اقتصادی

سیاسی بازی مشکل اصلی فناوری در کشور/نسبت به ماندنم در معاونت علمی انتقادات زیادی شنیدم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جلسات سیاسی در علم و فناوری “سمی” است ، گفت: “من در هشت سال گذشته هرگز جلسه سیاسی ترتیب نداده ام و به دلیل حضور در دولت قبلی و مهمترین انتقادات شدید مورد انتقاد قرار گرفته ام ، اما در طول این سالها ما تلاش کرده ایم که یک حکومت پایدار داشته باشیم تا بتوانیم منبع تغییر کشور باشیم و این موضوع توسط معاون دانشمند به طور کامل رعایت شده است.

به گزارش ترندونی، سورنا ستاری امروز در نوزدهمین نشست سالانه و جشنواره بهترین پارک فناوری پردیس که بصورت آنلاین در پارک برگزار شد ، با اشاره به شعر حافظ که می گوید “سنگ در حالت صبر اما به خون کبد تبدیل به نارنجک می شود” افزود: سرانجام ، خون کبد باید خورده شود و به نظر من ، مشکلات کشور در توسعه فناوری بیشتر ماهیت فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: زمانی فکر می کردم توسعه مفهوم «سخت افزاری» دارد و بر این اساس معتقد بودم برای توسعه یک کشور باید دودکش داشته باشد و سیمان و فولاد تولید کند. پس از مدتی متقاعد شدم که توسعه مفهوم “نرم افزار” است ، به این معنی که شنوندگان ، روش ها و ایده ها مهم هستند.

ستاری خاطرنشان کرد: من اکنون به این نتیجه رسیده ام که توسعه در درجه اول یک مفهوم فرهنگی است و فرهنگ باید در این زمینه تغییر کند و در این مورد قسمت پایین دست ، کارنات نیز تغییر خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مشکلات توسعه ای ما از نوع “نرم افزاری” است ، اما مدام به دنبال راه حل های سخت افزاری هستیم ، افزود: اقدامات خوبی در این زمینه طی 20 سال گذشته انجام شده است. همه اقوامی که در این زمینه کار کرده اند به این امر نیاز دارند و باید از آنها تشکر کرد و مهندس صفاری نیا ، مدیر پارک فناوری پردیس ، دو دهه از عمر خود را در این پارک گذرانده است.

وی از نتایج فعالیتهای توسعه فناوری کشور ابراز رضایت کرد و ادامه داد: بزرگترین لذت این است که ما با تمام وقت ، هزینه و خسارتی که دیده ایم به نتایج رسیده ایم. به حدی که همه در حال حاضر از یک اقتصاد دانش بنیان صحبت می کنند و به این باور رسیده اند که این اقتصاد راه حل بحران کشور است.

ستاری گفت: “تزریق نوآوری به یک سیستم دولتی تثبیت شده دشوار است.” این در طول سالها توسعه یافته است و در همه اقتصادهای نفتی با چنین دولتهای چاقی مشترک است و این سیستم در تلاش برای نوآوری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: “معرفی نوآوری در چنین ساختاری کار آسانی نیست.”

او می گوید: “وقتی وزارتخانه هایی داریم که چشم کامل دارند.”اوران و پیمانکارانی که وظیفه ساخت سدها و لوله کشی را بر عهده دارند ، سد را برای هر مسئله آب پیشنهاد می دهند تا آب را از مکانی به مکان دیگر منتقل کند. در این شرایط ، تمایل به اجرای آثار نوآورانه جدید ، فناوری های جدید یا ایده های جدید غیرممکن است و در این راه ما مجبور به مبارزه زیاد هستیم تا فناوری بتواند در یک سیستم سخت و سنگ مانند نفوذ کند و این سیستم به دنبال نوآوری است. – نه

رئیس بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: نکته مثبت وضعیت کنونی این است که اکثر مسئولان متوجه شدند که ما نیاز به نوآوری داریم و در گذشته این مسائل مورد تمسخر قرار می گرفت. نوآوری ابتدا نادیده گرفته می شود ، سپس مورد تمسخر قرار می گیرید ، سپس مورد ضرب و شتم قرار می گیرید و سپس برنده می شوید.

وی ادامه داد: گام بعدی پس از ضرب و شتم پیروزی است. “این داستانی درباره هر نوآوری در کشور ما است.” یعنی در ابتدا نادیده گرفته می شوند ، سپس مورد تمسخر قرار می گیرند تا صاحب ایده ادامه ندهد و سپس شروع به دعوا و تهدید دادگاه و بازرسی می کنید و در نهایت وقتی این اقدامات کامل می شود ، برنده می شوید و کل در باز می شود. به

ستاری با بیان اینکه در زمینه اقتصاد دانش بنیان ، مرحله نهایی را تا حد زیادی پشت سر گذاشته ایم ، افزود: مطمئناً ما هنوز مکان هایی داریم که مورد ضرب و شتم قرار می گیریم ، اما واقعیت این است که به نظر می رسد پیروزی های بزرگی به دست آمده و مقامات تغییر کرده اند وزیران به این نتیجه رسیدند که نمی توان رویکرد قبلی را ادامه داد.

وی گفت: “ما به ایده های جدید ، فناوری های جدید ، نوآوری های جدید و نیروی کار جدید نیاز داریم.” در مجلس ، آنها حوزه نوآوری را درک می کنند ، نمی توان آن را با 6-7 سال قبل مقایسه کرد و اتاق بازرگانی تهران بین 16 تا 17 شرکت دانش بنیان دارد که این حوزه را درک کرده و دارای واحد تحقیق و توسعه هستند و در اقتصاد دانش

به گفته وی ، زمانی شرکت های اتاق بازرگانی واردکننده بودند و نماینده شرکت های خارجی بودند.

ستاری با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد در دولت اکنون این مفاهیم دانش بنیان را درک کرده اند ، گفت: «این افراد برای تغییر فرهنگی در کشور تلاش می کنند. زیرا فرهنگ کشور در این زمینه نیاز به اصلاح دارد و ما به فرهنگی نیاز داریم که از نوآوری استقبال کند و بتواند از جوانان حمایت کند.

وی در مورد اکوسیستم نوآوری کشور که شامل بیش از 6000 کسب و کار دانش بنیان ، 10 هزار شرکت نوپا و 46 پارک علم و فناوری ، قطب ها و مناطق نوآوری است ، گفت: این روند باعث تغییر نگرش در دانشگاه ها و در مراسم تجدید امروز شده است. ” روسای دانشگاه ها در موضوعاتی مانند “دانشگاه کارآفرینی” ، “دانشگاه ثروت آفرین” و دانشگاهی که به دنبال تغییر محیط و برقراری ارتباط است صحبت کردند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: “اینها مشاغلی هستند که اگر رئیس دانشگاه بخواهد با آنها صحبت کند ، مرتکب جنایت شده است.” این یک رویداد بزرگ است و همه ما باید از آن بسیار حمایت کنیم. ” به اجازه دهید ما این کار را انجام دهیم ، و این بر اساس این است که هر کاری را که می توانم برای هر یک از اعضای دولت یا کسی که اندیشه هایش کمی شبیه این روند است انجام دهم ، و همه ما باید این کار را انجام دهیم.

ستاری با تاکید بر اینکه باید به همه کسانی که شبیه خودمان هستیم کمک کنیم ، افزود: ما باید همسالان و همفکران خود را پیدا کنیم و از آنها حمایت کنیم ، خواه در دولت باشند ، یا در مجلس یا در بخش خصوصی.

وی یکی از مشکلات فناوری در کشور را سیاسی توصیف کرد و ادامه داد: “من در هشت سال گذشته هرگز جلسه سیاسی ترتیب نداده ام و به دلیل حضور و ماندن در دولت قبلی مورد انتقاد شدید قرار گرفته ام. به “این مهم نیست و مهمترین چیز تفکر مردم است و باید به آن احترام گذاشت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه انتصابات سیاسی در علم و فناوری “سمی” است ، گفت: “چه کسی در سیستم است و چه یک متفکر سیاسی یک مشکل خطرناک در فناوری است و این منجر به منبع شده است ، و این مسئله به طور کامل در زمینه پشتیبانی علمی مشاهده شده است.

وی از ثبات حاکمیت در حوزه های مختلف معاونت علمی استقبال کرد که باعث تغییر تصورات مردم و ایجاد راه حل های جدید برای مشکلات کشور شد و یادآور شد که این مناطق مختلف کشور بودند. همچنین باید وسایل لازم برای این کار را نیز داشته باشند. به

“من بسیار هیجان زده هستم که بتوانم دوباره به شما خدمت کنم و این نهمین باری است که در مراسم پارک شهر شرکت می کنم ، اما چه؟” این کار را انجام دهیم یا ندهیم ، این مسیر باید ادامه یابد و من فکر می کنم این مسیر رسیده است بلوغ حاصلخیز است و شرکت ها و مدیران به این شکل ایجاد شده اند. در عین حال ، پیدا شده و بسیار خوشحال کننده است که افرادی هستند که در مورد من چیزهای مشابهی به من می گویند ، و بسیار خوب است که ما با کمک به همه افرادی که در این راستا کار کرده اند ، توانسته ایم زایمان کنیم. در طول سالها ، به ویژه این 8 سال.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ، این اکوسیستم در حال حرکت است و همه ما باید به طور یکپارچه از آن محافظت کنیم و بتوانیم کل شهر پردیس را که زیرساخت های آن با توسعه 1000 هکتار پردیس آماده است ، تغییر دهیم. پارک فناوری “

وی فروش 15-20 میلیارد کسب و کار پارکی و حجم سرمایه گذاری در پارک پردی را یکی دیگر از زیرساخت هایی دانست که بر اساس آن پارک می تواند به مرکز اقتصادی تبدیل شود و گفت: شرایط باید به گونه ای باشد که از این پس تمام تهران و این شهر به شهر فناوری کشور تبدیل خواهد شد.

به گفته این مقام ، بسیاری از شهرهای اطراف تهران دارای خوابگاه در تهران هستند. این بدان معناست که شبها این شهرهای اطراف پر است و صبح همه برای کار به تهران می آیند ، اما شهر باید این روند را معکوس کند و باید مکانی باشد که نیروهای نخبه و تکنولوژیکی را از سراسر جهان به خود جذب کند. هدف نهایی شهر باید داشته باشد. دنبال کردن.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا