اقتصادی

آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات در کشور

با توجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تاکید رئیس جمهور بر تسریع در فعالیت های آن، صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال آینده تشکیل می شود.

به گزارش ترندونی، طرح شبکه ملی اطلاعات از اواخر سال 1383 در کشور مطرح شد و مهم ترین دلیل اجرای این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت بود. در سند «لازم به تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده است که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی شبکه ای از تمامی شبکه های کشور است. این شبکه متشکل از یک زیرساخت ارتباطی با مدیریت کاملاً مستقل داخلی، یک شبکه امن در مقایسه با اینترنت و یک شبکه با قابلیت ارائه محتوای متنوع و خدمات ارتباطی به مردم سراسر کشور است.

سال بعد از 2004 این طرح به کندی اجرا شد تا اینکه دولت یازدهم به اجرای این طرح ادامه داد و در نهایت در پایان همان دولت اول، دوم و سوم اعلام شد. مراحل باز شد و آشکار شد. اما این تسریع بخشی از اجرای این پروژه در دولت سیزدهم – یکی از مهم ترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – است. از این رو طرح تسریع در اجرای شبکه ملی اطلاعات از مهرماه سال گذشته آغاز شده و هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

بیش از 600 روستا و آبادی در استان یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

چندی پیش مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، محمدرضا پاکدل گفت: در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده است که 330 روستای بالای 20 خانوار در شبکه ملی اطلاعات قرار گیرند و اکنون در استان یزد تعداد بیشتری از روستاها در شبکه ملی اطلاعات قرار گیرد. بیش از 600 روستا و شهرک، اطلاعات ملی متصل و اینترنت پرسرعت – این دو برابر بیشتر از برنامه است.

وی با بیان اینکه در مرحله اول طرح توسعه ارتباطات روستایی، 130 کیلومتر کابل فیبر نوری در روستاها نصب شد، افزود: با تعامل و همکاری شهرداری یزد توسعه کابل های پهن باند و فیبر نوری در روستاها اجرا می شود. شهر یزد برای دسترسی کسب‌وکارها به اینترنت پرسرعت فیبر نوری و مشاغل و خانه‌ها زودتر از موعد مقرر آغاز شد و در هفته دولت، پیشگامان توسعه ارتباطات 30000 دستگاه را افتتاح کردند. کابل فیبر نوری در بستر کانال های اشتراکی و 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری

پیشرفت 60 درصدی شبکه ملی اطلاعات

همانطور که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست تخصصی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی در جمع اساتید دانشگاه علم و صنعت درباره شبکه ملی اطلاعات گفت، این شبکه پرسرعت، بزرگ است. شبکه ای با کیفیت و امن در جغرافیای وسیع جمهوری اسلامی ایران. بر اساس ارزیابی های انجام شده بر اساس شاخص های توافق شده با مرکز ملی فضای مجازی، علیرغم همه تلاش های انجام شده در سال های گذشته تاکنون 30 درصد محقق شده است. تشکیل دولت سیزدهم

وزیر حمل و نقل با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همکاران ما در وزارت حمل و نقل، شبکه ملی اطلاعات امروز نزدیک به 60 درصد پیشرفت داشته است، گفت: هفت پروژه بزرگ. و 200 پروژه کوچک در حال اجرای شبکه ملی اطلاعات در وزارت ترانسپورت هستند. وی همچنین تاکید کرد: در 14 ماه گذشته نزدیک به 2500 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات پیوسته اند.

ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات

بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تاکید رئیس جمهور مبنی بر آغاز هر چه سریعتر این طرح به عنوان یکی از اولویت های فضای مجازی، قرار است در سال آینده صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شود. جزییات این اقدام بر اساس لایحه بودجه 1402 رئیس جمهور که چهارشنبه گذشته به مجلس تقدیم شد، قابل مشاهده است، در تبصره 7 این لایحه به دولت اجازه داده شده تا در توسعه شتاب بخشد. نوسازی و نوسازی شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه کابل‌های فیبر نوری منازل و مشاغل برای ایجاد صندوق «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» در محدوده پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات. فناوری اطلاعات.

همچنین اساسنامه و منابع این صندوق با پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تهیه خواهد شد. امور و دارایی و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین چندی پیش وزیر ارتباطات با انتشار پستی در فضای مجازی گفت: روز دوشنبه در ادامه دیدارهای هفتگی با نمایندگان مردم با نماینده محترم مردم زابل و زهک محمد سرگزی; نماینده محترم مردم شادگان مجید ناصری نژاد و نماینده محترم مردم بروجرد سرکار خانم فاطمه مقصودی به صورت جداگانه در شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند و با هم وضعیت کشور را به طور کامل بررسی کردیم. شبکه ارتباطی حوزه های انتخابیه آنها

در این جلسات ضمن تشریح آخرین تحولات ارتباطات روستایی در حوزه انتخابیه این نمایندگان محترم سعی کردم از طریق تماس تصادفی با روستاییان عزیز پیامی مستقیم در مورد وضعیت ارتباط ایشان بگیرم که در یکی از این جلسات متوجه شدم تلفن ثابت چند سالی است که برخی از نقاط شهر زابل قطع شده است و از آنجایی که عدم دسترسی به تلفن ثابت در شرایط فعلی غیرقابل توجیه است، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نماینده وزیر در هیات مدیره دستور داده ام. شرکت مخابرات سریعا نسبت به رفع مشکلات این شهرستان اقدام کند. البته الحمدلله 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار زابل تحت پوشش شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت قرار گرفته اند و تا پایان هفته دولت سال آینده دیگر روستای بدون ارتباط در این منطقه وجود نخواهد داشت. . خوشبختانه در شادگان 131 روستای بیش از 20 خانوار وجود دارد که از این تعداد 130 روستا به شبکه متصل هستند و در گزارش نماینده محترم این شهرستان و در استعلام تلفنی خود متوجه اهالی محترم این روستاها شدم. . که برخی از آنها از کیفیت راضی نیستند، بنابراین یک تیم تعیین شد. تحقیقات باید به این شهر ارسال شود.

81 درصد روستاهای بالای 20 خانوار بروجرد نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا شهریور سال آینده همه آنها به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد. پس از اتمام طرح توسعه ارتباطات روستایی در شهریور ماه سال آینده، مرحله بعدی در دستور کار افزایش و ارتقای کیفیت خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا