جامعه و خانواده

مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای عدم تعطیلی مدارس

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با توجه به تاثیر شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: هر چه با سلامت مردم سازگار باشد، وزارت بهداشت از آن حمایت می کند. و هر چه به سلامت مردم آسیب بزند، وزارت صحت به عنوان متولی صحت عامه با آن مخالفت خواهد کرد.

دکتر. عباس شاهسونی در گفت وگو با ترندونیوی با اشاره به برخی اظهارات اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر نرخ تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، گفت: برخی روزها در تهران غلظت PM2.5 بیش از 10 برابر دنیاست. دستورالعمل سازمان بهداشت، یعنی غلظت ذرات معلق آنقدر زیاد است که برای سلامت انسان و به ویژه گروه های حساس خطرناک است.

ای کاش وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد بهتری می داد

وی افزود: کودکان یکی از گروه های حساس هستند و درست نیست که با تغییر شاخص آلودگی هوا مشکل را حل کنیم. ما باید برای کاهش قرار گرفتن در معرض و غلظت آلاینده های هوا اقدامات جدی انجام دهیم. من می خواهم وزیر محترم آموزش و پرورش آنها برای کاهش غلظت آلاینده های هوا اقداماتی از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل و … را پیشنهاد کردند. ما در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راه حل اصلی نمی دانیم، اما چاره ای جز کاهش مواجهه کودکان با آلودگی هوا نداریم.

این رقم مبنای غیبت مصوب هیات وزیران است

وی تاکید کرد: مبنای رسیدن به غلظت آلاینده های هوا تا 150 و به دنبال آن عدم حضور در مدارس، بر اساس قانون هوای پاک مصوب 1395 هیات وزیران است. برای تغییر این شاخص ذکر شده در قانون باید کمیته ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا در مورد مسائل بهداشتی تصمیم گیری کنند. رویکرد متمرکز و سعی نکنید مشکل را پاک کنید. آیا سازمان محیط زیستی که استانداردهای ذرات معلق در هوا را بالا برد به هدف خود رسید که ما به هدف خود رسیدیم بدون اینکه باعث غیبت از مدرسه شویم؟

وزارت بهداشت؛ در برابر هر چیزی که به سلامتی آسیب می رساند

شاهسونی با تاکید بر اینکه اولویت وزارت بهداشت سلامت همه مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران است، گفت: هر آنچه که به سلامت مردم مربوط باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هر چیزی که به سلامت مردم آسیب می زند. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با این موضوع مخالفت خواهد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر آنچه مهم است این است که خوشبختانه با زیرساخت هایی که خود وزارت آموزش و پرورش بعد از شیوع ویروس کرونا شروع کرد و برنامه شاد را ایجاد کرد، امسال مدارس هیچ گاه تعطیل نشدند و به صورت مجازی فعالیت کردند. در سال های گذشته که زیرساخت وجود نداشت، مدارس تعطیل بود. اما آموزش از راه دور اکنون تاسیس شده است.

استاندارد سالانه ذرات معلق در ایران 6 برابر بیشتر از توصیه WHO است

وی ادامه داد: مقایسه کشورمان با کشورهایی با آلودگی هوای بدتر از ما مانند چین، هند و… نمی تواند چاره ای باشد. شما باید خود را با کشورهایی مقایسه کنید که در آن آلودگی هوا وجود ندارد یا غلظت آلاینده های هوا در آنها کنترل می شود. باید ببینیم چه استانداردهایی دارند و برای رسیدن به این شرایط چه کرده اند. استاندارد سالانه ذرات معلق در کشور ما 6 برابر بیشتر از توصیه های سازمان بهداشت جهانی است و این یعنی میزان آلودگی هوای مردم بالاست. بنابراین به جای تغییر شاخص ها، باید بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کنترل منابع آلاینده تمرکز کنیم.

چرا آلودگی هوا سلامت کودکان را به خطر می اندازد؟

وی با اشاره به اینکه کودکان یکی از مهم ترین گروه های در معرض خطر آلودگی هوا هستند، تصریح کرد: این خطرات بر اثرات سمی آلاینده ها بر سیستم تنفسی تاکید دارد. البته اثرات مضر آلاینده ها بر سایر اندام ها نیز مهم است. سیستم تنفسی کودکان به عنوان آسیب پذیرترین دستگاه در برابر آلودگی هوا شناخته شده است. کودکان در واحد زمان هوای بیشتری نسبت به وزن بدن خود تنفس می کنند و سطح کوچکتر ریه ها به این معنی است که هوای تنفسی بیشتری وارد ریه ها می شود.

وی افزود: از سوی دیگر کودکان به دلیل فعالیت بدنی زیاد و گذراندن زمان بیشتری در فضای باز، بیش از بزرگسالان در معرض آلاینده ها هستند. نتایج تحقیقات نشان داده است که کودکانی که زمان بیشتری را در فضاهای باز و آلوده شهری می گذرانند با احتمال بیشتری از اختلال عملکرد سیستم تنفسی مواجه می شوند. راه‌های هوایی کودکان باریک‌تر از بزرگسالان است و سیستم تنفسی کمتر توسعه یافته است و در بزرگسالی عملکرد کمتری دارد. به طوری که 80 درصد آلوئول های کودکان پس از تولد تشکیل می شود و این تغییرات تا سنین نوجوانی ادامه دارد. به این ترتیب درصد آلاینده هایی که وارد دستگاه تنفسی کودکان شده بیشتر از سایر افراد خواهد بود.

اثرات آلودگی هوا بر رشد سیستم تنفسی کودکان

شاهسونی ادامه داد: این امر می تواند اثرات منفی آلاینده ها را بر کودکان تشدید کند. حتی با سطوح ناکارآمد آلاینده ها در بزرگسالان، سیستم تنفسی در معرض سمیت آلاینده است. از طرفی به دلیل رشد ناکافی سیستم تنفسی در کودکان، آسیب به سلول های اپیتلیال راه های هوایی به درستی ترمیم نمی شود. مطالعات نشان داده است که آلاینده هایی مانند دی اکسید نیتروژن و به ویژه ازن بر رشد سیستم تنفسی کودکان تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه کودکان مانند بزرگسالان قادر به متابولیسم، سم زدایی و دفع سموم نیستند، تصریح کرد: در نتیجه سموم مدت زمان بیشتری در سیستم گردش خون باقی می مانند و باعث آسیب بیشتر به اندام ها می شود. به عنوان مثال، کودکان تا 70 درصد از سرب وارد شده به بدن آنها را جذب می کنند. حدود 20 درصد آن در بزرگسالان جذب می شود. از سوی دیگر، بزرگسالان کمتر از یک درصد سرب جذب شده را حفظ می کنند، در حالی که کودکان تمایل به حفظ سرب بیشتری دارند. به طور کلی، توسعه نیافتگی سیستم ایمنی و سایر سیستم های حیاتی کودکان، احتمال آسیب را در مواجهه با آلاینده های هوا افزایش می دهد.

بیش از 6 میلیون کودک مبتلا به آسم در سراسر جهان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه آسم به عنوان یک بیماری غیرواگیر و مزمن شناخته شده است، تصریح کرد: این بیماری باعث التهاب و تنگ شدن راه های هوایی می شود. آسم یکی از شایع ترین بیماری ها در کودکان است. طبق آمار، بیش از 6.3 میلیون نفر در سراسر جهان از آسم رنج می برند. برخی از مطالعات انجام شده در ایران نشان از شیوع این بیماری در دو دهه اخیر به ویژه در بین کودکان دارد. برخی از آلاینده‌های هوا باعث حملات حاد آسم، اختلال در رشد ریه و کاهش عملکرد ریه در طول زمان، به ویژه در کودکان می‌شوند. مطالعات ارتباط مثبتی بین مراجعه به بیمارستان برای آسم و افزایش غلظت روزانه PM2.5، ازن و دی اکسید نیتروژن نشان می دهد.

عفونت های دستگاه تنفسی؛ شایع ترین علت مرگ در میان کودکان در کشورهای در حال توسعه

وی با بیان اینکه عفونت های حاد دستگاه تنفسی یکی از شایع ترین علل بیماری و مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه است، گفت: کودکان بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، آلودگی هوا و آلاینده ها در مناطق شهری و صنعتی در ایجاد یا تشدید برخی بیماری های دیگر از جمله سرطان خون (سرطان خون) که یکی از شایع ترین سرطان های دوران کودکی است، موثر است. مطالعات نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین قرار گرفتن در معرض آلاینده های ترافیکی و خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی وجود دارد. بنزن یکی از آلاینده هایی است که در اثر احتراق ناقص موتورهای بنزینی تولید می شود و به عنوان یک عامل خطر برای سرطان خون شناخته شده است. به طور کلی، برخی شواهد نشان می دهد که سرطان خون در ایران در حال افزایش است.

تنفس سرب در هوا و کاهش ضریب هوشی کودکان

وی افزود: برخی از آلاینده ها مانند فلزات سنگین و هیدروکربن های معطر حلقوی بر رشد عصبی و رفتار عصبی کودکان از جمله اختلالات طیف اوتیسم تاثیر دارند. مطالعات مختلف اثر فلزات سنگین سرب را در کاهش ضریب هوشی کودکان شناسایی کرده اند. سرب تترااتیل که به بنزین، سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌های سیمان، کارخانه‌های ذوب و استخراج فلزات اضافه می‌شود، مهم‌ترین منابع سرب در هوا هستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: به طور کلی آلودگی هوا علاوه بر پیامدهای منفی مستقیم برای سیستم تنفسی کودکان می تواند باعث اختلالات و بیماری های سایر سیستم های بدن در کودکان (با شدت بیشتر از بزرگسالان) شود. ناکارآمدی سیستم دفاعی بدن، توسعه نیافتگی بسیاری از اعضای بدن، ناآگاهی از خطرات مرتبط با افزایش سن باعث آسیب بیشتر به کودکان در معرض آلودگی هوا می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا