جامعه و خانواده

ازدحام پناهجویان و اعلام وضعیت اضطراری در «لامپدوسا»ی ایتالیا

هجوم پناهجویان غیرقانونی به جزیره‌ای کوچک در ایتالیا باعث شده تا مقام‌های لامپدوسا وضعیت فوق‌العاده اعلام کنند.

به گزارش ترندونی به نقل از یورونیوز، این جزیره کوچک در دریای مدیترانه که بین تونس، مالت و سیسیل واقع شده، نخستین بندر برای بسیاری از پناهجویان غیرقانونی است که تلاش می‌کنند خود را از آفریقا به اتحادیه اروپا برسانند.

«فیلیپه مانینو» – شهردار این جزیره – در گفت وگویی اعلام کرده در طول ۴۸ ساعت حدود ۷۰۰۰ پناهجو خود را به لامپدوسا رسانده‌اند.

مانینو با اشاره به اینکه این جزیره همواره با آغوش باز از پناهجویان استقبال کرده است، گفت: با این حال اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هیچ راه بازگشتی وجود ندارد و جزیره در وضعیت بحران است.

او از مقام‌های دولت ایتالیا همچنین اتحادیه اروپا خواست به‌سرعت در یک عملیات پشتیبانی از این جزیره حمایت کنند.

هجوم پناهجویان غیرقانونی به لامپدوسا در حالی صورت می‌گیرد که این جزیره کوچک تنها ۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد و این بدان معناست جمعیتی بیش از جمعیت کل منطقه ناگهان وارد جزیره شده‌اند. به همین علت اوضاع در بندر لامپدوسا بحرانی گزارش می‌شود و در حالی که ماموران پلیس در تلاش هستند پناهجویان غیرقانونی را در اسکله نگه دارند، این افراد سعی می‌کنند از این منطقه خارج شوند. افسران پلیس همچنین مجبور شدند برای مقابله با پناهجویانی که قصد شکستن حصارهای بندری را داشتند، تیراندازی کنند.

تلاش‌های صلیب سرخ و نیروهای داوطلب هم برای رساندن غذا به این افراد با مشکل رو به رو شده است چراکه تعداد زیاد این پناهجویان سبب شده درگیری بین آنها صورت گیرد و فرآیند انتقال آب و غذا برای این افراد با دشواری‌های فراوانی همراه است.

در همین حال، وزارت کشور آلمان روز چهارشنبه توافق با ایتالیا برای پذیرش داوطلبانه پناهجویان را به حالت تعلیق درآورده است چراکه به گفته برلین، رم به تعهدات خود بر اساس قوانین اتحادیه اروپا عمل نکرده است. بر اساس طرح همبستگی داوطلبانه اتحادیه اروپا، آلمان متعهد شده که با پذیرش ۳۵۰۰ پناهجو به کشورهای عضوی که تحت فشار مهاجران هستند، کمک کند.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا