اقتصادی

آخرین وضعیت ارزی کشور/ ۴۴ میلیارد دلار تامین شد

رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: سامانه نیما و بازار متشکل ارز در 10 ماهه امسال 44 میلیارد ارز تامین کرده است. دلار آمریکا، که تایید می کند که وضعیت بسیار خوب است.”

به گزارش ترندونی، به نقل از بانک مرکزی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ظهر امروز با رئیس و هیات مدیره بانک مرکزی دیدار و در جریان تحولات بازار ارز، قانون ساماندهی فروشگاه قرار گرفتند. روند تدوین قانون پایانه ها و بانک مرکزی.

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این نشست با بیان اینکه موضوع توسعه بازار ارز در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی سیما و بانک مرکزی به طور کامل بررسی شده است، افزود: است. موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، موضوع پایانه های فروشگاهی بود که گزارش اقدامات به اعضای کمیسیون سما ارائه شد. خوشبختانه در ماه های اخیر اجرای قانون پایانه های فروشگاهی قوت گرفته و مقرر شده تا پایان سال ساماندهی پایانه های فروشگاهی تکمیل شود.

وی تصریح کرد: پس از تکمیل ساماندهی پایانه های فروشگاهی، پرونده مالیاتی صاحبان این ابزار به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. خوشبختانه مفاد قانون بانک مرکزی تدوین شده و قرار است تا پایان سال جاری در کمیسیون اقتصادی به تصویب نهایی برسد و سال آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: وضعیت بسیار خوبی را تأیید می کند.

ممنوعیت منفعت ناشی از جرائم دیرکرد

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت قطعی اخذ سود دیرکرد خدمات بانکی گفت: طبق شرع مقدس نمی توان برای جریمه سود دریافت کرد. ضمنا جریمه ای برای جریمه تعلق نمی گیرد. بر این اساس مقرر شد این موضوع از طریق سیستم بانکی رصد و نظارت شود.

وی درباره ناظران شرعی که در شبکه بانکی مستقر می شوند، گفت: بانک ها در حال حاضر دارای کمیته نظارتی هستند و در آینده یکی از اعضای کمیته نظارتی افراد دارای دانش لازم در این زمینه خواهند بود. بانکداری اسلامی و کار خواهد کرد.» کردها باید آموزش های لازم را به کارکنان شبکه بانکی بدهند تا مصوبات شورای قضایی به درستی و به طور کامل در بانک ها اجرا شود.

صالح آبادی با بیان اینکه امکان تکمیل اعتبار در شبکه بانکی برای تامین بنگاه های خرد وجود دارد، گفت: همانطور که ریاست محترم جمهور تاکید کردند، نیازمند گسترش شمولیت مالی و دسترسی آسان مردم به زیرساخت ها و سیستم بانکی هستیم. تسهیل دسترسی بخشی به تسهیلات و بخشی به خدمات مربوط می شود، بنابراین این موضوع یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی است.

وی افزود: بر این اساس بانک ها باید بنگاه های خرد را با شرایط آسان تری در اختیار مردم قرار دهند که نیاز به اعتبار سنجی دارند.

از سال آینده کد پول ملی را معرفی کنید

وی امروز در رابطه با نظام قضایی ارزهای دیجیتال و روند اجرای قوانین ارزهای دیجیتال گفت: دستورالعمل ارز رمزنگاری شده در شورای پول و اعتبار تصویب شده و در حال تهیه است و پیش بینی می شود اوایل سال آینده اجرایی شود. “

وی افزود: با توجه به کد ملکی موجود حوزه های اقتصادی ریاست جمهوری دنبال می شود و بانک مرکزی با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسات کارشناسی متعددی را برگزار کرده است که نتایج آن در ادامه جلسه جمع بندی می شود. آینده نزدیک. دارایی‌های استخراج مجاز در سامانه ارائه می‌شود و واردکنندگان می‌توانند از این رمز دارایی‌ها برای واردات و ثبت سفارش استفاده کنند.

صالح آبادی درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل پایه پولی نیز گفت: ترکیب پایه پولی تغییر کرده است به طوری که سپرده های بخش عمومی نزد بانک مرکزی در دی ماه حدود 39 هزار میلیارد افزایش یافته است. به این ترتیب معاملات بازخرید در اجزای پایه پولی سایر اقلام افزایش یافت، اما در مقابل، بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش یافت که دلیل آن افزایش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی بود.

وی افزود: زمانی که تعداد شرکت های دولتی و حساب های دولتی نزد بانک مرکزی در طول ماه افزایش می یابد، ممکن است اضافه برداشت افزایش یابد اما اضافه برداشت در پایان ماه کاهش می یابد.

اصلاح قانون بانک مرکزی در دستور کار مجلس

محمدرضا پورابراهیمی گفت: یکی از موضوعات مهم برای نظام اقتصادی این است که بتوانیم با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی اقتدار بانک مرکزی را در دولت جدید تقویت کنیم.
وی افزود: در این راستا طرح دو شورا به دستور کمیسیون اقتصادی است که کلیات آن در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و موضوع در آستانه دولت سیزدهم مطرح شده است. . در جلسات اخیر خلاصه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی سما گفت: پس از توافق امروز با بانک مرکزی، جمع بندی کمیته پولی کمیسیون اقتصادی با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره اصلاح قانون بانک مرکزی به تصویب می رسد. طی دو هفته آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزود: از ابتدای سال آینده دومین شور تغییر قانون بانک مرکزی که یک سال بعد متوقف شده بود در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار می گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتدار نظام بانکی یکی از حوزه های مهم است، گفت: قانون فعلی برای نظارت بانک مرکزی بر نظام بانکی و سایر مسائل نیازمند ابزار کم یا بدون ابزار است و به نظر می رسد تغییر در بانک مرکزی باشد. قانون می تواند ظرفیت را افزایش دهد.

وی درباره شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور گفت: یکی از محورهای این موضوع، سامانه مودیان و پایانه های مغازه در کشور است و در سال های اخیر علیرغم اخطارهایی که به بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی داده شده است بخش قابل توجهی از قانون اجرا شده است.»

فرار مالیاتی در سال آینده به حداقل خواهد رسید

پورابراهیمی گفت: بر اساس گزارش امروز بانک مرکزی موافقت کرده است که تا پایان سال جاری 90 درصد کلیه ابزارهای پرداخت کشور دارای پرونده مالیاتی باشند که این یعنی اشراف نظام اقتصادی باعث افزایش گردش مالی می شود. اطلاعات اقتصاد با تمرکز بر اجرای این قانون.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده پرونده تشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی افرادی که از سامانه پرداخت استفاده می کنند بسته می شود که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن می رساند.

تجارت تا پایان سال جاری 50 میلیارد دلار پیش بینی شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی سما گفت: بر اساس گزارش های دریافتی تراز تجاری کشور روند بسیار خوبی دارد و پیش بینی می کنیم تا پایان سال حجم مبادلات تجاری کشور از مرز 50 میلیارد لیره عبور کند. دلار و افزایش ظرفیت صادرات حدود 25 تا 30 درصد.

وی افزود: روند رشد سال های آینده نیز در برنامه پیش بینی بانک مرکزی است و حجم مبادلات و ارز در بحث صادرات رشد مطلوبی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده نرخ مالیات بر فعالیت بنگاه های اقتصادی پنج درصد کاهش یافته است و مجلس نیز با این موضوع موافق است و معتقدیم این روند کاهش خواهد یافت.

وی افزود: پایه های مالیاتی جدیدی را در نظام اقتصادی تعریف کرده ایم. به عنوان مثال، مالیات بر درآمد به عنوان یکی از پایه های مالیاتی پر شد.

پورابراهیمی افزود: روش مالیات بر شرکت ها را کاهش می دهیم و پایه های جدید مالیاتی را تقویت می کنیم تا از ورود کسب و کار به اقتصاد واقعی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مالیات بر درآمد یکی از مراحل مهم کمیسیون اقتصادی است که گزارش آن در هفته جاری در کمیسیون اقتصادی نهایی می شود و به زودی برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا