عمومی

سیستم زه‌کشی شهر زنجان معیوب است/ شهرها مدیر ندارند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، علیرضا فیروزفر، ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: برنامه ریزی با توجه به راهبردهای شورای شهر انجام دادیم و تا کنون شهرداری با حمایت‌های شورا موفق به اجرای برنامه‌ها بوده است.

وی ابراز کرد: امسال با توجه به حجم بالای مطالبات مردم در خدمات محله‌ای نوع دیگری از پروژه‌ها را تعریف کردیم به این صورت که با تجمیع پروژه‌های خرد به فعالیت گسترده پرداختیم.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه امسال از خدمات مشاوران شهر استفاده کردیم، عنوان کرد: قسمتی از کارهای نظارت بر پروژه‌ها به عهده مشاوران است و با لین کار یک لایه قوی به لایه‌های نظارتی شهرداری اضافه شد.

وی با بیان اینکه حرکت وسیع در توسعه پارک‌ها انجام شد، خاطرنشان کرد: سال قبل پارک‌هایی از جمله کاج، رشد و توسعه پارک امام علی (ع) و مدافعان حرم، گذر ملت و گذر اشراق افتتاح شد.

فیروزفر ادامه داد: احداث پارک شهرآرا، صدرا، وحدت، فجر ۵ و ۶، پارک پونه، شاهد، شهدا، طلوع و شبدری ورودی شهر در دستور کار شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته در حوزه فضای برنامه‌ها و اقدامات منحصر به فردی آغاز شده است، تصریح کرد: به منظور بالا بردن سطح شهر و ذخیره سازی منابع آبی، مکانیزاسیون سیستم‌های آبیاری است؛ چراکه کمتر از ۱۰ درصد آبیاری مکانیزه در شهر داشتیم که اکنون ۵۰ درصد زیر پوشش رفته تا پایان سال به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

شهردار زنجان به اشاره به اینکه به گفته کارشناسان حوزه هواشناسی وقوع دو باران سیل‌آسا با دوره بازگشت بیش از ۵۰ سال در فاصله ۴۰ روز امری غیرممکن بود، یادآور شد: اما این اتفاق عیب بزرگ شهر را مشخص کرد، به‌طوری‌که نشان می‌دهد سیستم زه‌کشی شهر زنجان معیوب است.

وی اصلاح ۷۰ نقطه برای رفع مشکل آب‌گرفتگی شهر را از اقدامات سال گذشته خواند و افزود: امسال هم ۷۰ نقطه دیگر شناسایی شد، البته برای جلوگیری از مخاطره سیل نیاز به احداث چهار کانال بزرگ است که طراحی این کانال‌ها انجام‌شده و با تعیین مسیر کانال‌ها شروع به اجرا خواهیم کرد تا دفع سیلاب کامل شود.

فیروزفر بابیان اینکه زنجان به‌عنوان دوازدهمین شهر کشور کار جداسازی پسماند از مبدأ را شروع کرده است، یادآور شد: برای این کار نرم‌افزاری تهیه شده که شهروندان می‌توانند پس از نصب آن درخواست تحویل زباله‌های تفکیک شده را اعلام کنند و نزدیک‌ترین نیرو آن را تحویل می‌گیرد و با نرخ‌های مصوب به حساب کاربر منظور می‌شود.

وی به مشکل ۴۰ ساله سایت کارگاهی در خصوص مالکیت محدوده اشاره کرد و افزود: از طریق تعامل خوبی که با مدیرکل ثبت‌احوال داشتیم مشکل حل و سند به نام شهرداری زده شد و این موضوع نوید خوبی به قطعه داران در سایت کارگاهی است.

پروسه طراحی بازارچه‌های محلی آغازشده و ۱۰ نقطه مکان‌یابی کردیم

فیروزفر از ورود به حوزه تنظیم بازار خبر داد و گفت: پروسه طراحی بازارچه‌های محلی آغازشده و ۱۰ نقطه مکان‌یابی کردیم که ۴ نقطه نهایی شده و هفته دولت کلنگ‌زنی می‌شود و تحول بزرگی در عرضه مستقیم کالا اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: همچنین محل موقت برای عرضه مستقیم کالا توسط باغداران تدارک دیده‌شده که هم زحمت باغداران هدر نمی‌رود و هم همشهریان باقیمت مناسب به کالاها دسترسی می‌یابند.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه نهضت آسفالت ادامه دارد و ۵۰ هزار تن آسفالت‌ریزی کردیم، یادآور شد: کف‌سازی بازار پایین که خواسته سال‌های متمادی مردم بود، نیز در حال اتمام است.

وی در مورد پروژه شهیدان کریمی اظهار کرد: همه مسائل حل و فضل شده است البته پیش از این تحویل زمین به پیمانکار برای تجهیز کارگاه با اعتراضات مردمی مواجه شد اما زمین در مکان دیگر تهیه شده و در مرحله شناسایی ژئوتکنیک و طراحی پایه پل است.

فیروزفر در خصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و ترافیک ابراز کرد: به ناوگان دو خودروی دیگر اضافه کردیم، همچنین مطالعات ترافیک هسته مرکزی شهر انجام‌شده و با نظر شورا شروع به اجرای طرح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل گمرکی مینی‌بوس‌های خریداری‌شده حل‌شده است، عنوان کرد: این دستگاه‌ها یک ماه بعد به جمع ناوگان اضافه می‌شود.

شهردار زنجان بابیان اینکه بالای ۷۰ درصد مردم با خدمات حوزه شهری به طور مستقیم در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: شهرها مدیر ندارند، چون مدیر باید اختیارات مطابق ملزومات و تکالیف شهر داشته باشد.

وی محیط‌زیست شهری، آلودگی هوا، مدیریت ترافیک شهرسازی و معماری و آسیب‌های اجتماعی را جزو حوزه‌های فاقد متولی در شهر خواند و گفت: مقامات ردا بالای کشور و استان باید به فکر شهرداری‌ها باشند؛ چراکه شهرداری‌ها کوله‌باری از مسئولیت با کمترین اختیارات دارند و با این اختیارات نمی‌تواند مدیر شهر محسوب شود.

دکمه بازگشت به بالا