برون مرزی

ادعای نشریه آمریکایی درباره واردات نظامی روسیه از چین

یک نشریه آمریکایی ادعا کرد، روسیه در سال ۲۰۲۳ به میزان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پهپاد از چین وارد کرده است.

به گزارش ترندونی، نشریه آمریکایی پلیتیکو در گزارشی با استناد به برخی از اسناد گمرکی مدعی شد روسیه در سال جاری میلادی پهپادهایی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از چین خریده است.

پلیتکو در این گزارش ادعا کرد، روسیه ۳۰ برابر بیشتر از اوکراین از چین پهپاد خریده است.

این نشریه آمریکایی در بخشی دیگر از گزارش خود نوشته است، شرکتهای چینی که تولید کننده تجهیزات محافظتی نظامی نظیر جلیقه‌های ضد گلوله هستند نظیر شرکت “شانگهای اچ وین” سفارشهای زیادی از جانب خریداران روس دریافت کرده و صدها هزار جلیقه ضد گلوله و کلاه محافظ نظامی به این خریداران فروخته‌اند.

این نشریه آمریکایی مدعی شده است: “مدارک مشابه دیگری نشان می‌دهند چین، به ‌رغم درخواست‌ برای صلح در اوکراین، در ارسال تجهیزات نظامی غیرکشنده، اما موثر بر عملکرد ارتش روسیه در جنگ ۱۷ ماهه در اوکراین تا مرز عبور از خط قرمزهای غرب (عدم ارسال اقلام کشنده نظامی برای روسیه) پیش رفته است. تجهیزات حفاظتی صادر شده از سوی چین برای تجهیز بسیاری از نیروهایی که توسط روسیه از ابتدای حمله به اوکراین بسیج شده‌اند، کفایت می‌کنند. علاوه بر آن این تجهیزات صادر شده از سوی چین شامل پهپادهایی هستند که می‌توان از آنها برای هدایت آتش توپخانه یا پرتاب نارنجک استفاده کرد. دوربین‌های حرارتی برای هدف قرار دادن دشمن در شب نیز یکی دیگر از تجهیزات صادر شده توسط چین برای روسیه است.”

طبق آمارهایی که پلیتیکو با استناد به آمار گمرکی چین و اوکراین ارائه کرد، صادرات سرامیک‌های مورد استفاده در جلیقه‌های ضد گلوله از سوی چین به روسیه در سال ۲۰۲۳، با ۶۹ درصد افزایش به ارزش بیش از ۲۲۵ میلیون دلار رسیده در حالی که صادرات همین جنس از چین به اوکراین با کاهش ۶۱ درصدی به پنج میلیون دلار تنزل پیدا کرده است.

کارشناسانی که با این نشریه آمریکایی مصاحبه کرده‌اند ادعا کردند، چین در صورت ادامه این روند ممکن است با  فروش تسلیحات یا تجهیزات نظامی به روسیه از “خطوط قرمز” غرب عبور کرده و در نتیجه آن ممکن است اتحادیه اروپا تحریم‌هایی ثانویه را علیه تامین کنندگان این اقلام اعمال کند.

با این حال در صورتی که چین در این صادرات خود به جلیقه‌های ضدگلوله، دوربین‌های حرارتی دید در شب و حتی پهپاد کفایت کند، بعید است که اتحادیه اروپا به آن پاسخ بدهد.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا