اقتصادی

کدام استان‌ها گاز بیشتری مصرف می‌کنند؟

در حال حاضر ، 90 درصد گاز کشور در جنوب تولید می شود ، اما 67 درصد در مناطق شمالی کشور مصرف می شود. استانهای آذربایجان شرقی و غربی ، مناطق شمالی کشور ، استانهای گیلان و مازندران و استانهای خراسان شمالی ، رضوی ، جنوبی و تهران استانهایی با مصرف زیاد گاز طبیعی هستند و این وضعیتی است که مصرف گاز از خط قرمز عبور کرده است.

به گزارش ترندونی ، از ابتدای ماه دسامبر و با شروع موج سرما ، مصرف گاز کشور طی روزهای اخیر با 27٪ افزایش به 600 میلیون متر مکعب در روز در بخشهای داخلی و تجاری رسیده است که حدود 80٪ کل تولید گاز است. به گفته مقامات ، این میزان مصرف گاز در سطح خطر است و در نتیجه ، گازرسانی به صنایع محدود شده است ، بنابراین تأمین گاز به بخش داخلی مشکلی ایجاد نمی کند.

بعلاوه ، یک طرح تنظیم روشنایی راهرو برای تأمین گاز نیروگاهها و در نتیجه برق مشترکان با خاموش کردن چراغهای بزرگراهها ، فضاهای بین شهری و فضای سبز برای چندین روز برنامه ریزی شده بود ، اگرچه این طرح مورد انتقاد قرار گرفته است. به نظر می رسد در این شرایط گزینه دیگری برای اجرای این طرح وجود ندارد ، اگرچه برخی از نیروگاه های برق کشور مجبور به استفاده از مازوت شده اند.

با صرفه جویی روزانه 1 تا 1.5 متر مکعب گاز ، روشنایی خیابان کم می شود

به گفته رجبی مشهدی ، سخنگوی صنعت برق ، محدودیت های ترافیکی شبانه در شهرهای نارنجی و قرمز ، روشن شدن تابلوهای بانکی یا تابلوهای تبلیغاتی را غیرضروری می کند و نتیجه ای غیر از هدر دادن سرمایه ملی ندارد ، بنابراین صنعت برق از هفته گذشته صرفه جویی می کند. این کار با صرفه جویی در حداقل 500 مگاوات ، کاهش روشنایی خیابان و از بین بردن روشنایی غیرضروری خیابان آغاز شد.

به گفته وی ، کم نور شدن برق در روشنایی خیابان باعث صرفه جویی روزانه 1 تا 1.5 متر مکعب در مصرف گاز می شود. به ازای هر 10٪ برق صرفه جویی شده ، 70 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می شود. مردم ، به ویژه در مناطق گرمسیری ، در حدود 10 درصد از مصرف برق و گاز خود را کاهش می دهند ، وضعیتی که بدون خاموش کردن شبکه با شجاعت از آن عبور خواهیم کرد.

مصرف برق 4.5 درصد افزایش یافته است

مصرف برق در کشور 4.5 درصد افزایش یافته است ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، مصرف گاز به سطوح نگران کننده ای رسیده است و 80 درصد از مصرف گاز کشور در بخش داخلی است که در زمینه صرفه جویی در مصرف گاز و برق انجام می شود. کمک به افراد در مناطق سردسیر که برای گرمایش از برق نیز استفاده می کنند بسیار مهم است.

درجه مشخصی از کاهش دمای خانه فاز اقتصادی پارس جنوبی است

به همین دلیل ، باید توجه داشت که برای هر درجه از کاهش دما در سیستم های گرمایشی ، یک مرحله از تولید پارس جنوبی صرفه جویی می شود و اگر افراد سیستم گرمایش خانه خود را فقط یک درجه کاهش دهند و دمای راحتی را تقریباً 21 یا 22 درجه حفظ کنند. برای هر درجه کاهش دما در سیستم های گرمایشی ، به اندازه خروجی یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی می شود.

جولایی ، معاون شرکت ملی گاز ایران ، با بیان اینکه با کمک مردم و پس انداز می توان تولید پایدار را حفظ و در سراسر کشور توزیع کرد ، اظهار داشت: شیوع بیماری عروق بیماری کرونا قلب و افزایش استفاده از آب گرم وجود دارد و دلیل دوم ورود امواج سرد به کشور است که باعث شد مردم بیش از سال گذشته گاز مصرف کنند.

به گفته وی ، پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که هفته آینده موج جدیدی از سرما وارد کشور می شود. تقویت.

مشترکان چگونه می توانند مصرف را کاهش دهند؟

بهتر است پس انداز را به ساده ترین روش شروع کنید. با پایین آوردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم ، می توانید به میزان قابل توجهی در مصرف گاز صرفه جویی کنید. این بدان معنی است که با کاهش فقط یک درجه حرارت در خانه می توانید هزینه های گرمایش خانه خود را تا پنج درصد کاهش دهید.

اتلاف حرارت یک پنجره حدود 10 برابر بیشتر از دیوارهای عایق بندی شده است. به منظور كاهش مشكلات ناشی از پنجره ها ، می توان به روش های مختلفی یك لایه هوای ساكن بین محیط داخلی و خارجی ایجاد كرد و در نتیجه تلفات حرارتی پنجره را به نصف رساند. روش های مختلفی برای ایجاد این لایه هوا وجود دارد.

برای دو جداره سازی پنجره موجود ، می توان لایه دیگری از شیشه شفاف یا اکریلیک را روی آن نصب کرد و شکاف بین آنها کاملاً بسته شد. مقداری از مواد جاذب رطوبت باید در این فضا قرار داده شود تا رطوبت موجود در این منطقه کاملاً جذب شود.

همچنین عایق بندی ویژه پنجره می تواند راه حل خوبی باشد. این عایق ها که به صورت برچسب های شفاف ساخته می شوند ، می توانند به راحتی روی شیشه پنجره چسبانده شده و برخی از خصوصیات پنجره های دو جداره را ایجاد کنند. این برچسب ها در تابستان تا 80٪ مصرف گرما را کاهش می دهند. بعلاوه ، این نوع محصولات کم E می توانند تلفات گرما و زمستان را تا 30٪ کاهش دهند.

روش دیگر برای افزایش کارایی پنجره های موجود نصب ورق های پلاستیکی شفاف روی پنجره ها است. این ورق های شفاف را می توان با چسب دو طرفه به شیشه چسباند تا فاصله آنها چند میلی متر باشد.

ساده ترین کار این است که در هوای بسیار سرد چند هفته از سال نایلون را روی پنجره ها قرار دهید و روی نوار عریض ضربه بزنید. این امر در درجه اول شرایط راحتی بالاتری را برای ساکنان ایجاد می کند و باعث صرفه جویی در هزینه های سوخت می شود.

از طرف دیگر ، با نصب پرده های کاملاً موج دار که پنجره را کاملاً می پوشاند ، می توان از اتلاف گرما به شدت جلوگیری کرد. این پرده ها همچنین در تابستان جلوی آفتاب را می گیرند و به خنک شدن ساختمان کمک می کنند ، به خصوص اگر دارای پوشش براق باشند.

اندازه و نصب مناسب پرده بسیار مهم است. پرده ها باید به گونه ای باشند که هوا نتواند آزادانه پشت آن حرکت کند. برای این کار می توانید فاصله ریل پرده تا دیوار را با چیزی شبیه به تخته پر کنید یا گیره ها را به پرده وصل کنید تا پرده خود به دیواره امتداد داشته باشد. پایین پرده را می توان با یک ابزار به دیوار نیز متصل کرد.

یکی از بزرگترین دلایل اتلاف سوخت در خانه ، استفاده نادرست از اجاق گاز است. شعله ور شدن بیش از حد شعله ، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله های بزرگ و ظروف بزرگ – روی شعله کوچک از مهمترین اشتباهاتی است که برخی خانمهای خانه دار مرتکب می شوند و 40٪ را صرف سوخت اضافی می کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که شعله کوره شما باید آب را بسوزاند.

همچنین ، در حمام ، به جای اینکه دوش را کاملاً باز بگذارید ، مقداری آب گرم در حمام بریزید و پس از شستشوی کامل ، از دوش فقط برای شستشوی نهایی استفاده کنید.

راه دیگر برای صرفه جویی در مصرف سوخت در زمستان بستن کامل درب منازل و حتی اتاق ها است. اگر اتاق سردی دارید که بخاری یا گرمایشی ندارد ، باید در زمستان آن را ببندید تا سرما را از خانه بیرون نگه دارد.

برای صرفه جویی در مصرف سوخت 10٪ ، می توانید از اتاق خواب خود شروع کنید. در زمستان آنقدر اتاق را گرم نکنید که پنجره ها باز بماند. بخوبی پنجره ها و مجاری تهویه هوا را عایق بندی کنید. در زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی و نیاز به بالا بردن رادیاتور ، تختخواب را از پنجره دور نگه دارید. از ساخت بخاری بزرگ در یک اتاق کوچک یا بخاری کوچک در یک اتاق بزرگ که انرژی زیادی نیز مصرف می کند خودداری کنید.

هرگونه ترک دودکش می تواند انرژی گرمایی زیادی را هدر دهد. بنابراین سالانه یک بار دودکش های خود را بررسی کنید و اگر متوجه شکستگی یا ترک خوردگی آنها شدید ، از یک پیشکسوت بخواهید که آنها را جایگزین کند.

برای صرفه جویی در مصرف سوخت بیشتر ، باید دمای آبگرمکن را روی 60 درجه سانتیگراد و حتی پایین تر تنظیم کنید. اگر دمای آبگرمکن شما از 75 درجه سانتیگراد بالاتر است ، به این معنی است که مقدار زیادی سوخت هدر می دهید. آبگرمکن های قدیمی و آنهایی که دارای مقدار انرژی C یا پایین هستند ، مقدار زیادی سوخت مصرف می کنند.

برای جلوگیری از هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایش ، لوله های آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق بندی کنید و هر بار یکبار به دیگ مراجعه کنید تا از انفجار یا ترک خوردگی لوله ها اطمینان حاصل کنید. درجه رادیاتور مرکزی را خیلی زیاد نکنید و آن را با هوای سرد یا گرم تنظیم کنید.

از همه مهمتر ، هنگام خرید بخاری یا کولر برای خانه خود ، حتماً اندازه خانه خود را در نظر بگیرید. اندازه و قدرت دستگاه همیشه نشانه برتری نیست. بنابراین اولین راه برای صرفه جویی در مصرف انرژی خرید وسایل گرمایشی و سرمایشی متناسب با اندازه خانه و اتاق های شما است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا