اقتصادی

هشدار اکونومیست به آمریکا درباره ادامه رویه تحریمی فعلی

گزارش اکونومیست هشدار می دهد که تلاش این کشورها برای کاهش وابستگی اقتصادی خود به ایالات متحده شدت گرفته است.

اکونومیست در بیانیه ای نوشت که در آن دولت بایدن تحریم های جدیدی را علیه کشورهای مختلف وضع کرده است: “کسانی که فکر می کردند با ورود بایدن ، سیاست تحریم های ایالات متحده با وارد شدن تحریم های جدید و گسترده علیه چین تغییر خواهد کرد.” روسیه فهمید که اشتباه است. این رویکرد نشان می دهد که دلار به سلاحی از تحریم های ایالات متحده و ابزاری برای پیگیری اهداف سیاست خارجی خود تبدیل شده است.

جک لو وزیر خزانه داری پیشین هشدار داد که تحریم ها در صورت استفاده نادرست از اثر تحریم ها می کاهد و افزود: “تحریم های بیش از حد به موقعیت آمریکا در اقتصاد جهانی آسیب می رساند.”

به گفته اکونومیست ، در دراز مدت ، سطح تحریم ها کشورهای تحریم شده را ترغیب می کند تا به دنبال کاهش وابستگی خود به اقتصاد و فناوری ایالات متحده باشند. ایالات متحده از سال 2010 دامنه تحریم ها را با تغییر واضح نگرش ، تهدید به تحریم شرکای با نهاد یا شخص مجاز ، گسترش داد. این دیدگاه به ویژه در مورد تحریم های ایران و ارتش چین مشهود بود.

این گزارش در ادامه گزارش خود با استناد به GNI پاریس 8.9 میلیارد دلار گفت: “در دراز مدت ، کشورهای تحریم شده تحریم ها را دور می زنند.” جریمه دلار آمریکا با فرانسه به دلیل نقض تحریم های ایالات متحده. در مورد تحریم های ایران ، ما دیدیم که ترکیه و امارات به تدریج به بستر اصلی ایران برای دور زدن تحریم ها تبدیل شده اند.

چین پس از تجربه تحریم های گسترده آمریکا ، اکنون در تلاش است وابستگی خود را به دلار آمریکا و سیستم بانکی کاهش دهد. بانک مردم چین اولین بانک مرکزی در جهان است که ارز دیجیتال ملی را معرفی می کند. چینی ها همچنین سیستم تعویض Swift خود را معرفی کردند. در اروپا ، بروکسل تلاش کرد تا نقش یورو را در تجارت جهانی تقویت کند ، در حالی که سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه کاهش یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا