فرهنگ و هنر

ماجرای «افعی تهران» تمام شد

سریال «افعی تهران» چهارشنبه ـ ۱۶ خرداد ماه ـ با پخش آخرین قسمت، به پایان رسید؛ مجموعه‌ای که اگرچه در زمان پخش کم‌حاشیه نداشت اما در نهایت ماجراهایش را با آرامش پشت سر گذاشت.

به گزارش ترندونی، «افعی تهران» یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های این روزهای شبکه نمایش خانگی بود که آخرین قسمت آن امروز منتشر شد. سامان مقدم با انتشار متنی همزمان با پخش آخرین قسمت، ضمن قدردانی از عوامل سریال، به طور خاص از پیمان معادی نام برده و همکاری مشترکشان بعد از ۲۰ سال را یادآور شده است.

این دو پیشتر در فیلم سینمایی «کافه ستاره» با هم همکاری داشتند و در آنجا هم معادی به عنوان نویسنده مقدم را همراهی می‌کرد. در حقیقت در آن زمان و تا دو سال بعد معادی صرفا به عنوان نویسنده در سینما فعالیت داشت و کارهایی چون آواز قو، شام عروسی، عطش و کما، محصول قلم این فیلمنامه‌نویس بود.

حالا معادی پس از ۲۰ سال در فضایی متفاوت از این کارها و در فضایی مشابه با فیلم‌هایی که در این دو دهه در آن‌ها ایفای نقش داشته است، این بار متنی را نوشت و در آن بازی کرد که به گفته سامان مقدم «با وجود همه‌ی اختلاف‌نظرها نتیجه داده است».

ماجرای «افعی تهران» تمام شد

سامان مقدم در بخشی از یادداشتی که به مناسبت پخش آخرین قسمت از افعی تهران در فضای مجازی منتشر کرده، آورده است: «چه لذتی داشت همکاری با پیمان معادی در جایگاه بازیگر. اگر بخواهی فقط تعداد دفعاتی که تحت تاثیر بازی‌اش بغض کردی را بشماری به دردسر می‌افتی. همکاری دوباره من و پیمان بعد از ۲۰ سال از ساخت «کافه ستاره» در تجربه «افعی تهران» به همه‌ی اختلاف نظرها دوباره نتیجه داد و خاطره خوشی دیگر شد.»

کارگردان «افعی تهران» همچنین از حضور سحر دولتشاهی، هومن سیدی، امین حیایی، رضا یزدانی و مهران مدیری در این سریال تشکر کرده است.

ماجرای «افعی تهران» تمام شد
عوامل افعی تهران در یک عکس

فارغ از تقدیر و تشکرها، سریال سامان مقدم در زمان پخش کم حاشیه هم نداشت. آخرین حاشیه، از این قرار بود که سازندگان این سریال با خبری مبنی بر شکایت وزارت آموزش و پرورش از عوامل ساخت سریال «افعی تهران» مواجه شدند که به دلیل سکانس مواجهه شخصیت آرمان بیانی (با بازی پیمان معادی) با ناظم مدرسه‌اش بود و این صحنه را که در قسمت هشتم سریال «افعی تهران» پخش شد، «توهین به مقام معلم» تلقی کردند.

پیمان معادی هم در پی این اتفاق، چنین نوشته بود: «لزوم توضیح این نکته مایه تعجب عوامل سازنده «افعی تهران» شده که شخصیت ناظم مدرسه در این سریال به عنوان یک شخصیت ساختگی به هیچ‌وجه پرچم‌دار تمام شاغلین نظام آموزشی کشور نیست.  همان‌طور که شخصیت اصلی سریال به عنوان یک منتقد و کارگردان سینما، روان‌شناسِ قصه، مدیر مهدکودک و سایر شخصیت‌های این مجموعه نمایشی با تمام نقاط ضعف و قوت خود نماد اعضای صنف‌شان به حساب نمی‌آیند. عوامل ساخت سریال «افعی تهران» از اهمیت نهاد مدرسه و معلم در تربیت مردم یک جامعه آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که بعد از خانواده مهم‌ترین نهاد موثر در پرورش افراد یک جامعه، مدرسه است.»

اظهارات پیمان معادی در تکریم جایگاه معلمان و توضیحات وی درباره شخصیت‌های این سریال به نظر می‌رسد تا حدودی پرونده این حاشیه را مختومه کرد. ضمن اینکه ساخته سامان مقدم در قسمت‌های قبلتر هم با حاشیه‌هایی از جنس دیگر مواجه بود.

ماجرای «افعی تهران» تمام شد

پیش‌تر گریم سحر دولتشاهی در این سریال و نقش او به عنوان تراپیست مورد انتقاد برخی رسانه‌ها قرار گرفته بود. یکی از سکانس‌های ثابت سریال افعی تهران، «اتاق درمان» بود و عملکرد درمانگر حاضر در این سریال به گونه‌ای بود که واکنش برخی از کارکنان این صنف را به دنبال داشت. به اعتقاد آنان عملکرد درمانگر حاضر در این سریال با چهارچوب‌های تخصصی درمان روانشناختی تضادهای چشمگیری داشت.

«افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم براساس فیلمنامه پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده ساخته شده و پیمان معادی، سحر دولتشاهی، مریلا زارعی، آزاده صمدی، بهادر مالکی و … در آن به ایفای نقش پرداختند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا