اقتصادی

فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره برداری است

وزیر نفت از بهره برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی که صفر تا صد آن در دولت سیزدهم به سرانجام رسیده است، ظرف هفته های آتی با حضور رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش ترندونی، جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: یک خبر خیلی خوب در رابطه با آغاز عملیات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی دارم. ان شاءالله در هفته های آتی با حضور رئیس جمهور آماده بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم. این فاز آخرین فاز دریایی پارس جنوبی است و صفر تا صد این فاز نیز در دولت سیزدهم انجام شده است. نسبت به برنامه سه سال زودتر به بهره برداری رسیده است. ان شاءالله بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب در روز از هفته های آتی بهره برداری خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در خصوص میدان گازی آرش بنده هفته گذشته صحبت کردم. ما میادین مشترکی در خلیج فارس با کشورهای همسایه داریم. الحمدالله در همه نیز با تفاهم بهره برداری داریم. در رابطه با میدان آرش نیز به کشور همسایه کویت اعلام کردیم که آماده هستیم مانند سایر میادین مشترک کار را شروع کنیم، حتی به صورت یکپارچه و مشترک نیز حاضر هستیم کار را پیش ببریم. این را حق خود می دانیم. اگر کشور همسایه نیز دوست ندارد در این زمینه همکاری کند ما تکلیف خود را می دانیم و ذره ای نیز از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به آخرین اقدامات انجام شده برای ادغام کارت های سوخت با کارت های بانکی، بیان کرد: کارت سوخت بانکی  را به صورت پایلوت در یکی از جایگاه ها انجام دادیم اما نیاز به یک زیرساخت گسترده ای در کشور دارد. فقط مجموعه وزارت نفت در این حوزه مسئولیت ندارد، بلکه شبکه بانکی و وزارت اقتصاد نیز باید پای کار بیایند. این امر در قیمت بنزین هیچ تاثیری ندارد. بلکه کار را برای هموطنان ما تسهیل می کند. این کار را به صورت پایلوت شروع کردیم، منتظر هستیم سایر دستگاه ها نیز پای کار بیایند تا زیرساخت آن در سراسر کشور فراهم شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای جمع شدن گازهای مشعل به منظور جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، بیان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی را برای جمع آوری گازهای مشعل شروع کردیم. این گازها شامل هم گاز همراه تولید نفت و هم گاز  پالایشگاه های گازی می شود. ما هیچ گونه پروژه گازهای مشعل بی تکلیف نداریم. در همه موارد برنامه ریزی کردیم. قرارداد نوشتیم. خوشبختانه در این مدت نیز دو بهره برداری پروژه در این حوزه داشتیم که یکی از آنها با حضور رئیس جمهور بود. ان شاءالله بابرنامه ریزی که وزارت نفت انجام داده، بنا داریم تا پایان این دولت گازهای مشعل در میادین را جمع آوری کنیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا