برون مرزی

ادعای آمریکا درباره تاثیر مذاکرات برجام بر پرونده نقض پیمان مودت

دیوان بین المللی دادگستری (ICC) روز پنجشنبه گفت ایالات متحده 9 ژوئن وی در این نامه خواست که مهلت ارسال اقدام اعتراضی را تا سال 2021 تمدید کند. 21 دسامبر با این حال ، در برابر مخالفت جمهوری اسلامی ایران ، دادگاه این مهلت را تا 22 نوامبر (1 دسامبر) تمدید کرد.

به گفته دیوان بین المللی دادگستری ، ایالات متحده گفت که طی سه ماه گذشته در مورد بازگشت متقابل احتمالی ایران و ایالات متحده در انجام تعهدات هر دو طرف تحت برنامه جامع اقدام مشترک (CJAP) مذاکره کرده است. ؛ و اینکه نتیجه این مذاکرات تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر متن قانون واشنگتن داشته است.

با این حال ، در سال 2021 22 ژوئن در این نامه ، جمهوری اسلامی ایران استدلال ایالات متحده را رد کرد و اظهار داشت که نتیجه مذاکرات وین هیچ ارتباطی با شکایت ایران از واشنگتن ندارد.

ایران در دادگاه بین المللی دادگستری از دولت آمریكا به دلیل “برقراری مجدد تحریمهای یك جانبه اقتصادی و تقویت اقدامات محدود كننده علیه دولت ، ملت و مشاغل ایران و ناسازگاری آنها با توافقنامه 1955” شكایت كرده است. مفاد توافق نامه بین دو طرف “.

با توجه به 2018. 18 مه تصمیم اجرایی ، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحریم های یک جانبه ای را علیه کشورمان و اتباع ایرانی و غیر ایرانی وضع کرد که مغایر با برخی مفاد پیمان مودت است. .

این پیمان تعهداتی را برای حمایت از شهروندان یکدیگر در خاک کشور دیگر ، از جمله در زمینه واردات و صادرات ، حواله ها ، احترام به حقوق و منافع کسب شده و عدم تبعیض و همچنین آزادی تجارت بین کشورها وضع می کند. دو کشور

2016 16 جولای ایران همزمان دو لایحه به دیوان داد. یکی “دادخواست” ای است که در ایالات متحده ادعا می شود این کشور مسئولیت بین المللی در مورد نقض تفاهم نامه را دارد و دیگری “درخواست” دادگاه برای اعلام دستور موقت تعلیق تحریم ها تا زمان تصمیم گیری نهایی است. دادگاه فقط در صورت صدور دستور موقت در صلاحیت رسیدگی به پرونده و در عین حال خطر قریب الوقوع و صدمه جبران ناپذیر به منافع یکی از طرفین پرونده ، پذیرفته خواهد شد.

2018 در تاریخ 3 اکتبر ، دادگاه پس از بررسی درخواست ایران و استماع دفاعیات ، دادگاه به اتفاق آرا به این نتیجه رسید که ادعاهای دولت ایالات متحده و ادله قانونی آن رد شده و نگرانی ها و ملاحظات دولت ایران در مورد تأثیرات غیرانسانی تحریم ها موجه است.

بر این اساس ، دادگاه ایالات متحده را ملزم به حذف کلیه موانع ناشی از تحریم های اعمال شده از سال 2018 به بعد کرد. 8 مه ، تداخل در واردات کالاهای بشردوستانه به ایران.

پس از صدور دستور موقت ، دولت ایالات متحده با رعایت تعهدات خود تحت کنوانسیون ، کلیه موانع ناشی از 2018 را برطرف خواهد کرد 8 مه اعمال مجدد تحریم ها علیه (الف) صادرات دارو و کالاهای پزشکی (ب) مواد غذایی و محصولات کشاورزی و (ج) قطعات یدکی ؛ تسهیل تهیه تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای امنیت هواپیمایی ملی در ایران. علاوه بر این ، ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که مجوزهای مبادله این کالاها و خدمات اعطا می شود و محدودیت های پرداخت و انتقال وجوه در این زمینه برداشته می شود. این حکم طرفین اختلاف را ملزم می کند از هرگونه اقدامی که موجب تشدید اختلاف شود خودداری کنند.

دولت آمریكا هنوز به تعهدات خود تحت دستور موقت عمل نكرده و دولت ایران در چندین نامه نگاری با دولت و دادگاه آمریكا نسبت به نقض دستور موقت هشدار داده است. بنابراین ، در مرحله رسیدگی ، دولت ایران این فرصت را دارد که از دادگاه به دلیل عدم رعایت تعهدات ایالات متحده تحت دستور موقت شکایت کند.

دولت ایران در سال 2019 24 مه وی لایحه اساسی خود را ارائه داد كه در آن ، با توضیح عواقب جدی تحریم های ایالات متحده علیه كشور ما ، نقض تفاهم نامه های تفاهم نامه مختلف و استدلال های قانونی مرتبط را نشان داد. 2019 مرداد دولت آمریكا لایحه ای را در مورد اعتراض مقدماتی به صلاحیت قضایی و فرصت های رسیدگی تنظیم كرده است.

دولت ایران نیز در سال 2019. دسامبر لایحه ای برای پاسخگویی به اعتراضات اولیه ایالات متحده و سرانجام دادگاه در سال 2021 به دیوان ارائه شد. 3 فوریه

این پرونده اکنون پس از صدور رای نهایی از سوی دادگاه و رد اعتراض های مقدماتی ایالات متحده در جریان است. با توجه به صلاحیت دیوان برای مداخله در ماهیت اختلاف ، یکی از مهمترین موانع برداشته شده است و از این پس ، در سال 2019. 24 مه با ثبت حساب مادی ایران ، اکنون دولت ایالات متحده به نوبه خود در حال طرح دعوای متقابل در دادگاه است.

مطابق روال معمول در چنین مواردی ، و با توجه به پیچیدگی ، اهمیت و حجم اسناد ارسالی ، بررسی طبیعی پرونده یک پروسه زمانبر است.

311311

دکمه بازگشت به بالا