اقتصادی

قرارداد ترکمانچای فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان!

پس از خرده فروشان ، این بار یک سری تولیدکنندگان آمدند که از فروشگاه های شبکه شکایت می کنند و می گویند که آنها فقط 40٪ از مبلغ مشخص شده روی کالا را از فروشگاه ها دریافت می کنند.

به گزارش ترندونی ، سال هاست که خرده فروشان از رونق کسب و کار خود به دلیل تعداد زیاد فروشگاه های زنجیره ای شکایت دارند. گرچه طبیعی است که هر پدیده جدیدی دارای تأثیرات مثبت و منفی باشد ، اما می توان اقدامات نامطلوبی را که تاکنون ندیده ایم ، انجام داد.

آخرین مسئله ، انتقاد تولیدکنندگان از هزینه های بیش از حد فروشگاه های آنلاین است. تا آنجا که طبق گفته برخی از تولیدکنندگان ، آنها فقط می توانند 40٪ از قیمت مشخص شده بر روی کالاها را از فروشگاه ها دریافت کنند ، مابقی که برای دسترسی به فروشگاه آنلاین ، خسارت ، بازاریابی و غیره هزینه می شود ، همان مبلغ پرداخت می شود . به صورت اقساط و دیر. این موضوع توسط انجمنی از فروشگاههای آنلاین مطرح شد و یكی از اعضای اتحادیه ضمن استناد به تأیید هزینه های خود از تولیدكنندگان با استناد به صدها میلیون بیلبورد ، اظهار داشت كه حضور در یك فروشگاه اینترنتی یكی از م mostثرترین تبلیغات است. کانال ها. ، شما باید برنامه ریزی کنید که چگونه از قفسه فروشگاه خود بیشترین استفاده را ببرید.

به منظور روشن شدن جنبه های این موضوع ، ترندونی با دو تولید کننده در صنایع غذایی صحبت کرد. اولین تولید کننده در مورد وضعیت کار با فروشگاه های زنجیره ای صحبت می کند. آنها این کار را می کنند حتی اگر این محصولات را در قفسه محصولات سایر رقبا قرار ندهند. “

وی اضافه می کند: “در سال 2017 ، فروشگاه های زنجیره ای شش کالایی ما ما را پذیرفتند و 85 میلیون جلد از هر یک از ما گرفتند. یعنی حتی اگر این تعداد در حال حاضر برای هر بارکد به 200 میلیون جلد رسیده است. ورودی به معنای” این یک شبکه است فروشگاهی که بابت دریافت و فروش محصول هزینه ای دریافت می کند.

توافق نامه فروشگاه زنجیره ای ترکمانچای با تولید کنندگان

وی می گوید که علاوه بر هزینه ورودی ، فروشگاه های زنجیره ای به عنوان قیمت خدمات تولید کننده نیز ارزش افزوده دریافت می کنند: “فروشگاه ها با تولید کنندگان قرارداد ترکمنچای را منعقد می کنند که هزینه حمل و نقل قبل از تحویل به انبار را مشخص می کند. کالاهای موجود نیز به صورت ماهانه مالیات دریافت می کنند ، بنابراین فروشگاه هیچ گونه هزینه اضافی متحمل نمی شود و حتی برای هر بارکد تخفیف سازنده اضافی دریافت می کند که می تواند معادل 50 تا 60 درصد قیمت کالا باشد. کالاها ، فروشگاه ها می گویند. برای بازاریابی و فروش دریافت می شود ، اما مشخص نیست که بازاریابی تا چه اندازه انجام می شود. ”

به گفته سازنده ، “فروشگاه ها تقریباً سه ماه پس از سفارش و دریافت محصول ، هزینه محصول را پرداخت می كنند ، اما در عین حال ضبط اولیه قرارداد را به صورت اقساطی كاهش می دهند و در پرداخت همان مقدار تأخیر دارند. برای مدتی پرداخت می كنند.” حتی برای ما ، Nilex هزینه تبلیغات را می گیرد. آنها از ورود تولیدکنندگان به ساختمانهایشان جلوگیری می کنند. “

وی معتقد است كه فروشگاه های زنجیره ای تولیدكنندگان را تحقیر می كنند: «در یك سال و نیم ، ما برای فروش هشت باركد در فروشگاه ، یعنی از 1397 تا تقریباً 1399 سال ، تقریبا یك میلیارد تومان پول آزاد كرده ایم. تولیدکنندگان تازه کار به دنبال “آنها از طرف دیگر ، فروشگاه های زنجیره ای در بسیاری از شهرها بازار خرده فروشی را تحت تأثیر قرار داده اند. “

تخفیف در فروشگاه ها قابل کنترل نیست

این تولید کننده همچنین اعلام کرد که فروشگاه های آنلاین منطقه ای را ایجاد می کنند که تولیدکنندگان در یک فضای رقابتی حضور داشته باشند و می توانند تخفیف دهند: «به عنوان مثال ، یک فروشگاه به تولید کننده اطلاع می دهد که سایر تولیدکنندگان 5٪ تخفیف برای اعمال این تخفیف به محصولات خود اضافه کرده اند. با این حال ، مشخص نیست که این تخفیف ها تا چه اندازه به مصرف کنندگان ارائه می شود ، آنها معمولاً 30-40٪ در آخر هفته ارائه می دهند. تخفیف ، اما در سایر روزهای هفته ، کالاها با همان قیمت نقل شده ارائه می شوند. معمولاً توسط مدار کنترل نمی شوند. در فروشگاه ها. “

به گفته وی ، یکی از این فروشگاه ها رئیس مدیر کل فروشگاه های زنجیره ای فروشگاه است که از احتمال شکایت تولیدکنندگان نیز بهره برد زیرا از یک طرف احتمال حل نشدن شکایات وجود دارد . از طرف دیگر ، امکان قطع محصولات وجود دارد.

این تولید کننده در توضیح دلیل موفقیت خود در فروشگاه های زنجیره ای می گوید: «شرکت های توزیع جهانی در محصولات با تقاضای سریع و سریع مانند روغن و شکر فعالیت می کنند ، اما صاحبان فروشگاه ها محصولات کمتری مانند پودر کیک را خریداری می کنند که کند است. از سوی دیگر ، توزیع های استانی “آنها هیچ بودجه ای ندارند”.

تولید کننده 40٪ از قیمت مشخص شده روی محصول را دریافت می کند

یکی دیگر از تولیدکنندگان صنایع غذایی که با تمام فروشگاه های زنجیره ای قرارداد دارد ، گفت: فروشگاه های زنجیره ای جزئیات وضعیت فروش هر محصول را رصد می کنند و اگر فروش بیشتری نسبت به سایر فروشگاه ها دارند ، سعی می کنند تخفیف بیشتری از تولید کننده بگیرند. به طور معمول 50-55٪ اعمال می شود. تخفیف قیمت محصول و از هفت تا 10 درصد دریافت می کند. مازاد و همچنین حدود 2٪. هزینه سرقت از فروشگاه و خسارت ناشی از تولید کننده ، یعنی اگر مشتری کالای موجود در فروشگاه را سرقت کند یا کالایی در فروشگاه معیوب یا خراب باشد ، قیمت پیش از آن از تولید کننده دریافت می شود و در نتیجه 35 -40٪ ارزش کالا 10 هزار تومان است ، تولید کننده در بهترین حالت 4000 تومان “او شبکه ها را از فروشگاه دریافت می کند و بقیه صرف خرید و فروش فروش می شود ، مانند تبلیغات در فروشگاه”.

به گفته وی ، فروشگاه های زنجیره ای از تولید کنندگان نیز ورودی می گیرند. بنابراین برای ورود به این فروشگاه ها ، باید هزینه یک مارک جدید را بپردازید: “البته حدود هشت سال پیش این کمک برای هر نوع محصول حدود هشت تا یک میلیون جلد بود ، اما اکنون برخی از تولیدکنندگان می گویند که بین یک تا دو میلیارد تومان از “هستند.” “فروشگاه های زنجیره ای نتیجه می گیرند که بیش از 1000 فروشگاه در سراسر کشور وجود دارد که تولیدکنندگان می توانند هزینه آن را پرداخت کنند.”

چرا از خرده فروشی استفاده نمی کنید؟

اما نه تنها انتقاد از تخفیف و هزینه های ورود ، تولیدکننده شکایت دارد که فروشگاه های آنلاین با پرداخت کالا در زمان مقرر مطابقت ندارند: “شرایط این است که فروشگاه ها همیشه بخشی از ادعاهای تولیدکنندگان را به تأخیر می اندازند یا پرداخت می کنند.” فروشگاه های شبکه به هزینه های آنها را بپوشانید و از توزیع در سیستم مویرگی جلوگیری کنید (به عنوان مثال در صنایع بسیار کوچک). “

این تولیدکننده صنایع غذایی در پاسخ به سوالی درباره سیستم توزیع مویرگی گفت: “تعداد بیشتری سرقت در سیستم مویرگی وجود دارد و تولیدکنندگان برای پخش سازهای خود مجبورند به توزیع کنندگان منفرد در شهرهای مختلف اعتماد کنند. تولیدکنندگان سه گزینه دارند.” مستقل باشید ، یا با مویرگ ها و توزیع کنندگان خصوصی کار کنید ، یا با فروشگاه های آنلاین کار کنید.

پاسخ فروشگاه زنجیره ای

ترندونی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماجرا به سراغ محمدعلی خراسانی ، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه ملی بازرگانی زنجیره ای رفت. وی به دلیل دریافت این هزینه ها از تولیدکنندگان گفت: موضوع تولید و فروش همیشه با هم بوده است. یعنی تولید بدون فروش محکوم به شکست تولیدکننده است و فروش بدون تولید منطقی نخواهد بود. یک نکته و واسطه فروش تبلیغات است و تامین کنندگان هزاران میلیارد جلد برای تبلیغ محصولات خود از طریق کانال های مختلف تبلیغاتی می پردازند.

وی افزود: به طور کلی کانال های تبلیغاتی به سه دسته کلی ATL ، TTL و BTL تقسیم می شوند. کانال های تبلیغاتی BTL تبلیغاتی در محل فروش هستند و صاحبان فروشگاه ها فضاها و تعرفه های مختلف فروش را تعیین می کنند تا تولیدکنندگان و صاحبان برندها از هر زیر مجموعه از کانال های BTL برای ترکیب آنها استفاده کنند. قفسه ها ، پالت های چینی ، بیلبوردهای فروشگاهی و فضاهای ویژه خدمات ویژه ای هستند که صاحبان فروشگاه ها ارائه می دهند و برخی تولیدکنندگان با توجه به اهداف و استراتژی های فروش خود از آنها استفاده می کنند.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه ملی فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه موارد مشابه در صحنه بین المللی وجود دارد ، گفت: به عنوان مثال مارک تجاری منحصر به فرد ، تولید محصول مارک دار ، پرداخت فروش و تبلیغات تبلیغاتی در سطح فروش ، امتیازات ویژه تولید کننده را در قفسه و بسیاری موارد دیگر دریافت کنید. به طور کلی توافق نامه ها با توافق دو جانبه و متقابل سازنده و مغازه انجام می شود و اتحادیه طرفین نمی داند چه میزان و تا چه میزان. با این حال ، مشاوره ای را به همه طرفها در مورد چگونگی بهره برداری از این پتانسیل تبلیغاتی با ارائه مشاوره به همه طرفها ارائه داد.

وی با اشاره به قیمت تبلیغات گفت: “به طور کلی ، تبلیغات هزینه های زیادی دارد.” هزینه اقامت یک ماهه در تهران در برخی از تابلوهای اعلانات ماهیانه چند صد میلیون تومان است. تولیدکنندگان باید خاطرنشان کنند که حضور در یک فروشگاه آنلاین به عنوان یکی از موثرترین کانالهای تبلیغاتی نیاز به برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای حداکثر حضور در قفسه فروشگاه دارد که بدون ایجاد استراتژی تبلیغات و بازاریابی نمی توان این کار را انجام داد. علاقه مثمر ثمر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا