اقتصادی

انتقادات نسبت به تشکیل سازمان توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاهی/خلأ قانونی در کنسرسیومی کردن شرکت‌ها

فعالان بخش خصوصی دانش بنیان بر این باورند که سهم شرکت های فناوری در تولید ناخالص داخلی اندک است و از این نظر مشارکت بیشتر شرکت های بزرگتر و کنسرسیوم شرکت ها ممکن است برای افزایش این سهم مثر باشد ، اما خلأهای قانونی وجود دارد که از نقش دانش جلوگیری می کند تولید ناخالص داخلی

به گزارش ترندونیرئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان در اولین مصاحبه با ترندونی جنبه های مختلف طرح جهش تولید دانش بنیان را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد که در جلسات متعدد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مشاغل بخش خصوصی به حدی موثر بوده اند بیل جهش اصلی تولید بسیار تغییر کرد و به قانون 16 ماده ای تبدیل شد و این بار به نظر می رسد سخنان آنها شنیده شده و به آنها عمل شده است.

با این حال ، وی معتقد است که این قانون همچنان از جمله ماده 9 این طرح باید تغییر کند. بر اساس این مقاله ، شورای مدیریت دانش جایگزین شورای عالی Etif در قانون حمایت از شرکت های دانش خواهد شد که خوب است ، اما متأسفانه اتاق بازرگانی یا بخش خصوصی در ترکیب آن نقش ندارند.

کلاهی با اشاره به محدودیت های ایجاد شده در ماده 3 آن طرح اظهار داشت: این ماده محدودیت های واردات ماشین آلات را در نظر گرفت. وقتی مشکل تولید را مطرح می کنیم و بر لزوم رفع مشکلات و موانع تولید تأکید می کنیم ، تصویب قانونی که برای واردات ماشین آلات محدودیت ایجاد می کند با آن مطابقت ندارد و به نظر می رسد چندان مورد علاقه ای در این زمینه نبوده است.

قسمت دوم و آخر این مصاحبه به شرح زیر است:

نیاز به تمرکز شرکتها بر تحقیق و توسعه

مصاحبه با افشین کلاهی ، رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان ترندونیمشخص شده: در ماده 13 این طرح آمده است که بنگاه های صنعتی و واحدهای صنعتی دارای بخش تحقیق و توسعه باید قراردادهای تحقیق و توسعه را با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منعقد کنند. این تعهد برخلاف اقداماتی است که فضای رقابتی را ایجاد می کند. ما فعال در بخش خصوصی هستیم و همیشه در تلاش هستیم تا فضای کسب و کار را رقابتی کنیم ، که این امر به زیرساخت های تحقیق و توسعه نیاز دارد و اگر می توان تحقیق و توسعه را در بخش خصوصی ایجاد کرد ، چرا باید آن را متوقف کرد و تحقیقات فقط در آموزش و دانشگاه انجام می شود مراکز؟

کلاه گفت: از نظر ما یکی از کمبودهای فناوری و علمی در کشور این است که بخش خصوصی در واحد تحقیق و توسعه خود سرمایه گذاری خوبی نکرده است ، زیرا در حال حاضر تنها چند شرکت داریم که اخیراً دپارتمانهای بزرگ تحقیق و توسعه ایجاد کرده اند.

وی گفت: “ما شركت خواهیم كرد تا زمانی كه شركتهای فناوری بخشهای فناوری را تشكیل دهند.” – این شرط قانونی از ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه توسط بخش خصوصی جلوگیری می کند. ای کاش به جای تدوین این سیاست ، همانطور که در جهان انجام شده است ، شرکت های دارای بخش تحقیق و توسعه از مالیات معاف شوند و یا مالیات آنها کاهش یابد. در کشور دیگر جایی برای چنین سیاستی وجود ندارد و شاید این مسئله بتواند این شرایط قانونی را تغییر دهد.

تأسیس سازمان توسعه سازمان دانش جدید

رئیس مجمع سازمانهای دانش افزود: ماده 14 این قانون مربوط به تشکیل سازمانی جدید به نام سازمان “توسعه سرمایه گذاری دانشگاه” است که متعلق به دانشگاه است. ایجاد یک سازمان جدید برای فضای رقابتی ضرر خواهد داشت ، به ویژه هنگامی که اهداف خاصی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که ایجاد یک سازمان توسعه سرمایه گذاری تحت مدیریت دانشگاه ممکن است کار زیادی برای ایجاد فضای مطلوب برای شکل گیری دانشگاهیان و فعالان بخش خصوصی نباشد. وی گفت: “ما باید تغییراتی ایجاد کنیم و در صورت لزوم چنین سازمانهایی را ایجاد کنیم.” “سیستمهای دیگر را در نظر بگیرید.

کلاهی یکی از موفق ترین سازمانهای توسعه در سال جاری را “سازمان توسعه صنعتی ایران” خواند و گفت: “اگر می خواهیم یک سازمان توسعه در منطقه دانش بنیان ایجاد کنیم ، لازم است از این سازمان الگو بگیریم. و یک سازمان توسعه ایجاد کنید که بتواند مستقیماً با مشاغل دانش بنیان تعامل داشته باشد و 100٪ از دانشگاهها مستقل باشد.

وی گفت: “یكی از جنبه های مثبت این قانون تعامل آن با بخش خصوصی در تهیه و بررسی این قانون است.” کارهای خوبی انجام شده و اکوسیستم خوبی در این زمینه ایجاد شده است ، اما هنوز سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی کشور را در اقتصاد دانش نمی بینیم و امیدوارم که در این مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت های بزرگ واقعاً می توانند سهم خوبی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهند ، اظهار داشت: یک اتفاق بزرگ خواهد بود و می توانند در افزایش سهم این شرکت ها از تولید ناخالص داخلی نقش موثری داشته باشند.

رئیس مجمع تشکل های دانش با اشاره به اینکه این موضوع در برنامه های انتقال به سازمان های دانش بنیان مشاهده نشده است ، گفت: اگر این سازمان توسعه سرمایه گذاری دانشگاه به عنوان یک سازمان بزرگتر و نه فقط یک سازمان توسعه با همه این فعالان درگیر تشکیل شود ، نتایج بهتری حاصل خواهد شد

تأثیر کنسرسیوم شرکت ها و موانع اصلی

وی گفت: “كنسرسیوم شركتهای كوچك و متوسط ​​می توانند به طور م theثر سهم اقتصاد دانش را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهند.” به همین دلیل کنسرسیوم شرکت ها در کشور کمتر رایج است.

وی گفت: “پروژه های بزرگ ، مانند پروژه های بزرگ نفتی ، بدون كنسرسیوم قابل اجرا نیستند ، اما چون در این زمینه خلا قانونی وجود دارد ، برای شركتها خصوصاً شركتهای كوچكتر دشوارتر است. زیرا این شرکتها باید بیش از سود حاصل از پروژه پرداخت کنند.

به گفته وی ، شرکت های داخلی نمی توانند به عنوان کنسرسیوم ثبت شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا