برون مرزی

تلاش رسانه‌های غربی برای باورپذیر کردن حمله ایران به عربستان

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت؛ ریاض اطلاعاتی را در اختیار واشنگتن قرار داده است که از احتمال حمله ایران به اهدافی در خاک عربستان سعودی در روزهای آینده خبر می دهد.

در این یادداشت آمده است؛ ارتش آمریکا و سایر نیروها در منطقه غرب آسیا سطح آماده باش را افزایش داده و آماده هرگونه احتمالی هستند.

اگرچه مقامات ریاض هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا شهروندان آمریکایی از این تهدید در عربستان سعودی مطلع شده‌اند یا خیر، گفت. . : من از هیچ اخطار کنسولی اطلاعی ندارم.

سوال مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که; دلایل انتشار چنین اخباری از سوی رسانه های آمریکایی که در این مدت اخبار غیر موثق را منتشر کردند، چه بود؟

اعلام قصد ایران برای حمله به اهدافی در عربستان سعودی در حالی است که در هفته‌های اخیر اعتراض‌ها به کشته شدن مرحوم مهسا امینی بالا گرفته و به رسانه‌های مرتبط با عربستان و برخی عناصر و گروه‌های مورد حمایت عربستان دامن زده است. ریاض و برخی کشورهای غربی ناآرامی در برخی شهرهای ایران رخ داد.

اگرچه عربستان در پنجاه روز اخیر تلاش کرده حداقل در فضای رسانه ای در قبال حوادث داخلی ایران موضع منفی نداشته باشد، اما چه در سطح افکار عمومی داخلی و چه در سطح کارشناسان مستقل سیاسی منطقه و چه فضای بین المللی ، تقریباً هیچ ابهامی در مورد نقش غیرسازنده و خصمانه آن وجود ندارد. عربستان سعودی در ناآرامی های اخیر که با خسارات مادی و جانی اسفناکی همراه بوده، وجود ندارد.

در چنین شرایطی وجود مطالبات مردمی و نیز عقلانیت حکمرانی مبتنی بر حداکثر کردن منافع و امنیت ملی، کشور هدف را ایجاب می‌کند که از اقدامات تنبیهی خود برای پاسخ به بدی‌ها و خصومت‌های آشکار و پنهان و کشتن طمع‌های آنان استفاده کند. . .

انتشار این خبر از سوی وال استریت ژورنال که هیچ مدرکی برای آن ارائه نشده است، در واقع تلاشی برای انتشار این خبر بر اساس اصول پذیرفته شده ای مانند «دفاع مشروع» است که البته از اعتبار بالایی برخوردار است. عامل افکار عمومی به دلایل فوق.

امروز که ۴۳ سال از تأسیس جمهوری اسلامی ایران می گذرد و کشور سخت ترین و پیچیده ترین بحران ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است که هر یک از آنها برای سرنگونی یک نظام قدرتمند کافی است، همه کشورها باید قدرت آن را بشناسند. مردم و یکپارچگی ساختاری سیستم.

تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که هر روشی جز احترام و پایبندی به اصول پذیرفته شده همسایگی و روابط بین‌الملل در روابط با ایران، قطعاً دستاورد دیگری برای طرف گمراه نخواهد داشت.

311311

دکمه بازگشت به بالا