اقتصادی

کاهش چشمگیر بهره‌برداری از واحدهای جدید در مناطق آزاد

در دو ماه اول سال جاری ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، صدور مجوز تاسیس در مناطق آزاد و ویژه کمتر از نصف و مجوزهای بهره برداری – کمتر از یک سوم کاهش یافته است.

به گزارش ترندونی ، طبق آخرین آماری که وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) در دو ماه نخست سال جاری منتشر کرده است ، برای 6471 شرکت مجوز و برای 899 شرکت مجوز صادر شده است که 27٪ بیشتر است نسبت به مدت مشابه سال گذشته. در طول سال قبل 5٪ و حدود 30.9٪ افزایش یافت.

برآورد سرمایه جوازهای تأسیس در این مدت 131 هزار و 160 میلیارد جلد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریباً دو برابر شده است. تا پایان ماه مه سال جاری ، مقدار پروانه های بهره برداری صادر شده 10 هزار و 990 میلیارد جلد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 164.4 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمار ، پروژه های دارای مجوز در دو ماه نخست امسال بیش از 174000 شغل ایجاد کرده اند که 51.2٪ بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. پروانه های بهره برداری صادر شده در این مدت همچنین 16641 نفر را شاغل کرده است که در مقایسه با دو ماه سال قبل تقریبا 69.8 درصد افزایش داشته است.

گروه های محبوب محصولات

از 6،471 پروانه تأسیس صادر شده در دو ماه نخست امسال ، گروه “سایر محصولات معدنی غیرفلزی” با 907 بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است ، در حالی که گروه دارای کمترین پروانه تأسیس نیز “فاضلاب ، پسماند دفع، حفاظت از محیط زیست “. سلامتی. و فعالیتهای مشابه »و« استخراج لیگنیت »که برای آنها دو پروانه صادر شده است.

علاوه بر این ، از 899 پروانه بهره برداری ، بیشترین تعداد مجوز در دو ماه نخست امسال ، با 129 مورد ، متعلق به گروه مواد شیمیایی و محصولات است و متوسط ​​سرمایه گذاری در راه اندازی بخش این گروه 5 میلیارد و 400 میلیون تومان. بیشتر مشاغل ایجاد شده در گروه “تولید مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی” است که حدود 2545 نفر مشغول به کار هستند. کمترین پروانه بهره برداری مربوط به گروه های “فاضلاب ، دفع پسماند ، بهداشت محیط و فعالیت های مشابه” ، “فعالیت های حمل و نقل جانبی و کمکی” و “استخراج سنگ معدن فلزات” بود که در آن دوره فقط یک پروانه صادر شد.

در کدام استان ها بالاترین و کمترین مجوز صادر شده است؟

در همین حال ، جزئیات پروانه های صادر شده در این مدت همچنین نشان می دهد که بیشتر پروانه های استقرار در استان های فارس ، خراسان رضوی و آذربایجان غربی به ترتیب با 457 ، 454 و 444 واحد صادر شده است. حداقل تعداد جواز تأسیس در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با 14 واحد کهگیلویه ، بویراحمد و گیلان هر کدام 29 واحد صادر شده است. بیشترین پروانه بهره برداری صادر شده در بین استانهای کشور مربوط به آذربایجان شرقی ، اصفهان و خراسان رضوی با 85 ، 69 و 65 واحد و کمترین میزان مربوط به کهگیلویه و بویراحمد با چهار واحد و بوشهر ، ایلام و خراسان جنوبی است. با هفت مورد. در این مدت 20 پروانه بهره برداری نیز برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر شده است.

شایان ذکر است که بیشترین اشتغال حاصل از مجوزهای بهره برداری به ترتیب در استان های البرز و قم با 2874 و 1462 نفر جمعیت و کمترین اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد با 22 کارمند است.

لازم به ذکر است که تعداد پروانه های صنعتی به نوعی نشان دهنده تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش تولید و پروانه بهره برداری است ، یعنی واحدهایی که فعالیت خود را آغاز کرده اند. بنابراین ، طبق این آمار ، وضعیت واحدهای بهره برداری شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مقایسه با سایر مناطق کشور خوب نیست و در زمینه مجوزهای استقرار آمارها تمایل کم سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این مناطق را نشان می دهد.

صدور مجوزهای بهره برداری و تأسیس در مناطق آزاد را کاهش دهید

آمارها همچنین نشان می دهد که در دو ماه اول امسال ، در مقایسه با سال قبل ، ایجاد پروانه تأسیس در مناطق آزاد و ویژه 56.3 درصد و تعداد پروانه های بهره برداری – 73 درصد کاهش یافته است. بنابراین ، مجوزهای شرکتهای صنعتی طی دو سال اول 1399 و 1400. به ترتیب 32 و 14 ماه وجود داشت و صدور پروانه بهره برداری در هشت منطقه آزاد اقتصادی و ویژه از 74 منطقه در دو ماه اول سال گذشته تا 20 ماه ، یعنی کمتر از یک سوم در دو ماه اول سال جاری صادر شده است. .

در همین حال ، مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین سختگیرانه تر و تشریفات گمرکی ساده تر از سرزمین اصلی برای حمایت از صنعت داخلی کشور ، جذب فناوری های جدید تولید ، گسترش محصولات صادرات محور و ایجاد شغل ایجاد شده اند. این قوانین سختگیرانه اغلب کارگران و تولیدکنندگان را مجبور به شکایت کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا