اقتصادی

۳ طرح کلان حوزه کشاورزی سرانه درآمد کردستان را تغییر می‌دهد

3 طرح جامع کشاورزی درآمد سرانه کردستان را تغییر می دهد

ترندونی / کردستان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای سه پروژه ذکر شده در زمینه کشاورزی ، درآمد سرانه هر کردستان برابر با متوسط ​​درآمد کشور خواهد بود.

سید جواد ساداتی نژاد ظهر امروز (چهارشنبه ، 11 مارس) در جلسه پیگیری اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که سفر اخیر به کردستان باعث شده است که وی از منظری متفاوت به ظرفیت های استان نگاه کند.
وی افزود که مسیر توسعه و پیشرفت در كردستان از طریق كشاورزی و دامداری طی می شود و خوشبختانه برنامه مناسبی برای بخش كشاورزی كردستان تدوین شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح مناسبی در زمینه کشاورزی استان کردستان تهیه شده است ، اعلام کرد که در زمینه کشاورزی استان کردستان جای خوشبختی است.
وی با تأکید بر اینکه طرح ساخت شبکه های آبیاری در 100000 هکتار از اراضی زیر سد در استان کردستان باعث ایجاد 24000 شغل می شود ، افزود: طرح مهم دیگر در استان کردستان افزایش تولید 13000 تن گوشت قرمز است که 13٪ از گوشت قرمز است کل زمین. این تولید گوشت قرمز کشور را پوشش می دهد و بیش از 7000 شغل ایجاد می کند.
ساداتی نژاد گفت: طرح توسعه 50،000 هکتار باغ در استان سالانه به 66 میلیارد دلار نیاز دارد.
وی به اجرای سه پروژه فوق الذکر ادامه داد تا درآمد سرانه هر کردستان با متوسط ​​درآمد کشور همسو شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که برای اجرای سه پروژه بزرگ کشاورزی به 1 484 میلیارد یورو نیاز داریم.
وی گفت: گشت های گلخانه ای در کردستان ضعیف است و فقط 35 هکتار گلخانه در استان ساخته شده است.
ساداتی نژاد گفت که یکی از صنایع مرکزی استان کردستان پرورش مرغ است و این استان رتبه هشتم تولید گوشت مرغ کشور را دارد.
وی افزود: فعالان صنعت مرغداری و مسئولان استان كردستان برای پرورش مرغ اجداد خود درخواست مجوز كرده اند كه این امر به 400 میلیارد تومان اعتبار اعتباری نیاز دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که بخش شیلات استان می تواند گردشگری را در استان توسعه دهد و این استان در حال حاضر 10 هزار تن محصولات شیلاتی تولید می کند که می تواند به 18000 تن برسد.
ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه یکی از فرصت های استان بارندگی است ، اظهار داشت که بیش از 70 درصد محصولات جهان از زمین های پر از باران حاصل می شود که متاسفانه علی رغم مشکلات آب حزب مخالف آن است.
وی در ادامه گفت: قروه قول خرید سیب زمینی تضمینی را داد و امیدواریم مشکل سیب زمینی ذخیره شده در قروه برطرف شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس توجه ویژه ای به حوزه کشاورزی داشت و تسهیلات ویژه ای در این زمینه در نظر گرفته شد.
وی اظهار داشت: کردستان 8 درصد آب کشور را تولید می کند و مردم مقابل منابع آبی انتظارات بیشتری برای بهره مندی از این نعمت دارند.
ساداتی نژاد اظهار داشت: برای جبران کسری مخزن در این دشت ها باید آب به سه دشت ممنوع چهاردولی ، قروه و دهگلان منتقل شود.
وی در پایان یادآوری کرد که سیستم انتقال سد رایگان شامل 4300 هکتار زمین آبیاری است که می تواند باعث ایجاد 4300 شغل و ایجاد مقصد گردشگری دیگر در کردستان شود و این پروژه به 150 میلیارد اعتبار نیاز دارد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا