استان ها

نبود نظام جامع یکی از معضلات سینمای ایران است

ترندونی/خراسان رضوی رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: نبود نظام جامع در سینما یکی از معضلات این حوزه است.

محمدجواد استادی شامگاه یکشنبه، در نشستی با عنوان «انقلاب اسلامی و جریان سینمای ایران» که در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد اظهار کرد: حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انقلاب اسلامی تا به امروز مسئولیت‌هایی در حوزه سینما برعهده داشته و توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته‌اند.

وی در خصوص اهمیت سینما در دیدگاه امام خمینی(ره)گفت: امام خمینی(ره) به سینما به عنوان یک دستگاه آموزشی نگاه می‌کردند و این نوع نگاه رهبری باعث به وجود آمدن یک سیستم اجتماعی درست می‌شود که حائز اهمیت است. به عنوان مثال امام در جایی گفته‌اند که «انشالله سینما را اصلاح می‌کنیم» و یا گفته‌اند که «نگذارید سینما به دست اشخاصی که متعهد نیستند اداره شود».

رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: همانطور که مدیران در هدایت سینما بسیار شاخص بودند، امام نیز فرموده‌اند که کارشناسان نسبت به مسائل سینما باید تفکر و تعقل داشته باشند و فیلم‌هایی متناسب با شرایط اسلامی در سینما تولید شود.

استادی با اشاره‌ به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش مهم سینما ادامه داد: مقام معظم رهبری به تعدد در خصوص اهمیت سینما صحبت کرده‌اند و اینکه سینما وسیله بلیغ و تبلیغ رسایی برای ارائه حقایق است و یکی از نیازهای جامعه را اعتلای سینمای ایران می‌دانند، به همین دلیل همه باید به این نیاز و ضرورت توجه ویژه‌ای داشته باشند. باید بتوانیم با هنر سینما ابعاد گسترده انقلاب را نشان دهیم تا بتوانیم وظیفه‌ای که نسبت به انقلاب داریم را به درستی به انجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ایشان می‌فرمایند که «سینما باید بتواند حقایق معنوی را ترویج کند و باید به این مسئله که سینما تا چه حد توانسته به اصلاح کشور و جامعه کمک کند نیز توجه کنیم». نکاتی که در سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) وجود دارد مستقیما گوهر مرکزی جریان سینمای ایران را در بر می‌گیرد و از تعهد و وفاداری صحبت می‌کند.

رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: سینمای وابسته به تفکر اسلامی باید چنین جریانی ایجاد کند، اما هنگامی که کارکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنوف را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که این وزارت در دوره‌های مختلف در ایجاد چنین جریانی موفق عمل نکرده است اما حوزه هنری در این حوزه توانسته عملکرد وفادارانه‌ای به این اندیشه مرکزی داشته باشد.

استادی در خصوص تشکیل حوزه هنری اظهار کرد: حسینیه ارشاد دکتر شریعتی اصلی‌ترین جریانی است که باعث تشکیل پایه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انقلاب شده است. قابل توجه‌ترین تفاوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه هنری در شکل‌گیری است؛ حوزه هنری توسط گروه‌هایی خودجوش و مردمی تشکیل می‌شود و اولین پایگاه‌های فعالیت حوزه هنری مساجد هستند و آدم‌هایی که در آن حضور دارند از پرورش یافتگان مسجد بودند، در صورتیکه در وزارت فرهنگ و ارشاد افرادی پیشینه‌های مختلفی چون کانون پرورش فکری دارند.

رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بافت حوزه هنری بافتی سنتی است و به شریعت در حوزه هنری اعتقاد دارد و به دنبال هنر اسلامی است، جریانی اصلی که باعث تشکیل حوزه هنری می‎شود ارتباط خود را با پیش از انقلاب قطع می‌کند، در صورتیکه در بدنه فرهنگ و ارشاد این ارتباط قطع نمی‌شود.

وی با اشاره به ارزیابی افرادی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت این سازمان را بر عهده داشتند، گفت: در سال ۱۳۵۸ محمدعلی نجفی اولین فردی است که سرپرست امور سینمایی ایران می‌شود و سیاست‌هایی در طول فعالیت خود معرفی می‌کند، سیاست‌هایی از جمله اینکه باید به فرهنگ و تولید در سینما توجه شود.

رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: اواخر سال ۱۳۶۰ آقای کلهر مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشتند و یکی از بنیانگذاران اصلی جشنواره فجر انقلاب اسلامی هستند، کلهر در دوره مدیریتش تلاش کرد تا ساختاری برای سینما ایجاد کند و انسان‌های مناسبی در ساختار قرار بگیرند.

استادی گفت: در سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱مهندس محمد بهشتی تاثیر بسزایی در فرهنگ کشور داشتند و در این دوره بیناد سینمای فارابی تاسیس می‌شود که تا به امروز فعالیتش ادامه دارد و در تحولات اندیشه‌ای سینمای ایران بسیار موثر بوده است. انجمن سینمای ایران که تا به امروز فعال است در این دوره تاسیس شده است، اما می‌توان گفت که در کل نگاهی غربی به تولید فیلم دارد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان بهشتی در این دوران تلاش می‌کند تا سالم‌سازی سینمای ایران را بهبود ببخشد و وزارت ارشاد در بین سال‌های ۶۱ تا ۷۱ سیاست مرکزی در این خصوص نداشت.

رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره با اینکه حوزه هنری در جذب نیروهای متخصص بسیار مفید عملکرد کرده است، بیان کرد: حوزه هنری در جذب نیرو و استعدادهای جوان بسیار موفق عمل کرده است و افرادی چون ابراهیم حاتمی‌کیا و مجیدمجیدی توسط این حوزه وارد سینمای ایران شدند. حوزه هنری اقدامات موثری از جمله تربیت افراد متعهد را صورت داده است.

استادی افزود: حوزه هنری زنجیره‌ای از آثار را دیده و تنها به سینما نمی‌پردازد، در کنار آن محصولات فرهنگی مختلفی نیز دارد. قدرت اصلی حوزه هنری به سال ۱۳۵۹ و تاسیس واحد فیلم و مسئولیت بخش بزرگی از سینماهای ایران را برعهده می‌گیرد.

وی در خصوص نقد جریان ۴۰ ساله مدیریت سینمای ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینمای جشنواره‌ای ایران از سال ۱۳۷۱ آغاز به کار می‌کند و به طور کلی باعث تزلزل در ذهنیت جوانان نسبت به آرمان‌های انقلاب می‌شود، ارائه ویدیو فیلم‌های خارجی با کنترل غیردقیق باعث به وجود آمدن رگه‌هایی از فساد در جریان جامعه شد.

رئیس اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: سینمای پس از انقلاب اسلامی در قالب وزارت فرهنگ و ارشاد با سطحی از تفکر مبارزه کرد، اما موفق به تغییر نظام سینما نشد.

استادی با بیان مشکلات موجود در سینمای ایران اظهار کرد: نبود نظام جامع در سینما یکی از معضلات سینما است، موازی کاری نهادها، نداشتن رابطه روشن نهادهای دینی با سینما، عدم رشد سخت‌افزاری سینما، رانت و مافیا و نداشتن قوانین روشن و مهمترین آن‌ها نداشتن فیلمنامه از جمله مشکلات مطرح در سینمای ایران است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا