سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

متخصص ارتوپد کیست و چه وظایفی دارد؟

خیلی ها می پرسند پزشک ارتوپد کیست و چه بیماری هایی را درمان می کند؟ اگر مشکلات شما مربوط به استخوان ها و مفاصل است، شاید اطرافیان یا یک پزشک عمومی به شما توصیه کرده اند که به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. اگر می خواهید درباره دلایل مراجعه به پزشک ارتوپد و بیماری هایی که این متخصص درمان می کند بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد انواع بیماری هایی که این پزشک تشخیص داده و درمان می کند صحبت کنیم. اگر قصد مراجعه به متخصص ارتوپدی را دارید ما به شما بهترین متخصص ارتوپدی شیراز را پیشنهاد میکنیم.

پزشک ارتوپد کیست؟

پزشکان ارتوپد صدمات وارده به سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می کنند. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها، مفاصل و اعصاب است. این شاخه از پزشکی برای درمان کودکان مبتلا به بیماری های فلج کننده و ناتوان کننده ایجاد شده است. نام ارتوپدی نیز ریشه یونانی دارد و به همین موضوع اشاره دارد. در زبان یونانی «اورتو» به معنای راست و «پایس» به معنای کودک است. اما امروزه متخصصان ارتوپدی همه بیماران در هر سنی را درمان می کنند و نه تنها در درمان کودکان تخصص دارند.

اگر در طول زندگی خود درد مفاصل داشته اید یا سیستم اسکلتی عضلانی شما آسیب جدی دیده است، ممکن است بخواهید به پزشک درد مفاصل مراجعه کنید. پزشکان ارتوپد در تشخیص و درمان و درمان بیماری های مرتبط با این مواد مهارت بالایی دارند.

ارتوپدی چیست؟

همانطور که گفته شد جراح ارتوپد بیماری های مربوط به اسکلت را درمان می کند. ارتوپدی شاخه ای از پزشکی است که متخصص داخلی می تواند با ادامه تحصیل در سطح فوق تخصصی آن را تکمیل کند. این شاخه از پزشکی بر روی سیستم اسکلتی عضلانی تمرکز دارد.

در مراکز تخصصی، پزشک ارتوپد ممکن است به عنوان بخشی از تیم درمان ارتوپدی فعالیت کند. این تیم شامل متخصصان ارتوپدی، دستیاران پزشک، پرستاران، متخصصان کار و فیزیوتراپی و مربیان ورزشی است.

دلایل مراجعه به متخصص ارتوپد

برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها با پزشک ارتوپد مشورت کنید. معمولاً وقتی فردی در تصادف یا رویداد دیگری آسیب می بیند، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کند. گاهی اوقات این تخصص برای مدیریت و مدیریت شرایط مزمن مانند کمردرد یا آرتریت مورد نیاز است.

حتی اگر فردی بسیار غیر فعال باشید، ممکن است در فعالیت های روزانه خود دچار افت شوید. وقتی برای مدت طولانی پشت کامپیوتر هستید، بدون استراحت کار می کنید، هر روز حرکات تکراری انجام می دهید یا در وضعیت نامناسب کار می کنید، به سیستم اسکلتی عضلانی خود آسیب می رسانید و اگر آسیب شدید باشد، باید به جراح ارتوپد مراجعه کنید.

شغل ارتوپدی چیست؟

جراحان ارتوپد مسئول تشخیص و درمان انواع مشکلات ناشی از آسیب های اسکلتی عضلانی هستند. ویژگی های کلیدی این متخصص عبارتند از:

مدیریت درد: برخی آسیب ها و بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی می توانند باعث درد شوند. پزشکان ارتوپد درمان هایی را برای تسکین درد ارائه می دهند.

بهبود دامنه حرکتی: درد و تورم مفاصل می تواند دامنه حرکتی را محدود کرده و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. در این صورت متخصص با روش هایی مانند فیزیوتراپی دامنه حرکتی را بهبود می بخشد. گاهی اوقات برای رفع این مشکل نیاز به جراحی است.

درمان صدمات: آسیب هایی مانند شکستگی استخوان، دررفتگی یا پارگی تاندون توسط متخصص ارتوپد درمان می شود.

پزشکان ارتوپد چه بیماری هایی را درمان می کنند؟

همانطور که گفتیم ارتوپدها می توانند بسیاری از بیماری ها و آسیب های مربوط به استخوان ها، عضلات، تاندون ها، رباط ها و مفاصل را درمان کنند. در زیر برخی از مهم ترین بیماری های تشخیص داده شده و درمان شده توسط ارتوپدها را ارائه می دهیم.

1. رگ به رگ شدن مفاصل

کشیدگی بیش از حد و پارگی رباط ها را رگ به رگ شدن یا رگ به رگ شدن می گویند. رباط ها نوارهای بافتی هستند که دو استخوان را در یک مفصل به هم متصل می کنند. پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین ناحیه پیچ خوردگی است. در صورت رگ به رگ شدن مفاصل، علائمی مانند کبودی، درد اطراف مفصل، تورم و محدودیت حرکت ممکن است رخ دهد. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود با پزشک متخصص درد مفاصل وقت بگیرید.

2. تنش عضلانی

هنگامی که یک عضله بیش از حد کشیده می شود یا پاره می شود، فرد دچار کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضله می شود. این مشکل ناشی از مواردی مانند خستگی، اضافه بار عضلانی یا استفاده نادرست از عضلات است. هر ماهیچه ای در بدن ممکن است کشیده یا پاره شود. البته این عارضه معمولا در پشت، شانه، گردن و همسترینگ (عضلات پشت ران) دیده می شود.

فشار وارد شده به عضله می تواند باعث درد شود و حرکت آن گروه عضلانی را محدود کند. اگر بثورات خفیف تا خفیف باشد نیازی به مراجعه به پزشک متخصص نیست و با درمان های خانگی مانند یخ، گرما و آنتی بیوتیک می توان مشکل را در خانه درمان کرد. اما در برخی موارد به دلایلی مانند ورزش، تنش عضلانی آنقدر شدید است که باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

فیبرهای عضلانی با علائمی مانند شروع ناگهانی درد، محدودیت حرکت، تورم، تورم، اسپاسم عضلانی، سفتی و ضعف همراه هستند.

3. شکستگی استخوان

شکستگی استخوان می تواند از یک ترک نازک تا یک شکستگی بسیار جدی متفاوت باشد. استخوان ممکن است به صورت طولی، عرضی یا در چندین مکان شکسته شود. معمولاً در تصادفات و صدمات شدیدی که بیشتر از حد توانش به پا فشار می آورد می شکند. در بیشتر موارد، شکستگی با درد شدید همراه است. گاهی اوقات درد با حرکت بدتر می شود. برخی از افراد ممکن است از درد غش کنند یا احساس سرگیجه کنند.

در صورت مشاهده تورم و درد و همچنین درد شدید در ناحیه آسیب دیده احتمال شکستگی استخوان وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید مخصوصاً برای صحت تحقیقات و تصاویر.

4. حذف

زمانی که انتهای استخوان از موقعیت خارج شود به آن دررفتگی گفته می شود. این مشکل می تواند در نتیجه تصادف، سقوط یا ورزش های با سرعت بالا رخ دهد. عدم وجود بیشتر در استخوان های بزرگ دیده می شود. شایع ترین استخوانی که در بزرگسالان آسیب دیده است استخوان کتف است. استخوان آرنج در کودکان بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. گاهی در اثر خم شدن و فشار ناگهانی استخوان های انگشت شکسته می شود.

وقتی مفصل دررفته است، استخوان ممکن است به طور موقت بی حرکت باشد و ناحیه آسیب دیده ممکن است تورم و درد شدید را تجربه کند. در چنین مواقعی باید فوراً به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و سعی کنید مفصل حرکت نکند.

5. بیماری های ستون فقرات

ستون فقرات از 26 مهره تشکیل شده و ایستادن یا خم شدن را برای ما آسان تر می کند. برخی از مشکلات می تواند به ساختارهای ستون فقرات آسیب برساند یا باعث ایجاد مشکلاتی در ستون فقرات و بافت های اطراف آن شود. ترکیبی از بیماری ها، آسیب های فیزیکی، تومورها یا تغییرات استخوانی با افزایش سن (مانند دیسک های کمر) می تواند باعث بیماری ستون فقرات شود.

درد زمانی رخ می دهد که بیماری نخاع به نخاع یا اعصاب فشار می آورد. درمان بسته به نوع بیماری متفاوت است. گاهی اوقات جراحی ستون فقرات به متخصص ارتوپد نیاز دارد.

6. تغییر شکل ستون فقرات

ستون فقرات از بدن حمایت می کند و از ستون فقرات در برابر آسیب محافظت می کند. اما گاهی به دلیل نشستن نامناسب یا ماندن طولانی مدت در وضعیت نامناسب، شکل ستون فقرات را تغییر می دهد. این تغییر شکل فقط می تواند نشانه های بیرونی داشته باشد. اما اغلب، فرد علائمی مانند درد، ضعف، بی حسی، گزگز، اختلال در عملکرد و مشکلات قلبی و ریوی را تجربه می کند.

برخی از ناهنجاری های ستون فقرات را می توان با فیزیوتراپی و ورزش اصلاح کرد. اما در برخی شرایط، متخصص ارتوپدی تشخیص می دهد که ستون فقرات نیاز به جراحی دارد. برای مثال ایجاد قوز در قسمت میانی کمر که در نوجوانان نیز دیده می شود نیاز به جراحی دارد.

7. بیماری عفونی استخوان ها و مفاصل

گاهی اوقات در مواردی مانند ضربه یا جراحی، باکتری های بیماری زا می توانند وارد بدن شده و از طریق جریان خون به استخوان ها و مفاصل برسند. در صورت عدم درمان، عفونت استخوان و مفاصل می تواند منجر به درد مزمن شود. انواع مختلف باکتری ها می توانند این شرایط را ایجاد کنند. اصلی ترین آنها استافیلوکوکوس اورئوس، انتروباکتر و استرپتوکوک هستند

8. استئومیلیت

استئومیلیت نوعی عفونت استخوان و مفاصل است که از طریق خون از سایر قسمت های بدن مانند عفونت وارد استخوان می شود. در دستگاه ادراری یا ذات الریه. گاهی اوقات شرایطی مانند جراحی، تزریق در نزدیکی استخوان، یا ایجاد شکستگی که پوست را می‌شکند، باعث تورم استخوان می‌شود. افراد مبتلا به دیابت و زخم پا بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این بیماری به سرعت علائم خود را نشان می دهد که شامل درد، تب و سفتی می شود. گاهی اوقات ممکن است در نتیجه عفونت قبلی عود کند. برای درمان این بیماری، پزشک معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کند.

9. سرطان استخوان

تومور یا توده غیر طبیعی ممکن است در ساق پا ایجاد شود. اگر این ندول بدخیم باشد و بتواند به قسمت های دیگر سرایت کند، فرد مبتلا به سرطان استخوان است. سرطانی که از استخوان ها شروع می شود نادر است. در بیشتر موارد، سرطان از اندام دیگری شروع می شود و به استخوان ها گسترش می یابد.

اگر علائمی مانند درد و تورم در استخوان ها، برآمدگی در استخوان ها، احساس خستگی و کاهش وزن دارید، باید برای تشخیص سرطان استخوان به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

10. بیماری مادرزادی استخوان و مفاصل

برخی از بیماری های استخوان و مفاصل بلافاصله پس از تولد تشخیص داده می شوند. همه بیماری های مادرزادی ژنتیکی نیستند. برخی از آنها ناشی از بارداری، زایمان یا عوامل پس از زایمان است. در دوران بارداری به او دارویی به نام تالیدومید برای درمان تهوع صبحگاهی اش داده شد. اما تحقیقات نشان داده است که این دارو به سیستم اسکلتی در رحم آسیب می رساند. این کودکان دارای ناتوانی های شدید مانند پاهای کوتاه یا تغییر شکل بودند.

11. آرتروز

التهاب مفاصل را آرتریت می گویند. این بیماری می تواند یک یا چند مفصل را درگیر کند. بیش از 100 نوع مختلف آرتریت با علائم و درمان های متفاوت وجود دارد. شایع ترین انواع آن آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و نقرس است. علائم آرتریت معمولاً با گذشت زمان ایجاد شده و بدتر می شود. اما گاهی اوقات ممکن است ناگهان شروع شود. این بیماری می تواند در سنین مختلف تاثیر بگذارد. آرتریت روماتوئید معمولاً در سنین 30 تا 60 سالگی دیده می شود. استئوآرتریت در افراد 50 تا 60 ساله شایع تر است. البته این بیماری در افراد دارای اضافه وزن نیز دیده می شود.

12. پیوند استخوان

پوکی استخوان باعث نازک و ضعیف شدن استخوان ها می شود. در نتیجه احتمال شکستگی دردناک وجود دارد. عواملی مانند افزایش سن، تغییرات هورمونی و یائسگی، کمبود وزن، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها در ایجاد پوکی استخوان نقش دارند. معمولاً برای درمان و پیشگیری از این مشکل کلسیم و ویتامین D تجویز می شود و پزشک ممکن است توصیه کند که ورزش را در برنامه خود بگنجانید. اگر پوکی استخوان شدید باشد، شرایط متفاوت است و داروهای مخصوص پوکی استخوان تجویز می شود.

13. کمر درد

کمردرد به خودی خود یک بیماری نیست. اما این مشکل می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. هنگامی که به متخصص کمردرد مراجعه می کنید، پزشک ممکن است تشخیص دهد که درد مربوط به رباط ها، تاندون ها، دیسک ها، دیسک های بین مهره ای، ماهیچه ها یا مهره های پشت است. گاهی اوقات مشکل در اندام های مجاور مانند کلیه ها است که باعث کمردرد می شود.

برای درمان کمردرد معمولا از داروها یا پمادهای موضعی استفاده می شود. در 90 درصد موارد این نوع درمان جواب می دهد. اما گاهی اوقات متخصص ارتوپدی تشخیص می دهد که جراحی لازم است.

14. دیسک کمر

دیسک های کمر بین مهره ها قرار دارند، حرکت را تسهیل می کنند و به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. اگر فتق دیسک بیرون بزند، به اعصاب فشار وارد می کند و باعث کمردرد می شود. فتق دیسک کمر معمولا بدون هیچ علامتی ایجاد می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که فردی چیز سنگینی را بلند کند یا به دیسک فشار بیاورد. این بیماری عمدتاً افراد 35 تا 50 ساله را مبتلا می کند.

اغلب علائم اولیه فتق دیسک کمر وجود ندارد و به مرور زمان درد و بی حسی متوسطی در ناحیه کمر و باسن احساس می شود. گاهی اوقات درد پس از چند هفته خود به خود از بین می رود. البته در این مدت ممکن است درد بسیار شدید باشد و به سمت پاها حرکت کند. اگر مشکل دیسک کمر دارید و می خواهید با پزشک مشورت کنید، می توانید با بهترین پزشک دیسک کمر به صورت آنلاین از وب سایت پزشک خود وقت بگیرید.

15. زانو درد

شرایط مختلفی می تواند باعث زانو درد شود. این عارضه می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند. درد زانو می تواند ناشی از آسیب رباط یا پارگی غضروف باشد. برخی از بیماری های زمینه ای مانند آرتریت، نقرس یا عفونت نیز می توانند باعث زانو درد شوند. در بیشتر موارد ، درمان های خانگی و مراقبت از زانو درد را تسکین می دهد گاهی اوقات پزشک ارتوپد استفاده از زانوبند و چندین جلسه فیزیوتراپی را تجویز می کند در برخی موارد تشخیص داده می شود که زانو نیاز به جراحی دارد.

16. آسیب به اندام ها

استخوان ها بافت فیبری هستند که استخوان ها و ماهیچه ها را به هم متصل می کنند. تاندون حدود پنج برابر بار را تحمل می کند. اما در برخی موارد، تاندون ممکن است پاره شود یا آسیب ببیند. برخی از عوامل مانند استروئیدهای داخل وریدی، گروه خونی O یا برخی بیماری ها مانند نقرس و پرکاری پاراتیروئید، خطر تاندونیت را افزایش می دهند.

شکستگی دندان بسیار نادر است. با این حال، اگر این اتفاق افتاد، باید اقدامات فوری برای درمان انجام شود. زیرا این مشکل جدی است و باعث درد شدید و ناتوانی دائمی می شود. گاهی برای درمان این مشکل نیاز به جراحی است.

17. پیوند استخوان

پوکی استخوان باعث نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها می شود. در نتیجه احتمال شکستگی های دردناک وجود دارد. عواملی مانند افزایش سن، تغییرات هورمونی و یائسگی، کمبود وزن، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها در ایجاد پوکی استخوان نقش دارند. برای درمان و پیشگیری از این مشکل معمولا کلسیم و ویتامین D تجویز می شود و پزشک توصیه می کند که ورزش را به برنامه خود اضافه کنید. اگر پوکی استخوان شدید باشد، شرایط متفاوت است و داروهای مخصوص پوکی استخوان تجویز می شود.

دکمه بازگشت به بالا