اقتصادی

بازیابی آب‌های آلوده چاه‌های ۴ استان درگیر با خشکسالی

سیستم نمک زدایی کم زباله طرحی است که از چند سال پیش در دستور کار یکی از شرکت های دانش بنیان قرار گرفته و هم اکنون با تأمین آب آشامیدنی روستاهای کرمان توانسته این سیستم را پیاده سازی کند. خوزستان و مرکزی.

به گزارش ترندونی ، سیستم نمک زدایی الکترودیالیز معکوس طرحی است که توسط یکی از شرکت های دانش بنیان برای صرفه جویی در منابع آب در شرایط خشکسالی اجرا شده است. نمک زدایی در روستاهای فاقد آب آشامیدنی یکی از اهداف این پروژه است. در این روش آب آشامیدنی از منابع آب شور استخراج می شود و در مناطق دور افتاده مانند معادن مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیستم برخلاف سیستمهای دیگر که از روشها و مواد شیمیایی استفاده می کنند ، از برق برای حذف آب از منابع شور استفاده می کند و آب آشامیدنی با مصرف انرژی نسبتاً کم تولید می کند.

برخی از روستاهای استان با همکاری دفتر استاندار بوشهر سیستم آب شیرین کن را نصب کرده اند که روزانه 350 متر مکعب آب تصفیه شده در اختیار مردم این روستاها قرار می دهد.

علاوه بر این ، خشکسالی های پی در پی در استان کرمان کیفیت و کمیت آب منطقه را به میزان قابل توجهی بدتر کرده و تأمین آب آشامیدنی سالم برای این استان را دشوارتر کرده است. بنابراین ، با افتتاح تصفیه خانه های آب شهربابک در استان کرمان برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی به روش جذب با ظرفیت 90 لیتر در ثانیه ، این شرکت آب آشامیدنی استان را بهبود بخشید. کمیت و کیفیت.

الکترودیالیز یک فرآیند جداسازی غشا است که برای حذف و حذف یونها از آب استفاده می شود. در این روش ، در معرض جریان های الکتریکی ، یون ها از طریق غشاهای نیمه رسانا منتقل می شوند. غشاها بسته به نوع آنها کاتیونی یا آنیونی هستند و یونهای مثبت یا منفی از خود عبور می دهند. در الکترودياليز معکوس (EDR) ، تغيير بار الکتريکي الکترودهاي کاتد و آند از آلودگي جلوگيري کرده و عمر سيستم را افزايش مي دهد.

با توسعه فناوری الکترودیالیز ، این شرکت این روش را به عنوان روشی جدید برای جداسازی نمکها ، یونها مانند نیتراتها و فلزات سنگین از آب و فاضلاب پیشنهاد کرد. به گفته مدیر عامل شرکت ، مزیت ویژه این دستگاه علاوه بر بازیابی درصد بالایی از آب ، هزینه عملیاتی بسیار پایین آن در مقایسه با سایر روش ها است که از مزایای منحصر به فرد این روش به شمار می رود.

سیستم تصفیه آب “نیتریفیکاسیون” ، “آرسنیک” ، “کاهش کدورت” و “تصفیه فاضلاب RO” محصولات این شرکت است.

بهاره کاویانی ، مدیرعامل و مروج پروژه این مصاحبه شرکت دانش بنیان با ترندونی در مورد طراحی و ساخت انواع سیستم های تصفیه آب با اشاره به اینکه این پروژه ها برای حذف آلاینده های مختلف یونی از آب آشامیدنی به ویژه نیترات ها اجرا شد ، گفت: این طرح در 3 روستای استان بوشهر و همراه با این پروژه برای این مناطق اجرا شد . برنامه های تامین آب آشامیدنی ارائه شده است.

وی ادامه داد: این سیستم برای پاکسازی چاه های چاه های آب طراحی شده است که برای آب آشامیدنی مناسب نیستند و برای کار نیاز به فرآیند تمیزکاری دارند.

کاویانی با بیان اینکه ما در این پروژه از روش الکترودیالیز استفاده کردیم ، خاطرنشان کرد: اکنون چندین سال است که ما در کشور صنعت الکترو دیالیز را صنعتی سازی می کنیم و از آن برای تصفیه آب آشامیدنی و حذف یون های آلاینده استفاده می کنیم و از آن در مناطق مختلف با کاربردهای مختلف استفاده می کنیم. داریم انجام می دهیم

مدیر پروژه با تأکید بر اینکه ما اولین کاربرد این فناوری را برای حذف نیترات در آب تعریف کردیم ، خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی از این فناوری برای حذف نمک های NaCl و چاه های پنیر استفاده شد و در پروژه استان بوشهر برای حذف انواع یون ها استفاده شد از آب

کاویانی اظهار داشت: تأمین آب آشامیدنی مناطق روستایی علی آباد ، عربی و حاج نوشاد در استان بوشهر با استفاده از دستگاه آب شیرین کن الکترو دیالیز معکوس (EDR) یکی از پروژه های اجرا شده توسط این شرکت دانش بنیان بوده و اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار می دهد. در این مناطق بصورت شبانه روزی به عنوان 350 متر مکعب آب آشامیدنی.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه این سیستم آب آشامیدنی است ، یادآور شد: علاوه بر این ، ما چندین پروژه را در استان خوزستان اجرا کردیم ، در حالی که در برخی از روستاها و شهرهای استان مرکزی پروژه ای را اجرا کردیم که کمبود آب باعث ایجاد نیترات می شود. خشکسالی.

به گفته کاویانی ، وقتی شهرها به دلیل خشکسالی با کمبود آب روبرو می شوند ، آب از چاه ها تأمین می شود که باعث افزایش میزان آلاینده ها می شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نحوه استفاده از این سیستم نمک زدایی را تشریح کرد و گفت: این سیستم می تواند بر روی چاه های آب نصب شده و برای تصفیه آب و انتقال آن به خانواده ها مورد استفاده قرار گیرد و یا در محل های جمع آوری آب مورد استفاده قرار گیرد. استفاده و نصب این دستگاه به شرایط شهری و منابع آب موجود بستگی دارد.

وی با تأکید بر اینکه این سیستم برای منازل در نظر گرفته نشده است ، افزود: از آنجا که این سیستم ها بزرگ هستند ، از آنجا که از کوچکترین اندازه این دستگاه در شهرهای صنعتی و شهرهای مسکونی استفاده می شود ، استفاده از آن در خانه توجیه اقتصادی ندارد.

کاویانی با تأکید بر اینکه می توان ظرفیت تصفیه آب این سیستم را به صورت مدولار افزایش داد ، گفت: “ما هیچ محدودیتی در نصب این سیستم نداریم و بسته به شرایط آب می توان ظرفیت دستگاه را تنظیم کرد و این طرح متفاوت است. . بعضی از نمک ها در آب باقی می مانند ، از جمله اقدامات کشاورزی استفاده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا