استان ها

عاملان آتش سوزی در جنگل های مریوان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری ترندونی از سنندج، بهزاد شریفی پور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بالاترین رسالت منابع طبیعی حفظ، توسعه و بهره برداری از منابع خدادادی است لذا این سازمان برای ترویج منابع طبیعی قدم بر می دارد و هیچ مرزی را نمی شناسد.

وی به آتش سوزی شهرستان مریوان پرداخت و افزود: ظرفیت پوشش گیاهی شهرستان مریوان موجب گسترش آتش سوزی و عرصه های طبیعی را دچار تخریب کرد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به اینکه۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی ها انسان ساخت است و انسان نقش اصلی دارد، گفت: ۳۰ درصد آتش سوزی ها عمدی و ۷۰ درصد سهوی است.
شریفی پور با اشاره به اینکه ۱۴ نفر در ایجاد آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های مریوان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند، بیان کرد: از این تعداد ۱۲ نفر در امر زغال‌گیری و یک نفر نیز در حریق عمدی متهم بودند که به مراجع قضائی معرفی شدند.
وی به توقیف دستگاه عامل زغال اشاره و ذکر کرد: ۱۰۱ کیسه زغال کشف و ۲ خودروی حامل زغال شناسایی و متوقف شد.
شریفی پور به کاهش آتش سوزی در تمام شهرستان های استان به جزو شهرستان مریوان اشاره و بیان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۴۵۰ هکتار از جنگل های مریوان دچار آتش سوزی شد.
وی با اشاره به اینکه نیروهای مردمی، تشکلها و نهاد، امداد هوایی، وزارت دفاع، هلال احمر، ارتش، مرزبانی و سپاه نیز در عملیات اطفای آتش مشارکت دارند، تصریح کرد: تلاش نیروهای مردمی، سپاه، هلال احمر و ارتش برای اطفای حریق در جنگل های مریوان قابل تقدیر است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، عنوان کرد: پایین دست آتش سوزی در جنگلهای مریوان توسط تشکل های مردمی خاموش و بالا دست از طریق سه بالگرداطفا شد، این بالگردها ۲۸۰ هزار لیتر آبگیری داشتند و ۲۰ هزار لیتر سوخت موردنیاز بالگردها نیز از فرودگاه سنندج به شهرستان مریوان تأمین و ارسال شد.
شریفی پور افزود: به دلیل وزش باد شدید در غروب جمعه آتش سوزی در مریوان وسیع تر شد.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری صلوات‌آباد سنندج دارای سه هزار و ۵۸۰ هکتار است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۷۷۶ هکتار به جنگل‌کاری اختصاص یافته که ۲۳۰ هکتاز از آن چاله کنی شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، یادآور شد: کوه آبیدر و صلوات آباد دارای قداست بوده که مردم سنندج در روزهای پنج شنبه و جمعه مهمان این طبیعت خدادادی می شوند لذا می طلبد با مدیریت درست این دو طبیعت را ساماندهی کرد.

دکمه بازگشت به بالا