سلامت و دانش

چند توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی، شبکه‌ای متعادل از سلول‌ها و اندام‌هاست که با هم کار می‌کنند تا از شما در برابر بیماری‌ها دفاع کنند. سیستم ایمنی از ورود تهدیداتی مانند باکتری یا ویروس به بدن جلوگیری می‌کند.

به گزارش ترندونی، سیستم ایمنی، یک گروه ضربت قدرتمند «جستجو و نابودسازی» است که عوامل بیماری‌زا در بدن را شناسایی کرده و از بین می‌برد.

در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن خواهیم پرداخت.

* استرس خود را کاهش دهید

مقداری استرس می تواند چیز خوبی باشد. این میزان کم استرس به بدن کمک می کند تا برای یک چالش آماده شود. اما اگر خیلی طول بکشد، خبر بدی است. مطالعات نشان می دهد که استرس طولانی مدت می تواند سیستم دفاعی بدن شما را تضعیف کند. در صورت امکان از آن اجتناب کنید. استراحت کردن و انجام کارهایی را که دوست دارید در اولویت قرار دهید.

* روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

همه ما می دانیم که دوستان مهم هستند اما روابط اجتماعی قوی نیز می تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. افرادی که دارای روابط سالم هستند احتمالاً از افرادی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند، بیشتر زنده می مانند.

* خوش بین باشید

وقتی افکار خوب دارید، سیستم دفاعی بدنتان بهتر عمل می کند. به دنبال چیزهایی باشید که از آن‌ها لذت می‌برید. حتی در مواقع سخت سعی کنید روی چیزهای بد تمرکز نکنید.

* بخندید

خندیدن برای شما خوب است. خندیدن نه تنها به شما احساس بهتری می دهد، بلکه هیچ عارضه‌ای هم ندارد. داده‌های یک مطالعه نشان داد پس از اینکه مردم با صدای بلند به ویدیوهای خنده دار خندیدند، سیستم ایمنی آنها بهتر کار کرد. اما هنوز مطمئن نیستیم که آیا این به معنای کاهش بیماری در درازمدت هم هست یا خیر.

* میوه‌ها و سبزیجات مختلف بخورید

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این مواد مغذی از ما در برابر رادیکال های آزاد (مولکول هایی که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند) محافظت می کنند. به سراغ پرتقال، فلفل سبز، بروکلی، کیوی، توت فرنگی، هویج، هندوانه، سبزیجات برگ دار و طالبی بروید.

* مکمل مصرف کنید

برخی از این محصولات می توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند اما ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا مطمئن شویم که آیا آنها واقعا برای شما مفید هستند یا خیر. از آنجا که این محصولات می توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند، اگر می خواهید آنها را امتحان کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

* تحرک داشته باشید

ورزش کردن یک راه ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن شماست. همچنین می تواند استرس را کاهش دهد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان، بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. اگر حدود نیم ساعت در روز این کار را انجام دهید، از فواید سلامتی آن بهره‌مند خواهید شد. هر نوع حرکتی می تواند کمک کند: دوچرخه سواری، پیاده روی، انجام یوگا، شنا یا حتی بازی گلف.

* به خواب خود اهمیت دهید

بدون خواب کافی سیستم ایمنی بدن قدرت لازم برای مبارزه با بیماری را نخواهد داشت. بیشتر بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. برای بهبود کیفیت خواب، باید به یک برنامه منظم برای خوابیدن پایبند باشید، در طول روز فعال بمانید، کافئین را در نزدیکی زمان خواب ننوشید و اتاق خواب خود را خنک نگه دارید.

* از مشروبات الکلی پرهیز کنید

مصرف الکل می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث شود بیشتر بیمار شوید.

* استعمال دخانیات را ترک کنید

به سیستم ایمنی خود لطف کنید و سیگار را ترک کنید. بسیاری از افراد برای ترک سیگار با شکست مواجه می‌شوند با این حال کمک گرفتن از یک متخصص می تواند در این زمینه سودمند باشد. همچنین از دود سیگار نیز دوری کنید.

* دست‌هایتان را بشویید

قبل از اینکه بدنتان مجبور به مبارزه با میکروب ها شود، آن میکروب ها را با شستن دست‌هایتان از مجرای فاضلاب خارج کنید. از صابون و آب تمیز و جاری استفاده کنید. حداقل ۲۰ ثانیه دست های خود را بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، یک ضدعفونی کننده دست نیز می تواند کمک کند. با این حال ممکن است ضدعفونی کننده ها همه میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین نبرند.

بدن شما پروتئین هایی به نام آنتی بادی می سازد که سلول های غیر طبیعی یا خارجی را از بین می برند. آنها به پیشگیری و درمان بیماری های شایع مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی کمک می کنند.

شما در بدن خود همچنین پاسخ دیگری به نام «سیستم ایمنی با واسطه سلول» دارید که به پاتوژن هایی مانند باکتری ها و سلول های آلوده به ویروس نیز حمله می کند.

وقتی بدن دوباره آن عامل بیماری‌زا را می‌بیند، سابقه ثبت شده از مبارزه با عامل بیماری‌زا را به یاد می‌آورد و پیش از ایجاد بیماری، تهدید را از بین می‌برد.این همان چیزی است که باعث می شود واکسن ها برای بیماری هایی مانند آنفلوآنزا، سرخک، آبله مرغان یا هپاتیت موثر واقع شوند. این واکسن‌ها دارای مقدار کمی از عامل بیماری‌زا اما بی ضرر هستند، بنابراین سلول های ایمنی می توانند واکنش نشان دهند، یاد بگیرند و به یاد بیاورند که دفعه بعد چگونه از شما در برابر این بیماری‌ها محافظت کنند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا