اقتصادی

باید به کیفیت سموم تولید داخل توجه کنیم

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: علاوه بر توجه به تولید داخل باید به کیفیت محصولات داخلی نیز توجه کنیم. تولیدات ما باید با کیفیت مطلوبی عرضه شوند تا بتوانیم آنها را حتی در بازارهای جهانی ارائه کنیم.

به گزارش ترندونی مریم جلیلی در نشست بررسی چالش‌های تولید سموم و کود کشاورزی با بیان اینکه از دغدغه تولیدکنندگان سم و کود کشاورزی اطلاع داریم،‌ گفت: همانطور که همواره بر تولید داخل تاکید شده، ما هم همواره از این قاعده مستثنی نیستیم و تمایل داریم که اشتغالزایی در کشور خودمان باشد و محصولات ایرانی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر توجه به تولید داخل باید به کیفیت محصولات داخلی نیز توجه کنیم. تولیدات ما باید با کیفیت مطلوبی عرضه شوند تا بتوانیم آنها را حتی در بازارهای جهانی ارائه کنیم.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: مشکلات تولیدکنندگان را  بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این نشست ابوالقاسم مرادی – معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات نیز گفت: بعد از انقلاب اسلامی، اولین هدفمندی یارانه‌ها در بخش سموم اتفاق افتاد و در سال‌های ۸۵ و ۸۶، ۴۰ میلیارد تومان یارانه سم حذف و در بخش‌ها خرید خدمات کارشناسی، کنترل غیر شیمیایی، بحث‌های آموزشی و مواد بیولوژیک  وارد بخش کشاورزی شد.

وی افزود: ۱۰۲ شرکت دارای پروانه فرمولاتور داخلی داریم که ۵۸ شرکت آن فعال هستند. ۱۵۸ قلم سم تولید داخل و ۱۸۸ قلم سم آماده مصرف در کشور داریم. تعداد اندکی سموم نیز در داخل کشور تولید نمی‌شود و نیاز است که وارد شود ولی باید ارز آن مدیریت شود.

مرادی تصریح کرد: به طور کل ۶۸۷ قلم سم در سبد آفت‌کش‌های کشور موجود است که ۲۳۵ قلم آن مصرف عام دارد و مابقی یا نیاز نیست یا در داخل تولید نمی ‌شود. 

به گفته وی در اروپا ۴۵۰ ماده موثره  و در کشور نیز ۳۹۶ ماده موثره موجود است که از آنها سموم تولید می شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در پایان گفت: حفظ سلامت محصولات از وظایف این سازمان است و در سند امنیت غذایی نیز بر آن تاکیده شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا