کسب و کار ایرانی برتر

روش تمیز کردن انواع مبل و راحتی که باید بدانید

روش تمیز کردن انواع سبک مبلمان و راحتی که باید بدانید

نظافت مبلمان منزل یکی از مهمترین کارهایی است که باید به طور مرتب انجام شود. مبل ها تاثیر زیادی در دکوراسیون خانه دارند. ذرات گرد و غبار، خرده نان و غذا، لکه نوشیدنی و سایر ناخالصی هایی که در شیارهای مبل جمع می شوند، مبل را نامرتب و کثیف می کنند.

بسیاری از افراد نظافت مبل و به خصوص نظافت مبل را یکی از سخت ترین قسمت های نظافت منزل می دانند. البته تمیز کردن مبل تختخواب شو کار ساده ای نیست! اگر این کار را به درستی انجام ندهید می توانید علاوه بر کثیف شدن بیشتر به پارچه مبل آسیب بزنید. با این حال، دستورالعمل هایی برای تمیز کردن مبل ها وجود دارد که به شما کمک می کند بدون نگرانی و بدون مشکل مبل ها را تمیز کنید.

لکه مبل معمولاً مبلمان را زشت می کند. پس بهتر است در اسرع وقت آن را حذف کنید.

پس یادتان باشد اگر نوشابه روی مبل ریختید، سریع آن را تمیز کنید، کمی نمک روی لکه بمالید و سپس با اسفنج مرطوب آن را پاک کنید تا اثری از لکه باقی نماند.

* می توانید اثر سوختگی یا زردی سیگار را با حبه قند از بین ببرید.

شکر را روی ناحیه زرد بمالید و ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی است، می توانید آن را با آب لیمو پاک کنید.

*اگر روکش مبل از پارچه نرم است، آن را با کمی شیر خیس کنید، لکه را با پنبه پاک کنید و در نهایت با آب و صابون لکه شیر را پاک کنید.

* رنگ جوهر روی مبل را نیز می توان پاک کرد.

برای پاک کردن جوهر از روی مبل تختخواب شو، ابتدا آن را خیس کرده و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با یک پد پنبه ای محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا از محلول گلیسیرین و آمونیاک روی لکه استفاده کنید و سپس سطح مبل را با آب و پودر دستی بشویید. مراقب باشید هرگز جوهر را روی ملافه یا پارچه پاک نکنید زیرا پخش می شود.

* برای از بین بردن لکه چرب روی مبل، باید کمی محلول نمک و الکل نیز به آن بمالید.

اگر جنس روکش مبل پارچه ابریشمی است، راه آسانی وجود دارد، محل لکه را با کاغذ خشک کن بپوشانید و اتو داغ را محکم فشار دهید تا لکه از بین برود.

نکته آخر حذف لکه های شیمیایی است که در بسیاری از فروشگاه ها برای از بین بردن لکه ها قابل خریداری است.

حتماً دستورالعمل های صحیح استفاده از این لکه برها را دنبال کنید و به یاد داشته باشید که از این مواد بدون دستکش استفاده نکنید.

روش تمیز کردن انواع مبل و راحتی که باید بدانید
روش تمیز کردن انواع مبل و راحتی که باید بدانید

مراحل تمیز کردن مبلمان در خانه

ابتدا یک دستمال کاغذی روی قسمت های چوبی مبل قرار دهید تا گرد و غبار آن پاک شود. سپس جاروبرقی مبلمان را به جاروبرقی وصل کرده و مبل و درزهای آن را جاروبرقی بکشید.

اگر بالشتک یا پشتی و نشیمن مبلمان شما جدا است، پارچه را بردارید، با ماشین لباسشویی در آب سرد بشویید و پس از خشک شدن دوباره سرهم کنید. اگر جدا نشدند از شامپو فرش استفاده کنید.

سپس شامپو فرش را با آب گرم مخلوط کرده و با یک اسفنج نرم روی پارچه مبلمان بمالید و از بخارشوی استفاده کنید تا فوراً زمین را خشک کنید.

مطمئن شوید که مبلمان شما تمیز شده است. اگر تمیز نشد، این کار را تکرار کنید. مبل ها را در زیر نور آفتاب پشت پنجره قرار دهید تا سریع خشک شوند. مبل های شامپو شده هرگز نباید در معرض هوا قرار گیرند زیرا به سرعت گرد و غبار و کثیفی را جذب می کنند.

مبل پارچه ای را با بخارشوی و مایع شوینده تمیز کنید

اگر لکه روغن یا چربی روی مبلمان وجود دارد، قبل از استفاده از صابون و بخارشوی باید ابتدا آنها را پاک کنید. از آنجایی که این لکه ها رایج هستند، تمیز کردن آنها آسان نیست و کار را دشوار می کند.

برای تمیز کردن این لکه ها از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید. البته یافتن این صابون کمی سخت است اما در برخی فروشگاه های فیزیکی یا فروشگاه های اینترنتی می توان آن را پیدا کرد. پس از از بین بردن لکه های چربی و روغن، می توانید از شامپو یا صابون استفاده کنید.

* محروم از خسارت

ابتدا باید دارو یا شامپوی مورد نظر را در قسمت نامرئی مبل پیدا کنید. برای این کار مقدار کمی دارو یا شامپو را روی پارچه تمیزی بریزید و گوشه مبل را با آن پاک کنید. بعد از 10 دقیقه چک کنید. آیا رنگ پارچه مبل تغییر کرده است؟ یک حوله کاغذی روی ناحیه قرار دهید و فشار دهید. اگر رنگ مبل با دستمال کاغذی ترکیب نمی شود، استفاده از این راه حل مشکلی ندارد.

* مخلوطی از مواد شوینده و آب درست کنید.

مقدار لازم مواد شوینده را داخل کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید. مثلا یک لیوان آب را با یک لیوان شوینده یا شامپو مخلوط کنید.

* آماده سازی کباب

مخزن را در محفظه مخصوص قرار دهید و درب حاوی مایع را باز کنید.

مخلوط آب و مواد شوینده را داخل مخزن بریزید و درب آن را ببندید.

لوله را ببندید.

سر بخار را به انتهای شیلنگ وصل کنید.

* توزیع صابون روی مبل

سر بخار پز را روی مبل قرار دهید، دکمه را فشار دهید و نگه دارید تا مخلوط روی مبل پخش شود. پس از فشار دادن دکمه، هود بخار را به سمت مبل حرکت دهید. این کار را به آرامی انجام دهید تا مخلوط آب و مواد شوینده به طور مساوی روی مبل پخش شود.

* مواد شوینده اضافی را جمع آوری کنید

دکمه را رها کرده و بخارشوی را به آرامی روی مبل حرکت دهید تا مواد شوینده اضافی از سطح مبل پاک شود. در صورت لزوم، این کار را دوباره تکرار کنید. پس از اتمام کار، تمام مواد شوینده اضافی باید از سطح مبل پاک شود. اگر مقدار کمی ماده شوینده روی پارچه مبل باقی بماند، می تواند رنگ آن را برای همیشه تغییر دهد و به ظاهر مبل آسیب برساند.

در نهایت اجازه دهید به مرور زمان مبل در هوا خشک شود و از هیچ وسیله ای برای خشک کردن آن استفاده نکنید.

دکمه بازگشت به بالا