اقتصادی

عزم جزم برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

به گفته مسئولان، تکمیل کریدور شمال-جنوب منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد و به همین دلیل هم این موضوع مورد تاکید رهبری قرار دارد و ایشان تا کنون بارها به آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش ترندونی، راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهره‌مندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال‌-جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت مسیر شمال – جنوب از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز پنهان نمانده است.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فروردین‌ماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی «بهره‌گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین‌المللی بخصوص در مسیر شمال- جنوب» را خواستار شدند.

همچنین به‌تازگی رهبر انقلاب با حضور در  سیستان و بلوچستان، اظهار کردند: با وجود کارهای فراوان انجام‌شده، مسئولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تامین حق مردم در زمینه آب از جمله کارهای ضروری است.  

این موضوع مورد توجه وزیر راه و شهرسازی هم قرار داد. مهرداد بذرپاش آذرماه سال گذشته و زمانی‌که به‌تازگی در این وزارتخانه مشغول شده بود، یکی از اولویت‌های کاری خود را به اتمام رساندن کریدور شمال به جنوب دانسته و گفت: به دنبال تامین منابع برای تکمیل این کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمی‌دهد. نظر دولت بر رونق حوزه حمل و نقل است و در اکثر مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان این موضوع محور مذاکرات طرفین قرار دارد.

او با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال – جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، گفته بود: تکمیل کریدور شمال – جنوب با تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد. به همین دلیل است که پروژه رشت – آستارا نیز اکنون در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

همچنین چندی پیش بود که نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد و بذرپاش نیز در این مراسم گفت: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی‌نفعان مؤثر در کریدور شمال-جنوب و بخش خصوصی به کار می‌گیرند.

وزیر راه و شهر پیش از این طی تماس تلفنی با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر توسعه روابط اقتصادی میان ایران و آذربایجان به‌ویژه تکمیل کریدور راهبردی شمال_ جنوب تاکید کرده بود.

به گفته بذرپاش، رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ به‌عنوان یک محور راهبردی بیان کرده‌اند که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده است.

ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهور نیز با تاکید بر اهمیت این پروژه می‌گوید: کریدور شمال–جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت.  این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را بهم متصل کرده و جلوه‌ای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا