عمومیکسب و کار ایرانی برتر

کافئین و نوع دانه قهوه

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که دانه‌های قهوه روبوستا قوی‌تر از دانه‌های عربیکا هستند و طعم تلخ‌تری دارند. به‌طورکلی پیشنهاد می‌دهیم هر چند وقت یک‌بار حتما این قهوه خوش طعم را امتحان کنید. اگر قهوه‌ای تلخ با کافئین بیشتر را می‌پسندید، پیشنهاد می‌دهیم دانه‌های روبوستا را انتخاب کنید که مصرف آن باعث افزایش تمرکز و هوشیاری شما می‌شود.

همچنین مصرف این دانه‌ها تاثیر به‌سزایی در چربی‌سوزی دارد و به بهتر شدن عملکرد فیزیکی بدن کمک می‌کند. لازم به ذکر است که نوع مرغوب دانه‌های روبوستا بافتی نرم، طعمی شکلاتی و حالت اسیدی کمتری دارند. این نوع قهوه از صحرای آفریقا سرچشمه گرفته است و در حال حاضر عمدتا در آفریقا و اندونزی کشت می ­شود. قهوه روبوستا معمولا در ترکیب با سایر انواع دانه ­های قهوه به کار می ­رود.

دانه ­های قهوه روبوستا معمولا بزرگتر و گردتر از سایر انواع دانه قهوه هستند. درختچه ­های روبوستا معمولاً بسیار بیشتر از نوع عربیکا رشد می­کنند و اندازه آنها بین 15 تا 20 فوت می­رسد. درختچه ­های  روبوستا می­ توانند در ارتفاعات پایین رشد کرده و در برابر بیماری ­ها مقاومت کنند.

طعم قهوه روبوستا نسبت به سایر دانه ­های قهوه تلخ‌تر است. اغلب دارای عطر قوی و طعم تقریباً سوخته است. خوب البته جای تعحب ندارد که دانه های روبوستا نسبت به دانه ­های عربیکا کافئین بیشتری دارند. به همین دلیل است که عاشقان قهوه ترجیح می­ دهند تا روبوستا را با سایر انواع قهوه ترکیب کنند. اما شاید باید گاهی این نوع قهوه را به تنهایی تست کنند.

کافئین و شیوه های برشته کردن: تیره یا روشن

بسیاری از مصرف کنندگان قهوه (قهوه خورهای حرفه ای یا مصرف کنندگان معمولی) معتقدند ;که میزان کافئین نوشیدنی مورد علاقه شان به نوع برشته شدن آن بستگی دارد. این مسئله درست است، اما تاثیرش آنقدرها هم که فکر می کنید زیاد نیست.

برشته شدن تیره

ممکن است فکر کنید برشته شدن ;تیره دارای caffeine بیشتری است و این تصور در ظاهر منطقی به نظر می رسد.

ما معمولا می گوییم که قهوه ی برشته تیره; بدلیل طعم قدرتمندی که نوشیدنی های تیره تر تولید می کنند، “قوی تر” است. آنها به طور کلی قوی تر هستند در حالی که قهوه ی برشته روشن ( روست روشن) دارای حالتی گل مانند یا میوه ای است. برای بسیاری از افراد، این به معنای قهوه “ضعیف تر” است.

با این وجود، این تفاوت تنها به مزه مربوط می شود; و قهوه های برشته تیره تر دارای caffeine بیشتر نیستند و اگر تفاوتی هم وجود داشته باشد این میزان در آنها کمتر است.

قهوه روست روشن ( روشن برشت )

مصرف کنندگان قهوه; که درباره دانه قهوه آن کمی اطلاعات دارند می گویند; که روند بو دادن (برشته کردن) کمی از کافئین را از بین می برد. از آنجایی که قهوه روست تیره; مدت زمان بیشتری بو داده می شود پس مقدار بیشتری از caffeine خود را از دست می دهد.

انواع دان قهوه:
انواع دان قهوه یا میوه قهوه از سه نوع درخت تولید می شود، عربیکا، روبوستا و لیبریکا که هر کدام از این نوع قهوه‌ها، ویژگی‌های مختص خود را دارند، ویژگی‌هایی هم چون: عطر، کافئین، قدرت رشد درختان قهوه، طعم و ظاهر. البته قهوه لیبریکا در بازار های جهانی، چندان رایج نیست.

جدا از این که قهوه‌ها در انواع عربیکا و روبوستا و لیبریکا متفاوتند، مناطق کشت قهوه نیز می‌تواند ظاهر، طعم، عطر و به طور کلی بارزه‌های طعمی دانه را تحت تاثیر خود قرار دهد. به عنوان مثال:

بارزه‌های طعمی قهوه‌ای که در کنیا کشت می‌شود با قهوه تولید شده در کشور اندونزی تفاوت دارد. به همین دلیل بعضی از قهوه دوستان عاشق قهوه‌های یک کشور یا یک منطقه خاصی می‎شوند و تمایل دارند همیشه از آن دانه‌ها استفاده کنند. می‌توانید در فروشگاه کافی استور انواع قهوه عربیکا و ربوستا را اینترنتی خریداری کنید.

منبع: coffeepope

دکمه بازگشت به بالا