عمومی

بیش از ٨ هزار ناشنوای گلستانی از خدمات بهزیستی استفاده می کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، سکینه کیانی دوشنبه شب در همایش دوستان گویا که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، با بیان اینکه در استان گلستان ۸ هزار و ۴۲۲ ناشنوا و کم شنوا وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار و ۲۷۳ نفر هستند، اظهار کرد: بیمه شده بهزیستی گلستان.

مسئول بهزیستی گرگان افزود: هم اکنون چهار مرکز خانواده و کودک ناشنوایان و کم شنوایان در چهار شهرستان استان از جمله گرگان وجود دارد که به این قشر خدمات ارائه می کنند.

وی گفت: سال گذشته 12 ناشنوا و کم شنوا در گلستان از سهمیه اشتغال سه درصدی از کارافتادگی بهره مند شدند.

کیانی افزود: بهزیستی استان از طریق ارائه خدمات توانبخشی، آموزش مهارت های زندگی به ویژه مهارت های اجتماعی از جمله لب خوانی و زبان اشاره، کمک به حرفه آموزی و اشتغال ناشنوایان، اجرای طرح های مختلف توانمندسازی، ارائه تسهیلات به ناشنوایان. و بیماران سخت ارائه خدمات در مراکز خانواده کودکان ناشنوا و کم شنوا و کاشت حلزون شنوایی به ناشنوایان و کم شنوایان تحت پوشش استان خدمات ارائه می دهد.

ناظر بهزیستی گلستان گفت: ناشنوایان ما از آموزش و دانش زبان اشاره در ادارات دولتی رنج می برند به همین دلیل سال گذشته برای 50 نفر از کارکنان مراکز دولتی دوره های آموزشی زبان اشاره برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید 22 کودک ناشنوا و کم شنوا در مدارس عادی استان گلستان پذیرفته شدند، گفت: معلمان مدارس دولتی با زبان اشاره آشنایی ندارند، از سوی دیگر این مدارس بسیار شلوغ است. بنابراین اقوام ناشنوا مجبور به ادامه تحصیل در مراکز غیرانتفاعی هستند که بار مالی زیادی بر دوش خانواده‌هایشان وارد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا