هزینه خواهد داشت.

خلیل بهروزی فر با کلیات این طرح موافق است وی گفت: “وزارت جدید ایجاد نمی شود ، اما دو وزارتخانه ادغام شده از هم جدا می شوند. اهداف مسکن و ساخت و ساز در رده های راه و ترابری نمی گنجد ، اکنون ما شاهد تجمیع هستیم. ما یک حوزه انتخابیه و اصلی هستیم هدف محقق نشد ، اما همچنین در نتیجه این تجمیع ، واحدهای این وزارتخانه گسترده تر شد و نظارت بر آن کاهش یافت.

محمدتقی نقدعلی با اشتراکات این طرح مخالف است وی تصریح کرد: مشکل امروز ما ساختار نیست بلکه نبود رهبران جهادی است. افزودن یک ساختار جدید در جایی که کمتر آن را می آوریم اشتباه است. بدون تردید حضور یک کارگردان انقلابی و جهادی مشکلات را برطرف می کند ، از طرفی یک مجلس انقلابی برای همکاری با یک دولت جهادی و انقلابی ایجاد می شود. چرا علیرغم مخالفت مقامات ، باید طرحی را تهیه کنیم که بعداً اجرای آن مشکل خواهد بود؟

محمد حسن اسفری با ویژگی های کلی این طرح موافق است وی گفت: واقعیت این است که اکنون فقط این وزارتخانه جدا شده است و حوزه های مسکن ، راه ها و شهرسازی در حال حاضر دارای ساختارهای جداگانه در همه شهرها هستند و هرکدام نیروهای ، منابع و تجهیزات خاص خود را دارند ، بنابراین این پروژه هیچ بار مالی ندارد . ” مشکل امروز مردم مسکن است مردم تا کی باید منتظر بمانند تا وعده های مسئولان در بحث مسکن محقق شود؟ امروزه هفت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد و آنها باید 63 درصد حقوق خود را برای اجاره پرداخت کنند.

نماینده ای از دولت که مخالف اشتراکات طرح است وی اظهار داشت: همانطور که می دانید رئیس جمهور در نامه ای به رئیس جمهور نظر خود را درباره این طرح جویا شد و رئیس جمهور خاطرنشان کرد که به دلیل مشکلات موجود در کشور ، این جدایی باید به سال آینده موکول شود. ما نیز با تفکیک این وزارتخانه به دلیل گستردگی و پیچیدگی وظایف آن موافق هستیم و مطمئناً از آن حمایت می کنیم ، اما با توجه به اینکه این جدایی در ابتدای کار دولت مناسب نبود و بیشتر وقت این وزارتخانه را صرف می کرد. ما با آن مخالفیم و امیدوارم این جدایی تا سال 1401 به تعویق بیفتد.

سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جدایی این وزارتخانه مخالفت کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا