استان ها

تمجید استاندار کردستان از رویکرد سازمان برنامه و بودجه / نگاه امید آفرین زمینه ساز تغییر و تحول است

به گزارش خبرگزاری ترندونی از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهارکرد: برنامه هایی که به طور عمومی طراحی شده و اجرا می شود نیاز به توجه و شناسایی نقاط قوت و تمرکز بر آنها دارد.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به نتیجه مدنظر در اجرای طرح تکام مستلزم مشخص نمودن درست جامعه هدف و تمرکز برآن است، افزود: وظایفی که برای دستگاه های اجرایی تعیین شده است باید به نحو احسن اجرا شود.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امسال ۲ برابر سال گذشته زائر از مرز باشماق مریوان تردد کرده است اظهار کرد: خطیب جمعه تهران روز گذشته در نماز جمعه از مردم کردستان برای میزبانی از زوار امام حسین(ع) قدردانی کردند که این نشان از بازخورد مثبت فعالیت های انجام شده امسال در مرز باشماق بود.

زارعی کوشا با بیان اینکه از نظر راهبردی، امنیت مرز باشماق بالا است، افزود: اندک ضعف هایی به ویژه در زمینه حمل و نقل داشتیم که بخشی از آن به عدم توجه زوار به توصیه ها و پروتکل های تعیین شده بر می گردد چراکه در ابتدا هم قرار نبود به طور مستقیم از کربلا یا سامرا به باشماق سرویس حمل و نقل وجود داشته باشد.

استاندار کردستان با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مسائل و الزامات توسعه استان در سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه گفت: خوشبختانه نگاه امیدآفرین سازمان برنامه و بودجه کشور به استان کردستان زمینه ساز ایجاد تحول و تغییر محسوس در شاخص های پیشرفت و توسعه ای این استان در آینده ای نزدیک است و در فاصله اندکی از برگزاری این جلسه پیگیری ها و اقدامات خوبی در راستای حل مسائل و چالش های استان از طرف سازمان برنامه و بودجه بعمل آمد است که شایسته قدردانی است.

خط قرمز استان کردستان برگشت اعتبارات عمرانی است

اکبر محمدی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با اشاره به اینکه سال مالی ۱۴۰۱ تا آخر شهریور است، اظهار کرد: خط قرمز استان برگشت اعتبارات عمرانی است و از هیچ مدیری قابل پذیرش نیست یک ریال از اعتبارات عمرانی را برگشت بزند.

محمدی با اشاره به اینکه این موضوع در ارزیابی عملکرد مدیران هم لحاظ می شود افزود: در تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۲ هم موضوع احتمالی برگشت اعتبارات مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در ارتباط با طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) که یکی از دستورکارهای این جلسه نیز بود بیان کرد: این طرح به عنوان سند تحول روستا در دولت مردمی سیزدهم به منظور تثبیت جمعیت روستاها و مهاجرت معکوس و اصلاح ترکیب جمعیتی روستا به اجرا در می آید و تعادل بخشی به نظام فضایی کشور و کاهش تبعات منفی خالی شدن روستاها را از اهداف این طرح بیان کرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اشاره به اینکه جامعه هدف اجرای این طرح در استان مشخص می شود افزود: با توجه به اینکه آخرین آمار جمعیتی استان به سرشماری سال ۱۳۹۵ بر می گردد و نمی تواند ملاک تصمیم گیری امروز باشد، لذا پیشنهاد می شود آمارهای دانشگاه علوم پزشکی ملاک قرار گیرد.

محمدی ادامه داد: پیشنهاد می شود روستاهایی که در 5 سال گذشته حداقل یک سال نرخ رشد آن براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مثبت بوده ، به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: ضروری است هر کدام از دستگاه ها برنامه عملیاتی خود را در راستای اجرای این طرح ارائه کنند و این برنامه ها در شورای برنامه ریزی استان به تصویب برسد.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان مقدمات لازم برای تهیه برش استانی برنامه هفتم توسعه را آماده نموده است و لازم است کلیه دستگاه های اجرایی استان با تشکیل کارگروه های تخصصی درون سازمانی، تمهیدات لازم برای مشارکت در تدوین برنامه را فراهم نمایند.

مشاهده مهاجرت معکوس در ۲۶ روستای کردستان

کیومرث حبیبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شرایط روستاهای استان با سایر استان های کشور متفاوت است، اظهار داشت اجرای مقررات موجود بدون محلی سازی آن ها در قالب طرح تکام نمی تواند زمینه توسعه روستاهای استان را فراهم نماید .

حبیبی افزود : شاخص ها نشان می دهد در ۲۶ روستای کردستان نشانه هایی از مهاجرت معکوس وجود دارد و نمونه آن روستای علی سرخ در بیجار است که ۱۹ خانوار در آن ساکن شدند.

چالش کاهش تولید در روستاها

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: اگر امروز در تولید گوشت قرمز در کشور با مشکل مواجه شده ایم یکی از دلایل آن به کاهش تولید در روستاها بر می گردد.

وی یادآور شد: در بخش کلاترزان سنندج و در محدوده سد آزاد مهاجرت معکوس داشتیم که این تاثیر بسزایی در امنیت غذایی و معیشت خانوارها دارد.

حیدری معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: اگرچه ۳۰ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند ولی تعداد روستاهای استان بالا است و این نشان می دهد روستاهای زیاد با جمعیت کم داریم.

وی ادامه داد: می طلبد توجه ویژه ای به اجرای طرح تکام شود تا مانع سودجویی از سوی عده ای فرصت طلب شویم.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان هم در این جلسه اعلام کرد : مطالعات طرح هادی یک هزار و ۵۱۳ روستای استان انجام شده است و هر سال ۱۰ درصد آنها هم بازنگری می شود.

سعید رسولی اضافه کرد: در برنامه امسال ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی و کشاورزی درجه سه برای الحاق به طرح نهضت ملی مسکن روستایی شناسایی شده است.

23

دکمه بازگشت به بالا