اقتصادی

دلار کماکان روی ریل صعودی

دلار در برابر بسیاری از ارزها دوباره افزایش یافت.

طلا که همین چند هفته پیش به عنوان یک مقصد جذاب سرمایه گذاری ظهور کرد و از چند هفته قبل از 1900 دلار فراتر رفت ، روند کاهشی را ادامه داد و فقط در هفته گذشته حدود 6 درصد از ارزش خود را از دست داد. برای بدترین نتایج هفتگی در 14 ماه گذشته و در پایین ترین سطح قیمت در دو ماه باشد. با کاهش جذابیت طلا ، بازار ارز اکنون به مکانی جذاب برای سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری تبدیل شده است که هنوز به دلیل نوسانات بازار ارز دیجیتال یا مسکن مناسب نمی دانند.

با کاهش تقاضا برای واردات از چین در ماه مه ، ورود سرمایه خارجی به بزرگترین اقتصاد جهان به حدی کند شد که اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در پنج ماه اول به 481 میلیارد دلار رسیده است امسال یوان (75.3 میلیارد دلار) ، 3.8 درصد افزایش. کمتر از مدت مشابه ماه گذشته است. بیشترین افزایش سرمایه گذاری خارجی در این دوره مربوط به ژاپن بوده است (56٪).

به نظر می رسد وضعیت تاج ها در کشورهای اروپایی نسبت به هفته های گذشته ضعیف تر است. آمارهای منتشر شده توسط موسسه Koch آلمان نشان می دهد که تعداد افراد آلوده به جهش ویروس کرونا در هند دوباره در حال افزایش است. در انگلیس ، علیرغم واکسیناسیون و تجدید نسبی بخش زیادی از جمعیت در بسیاری از مکانهای عمومی ، میزان بروز عفونت در هند مشابه است و نرخ عفونت روزانه به بالاترین سطح از ماه فوریه رسیده است.

مقامات ذخیره فدرال ایالات متحده تصمیم گرفته اند به دلیل نگرانی در مورد تورم ، سیاست محرک را زودهنگام خاتمه دهند. طبق منابع خبری ، بیشتر 11 عضو هیئت مدیره فدرال رزرو ، هدف 2023 را خواستار شده اند. چندین بار نرخ بهره را بالا ببرید. نرخ بهره ایالات متحده در حال حاضر بین صفر تا 0.25 درصد است که پایین ترین سطح در تاریخ است. از طرف دیگر ، جروم پاول ، رئیس بانک فدرال ایالات متحده اطمینان داده است که نرخ تورم بالا در حال حاضر موقتی است.

بحث در مورد زمان مناسب برای پایان دادن به رویکرد انبساطی بانکهای مرکزی شدت یافته است. کریستین لاگارد ، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا با بیان اینکه اقتصاد منطقه یورو در یک نقطه عطف است ، گفت: “من فکر نمی کنم ما در زمان مناسب برای تکمیل برنامه خرید اوراق قرضه آمده ایم.” چشم انداز اقتصادی ما در حال تغییر است ، اما ما آماده رویارویی با هر سناریو و سیاست های انعطاف پذیر در آینده هستیم.

تفاوت در واکسیناسیون کلی بین کشورها به قدری زیاد است که علی رغم روند خوب واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته ، بازرگانان در هنگام محاسبه خطر همچنان مجبورند خطر بیماری ویروس کرونا قلب را در نظر بگیرند زیرا سایر کشورها از برنامه ریزی عقب مانده اند. رئیس صندوق بین المللی پول کریستالینا جورجیوا درباره وضعیت موجود هشدار داد و گفت: تا زمانی که حتی یک کشور از برنامه واکسیناسیون عقب باشد ، احتمال جهش های مکرر در ویروس کرونا و ظهور یک اپیدمی جدید وجود دارد. در جهانی که در برابر واکسن های موجود مقاوم است.

با وجود بیش از سه سال از رای گیری شهروندان انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و توافق بین لندن و بروکسل در مورد روابط آینده ، اختلافات دو کشور به ویژه ایرلند همچنان قابل توجه است. ایرلند شمالی بخشی از پادشاهی انگلستان و ایرلند جنوبی بخشی از اتحادیه اروپا است ، اما توافق نامه های گمرکی و تجاری هنوز در مرز بین دو منطقه اجرا نشده است. با توجه به درگیری احتمالی دو کشور بر سر روابط بانکی ، این می تواند فشار بر ارزهای اروپایی را افزایش دهد.

هیچ تغییری در تغییر سیاست های حمایت گرایانه فعلی مقامات اروپایی وجود ندارد و این می تواند در روزهای آینده فشار بر واحد پول واحد اروپا را افزایش دهد که این امر به نفع رشد دلار و از بین رفتن کانال های فعلی یورو خواهد بود. کلاوس نات ، یکی از روسای بانک مرکزی اروپا ، در مصاحبه ای گفت که با توجه به محدودیت های سیاست های پولی ، سیاست های مالی باید در سال های آینده انعطاف پذیر باشد.

با بهبود وضعیت اشتغال ، تعداد مطالبات بیکاری در ایالات متحده در هفته اول ژوئن به 16000 به 376،000 کاهش یافت ، و این به برخی از فعالان بازار امید می دهد که وضعیت حداقل در بازار کار بهبود یابد. این افت ثبت شده است و پیش بینی می شود روند متقاضیان به 400000 نفر افزایش یابد. بیشترین افت در نیویورک ، میشیگان ، ورمونت و فلوریدا بود. از سوی دیگر ، روند رشد در جورجیا ، واشنگتن و ایلینوی باقی ماند.

فشارهای تورمی به دلیل بهبود سریع تقاضا ، در اقتصادهای بزرگ به وضوح در حال افزایش است. در سه ماه مانده به ماه مه. نرخ تورم چین به 1.3 درصد مثبت رسید. برای این نرخ تورم که 0.4 درصد بود. بالاتر از ماه گذشته و 0.2 درصد. بیشتر از آنچه توسط متخصصان پیش بینی شده است ، بیشترین تأثیر ناشی از افزایش تورم در بخش حمل و نقل بود. این بالاترین تورم ثبت شده در چین طی 10 ماه گذشته است. در بیشتر کشورهای اروپایی و ایالات متحده وضعیت به همین منوال است و تورم رو به جلو است.

تا به امروز ، بیش از 178 میلیون و 767 هزار و 956 مورد بیماری ویروس کرونا قلب گزارش شده است که سه میلیون و 870 هزار و 84 مورد فوت داشته است. در میان کشورهای مختلف ، بیشترین تعداد قربانیان مربوط به ایالات متحده با 616،929 نفر ، برزیل با 498،621 ، هند با 385،815 ، مکزیک با 230،959 و پرو با 189،933 نفر بوده است.

فیلیپ پنجم ، استراتژیست ارشد ارز DBS ، گفت: “مسئله مهمی که بازار ارز با آن روبرو است این است که بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو می خواهند به روال فعلی ادامه دهند.” همانطور که از برخی گمانه زنی ها مشاهده می کنیم ، به زودی شاهد تغییر سیاست خواهیم بود. وزیر خزانه داری آمریکا جانت یلن نیز به طور غیرمستقیم از افزایش نرخ بهره حمایت کرده و معتقد است که این امر به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ ارز را در برابر سبد ارزهای جهانی اندازه گیری می کند ، در معاملات امروز 0.332 ایستاد و به 92.325 واحد – 0.14 درصد رسید.

نرخ ارز هر فرانک سوئیس 1083 دلار اعلام شد. (نرخ های فوق براساس ساعت کاری بازارهای ارز نیویورک محاسبه می شود.)

ارزهای اروپایی

در آخرین مرحله معاملات ، پوند با 0.09 درصد افت نسبت به روز گذشته به 1380 دلار رسید. با باقی ماندن در کانال 1.18 ، یورو 0.13 درصد افت کرد و به 1.186 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در بازارهای ارز آسیا دلار 0.15 درصد رشد کرد. تا 110،214 ین هر دلار آمریکا در مقایسه با همتای استرالیایی خود با 1،336 دلار مبادله شد. نرخ دلار 6453 یوان چین نیز اعلام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا