اقتصادی

تنها گزینه موجود برای حل بحران کم‌آبی، صرفه‌جویی در مصرف است

عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: وضعیت منابع آبی کشور در حوزه های شرب، کشاورزی و دامپروری بر هیچکس پوشیده نیست و تنها راه حل در کوتاه مدت صرفه جویی در مصرف است و در در درازمدت ایجاد سدهای آبی و استفاده از منابع آب دریا.

احمد مرادیس در گفت وگو با ترندونی، بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی کشور تاکید کرد و اظهار کرد: مدیریت منابع آبی کشور به چند حوزه بازمی گردد؛ در این راستا مدیریت منابع آبی کشور به چند حوزه بازمی گردد. یکی از این مناطق منابع آب پشت سدها است و کمیسیون انرژی نقش خود را در اینجا ایفا می کند. بقیه به توزیع آب برمی گردد. امروز مشخص است که پس انداز ما در حوزه آب یعنی منابع آب زیرزمینی تمام شده است.

بارندگی های مداوم نیز مشکل آب را حل نمی کند

وی افزود: به گفته کارشناسان، حتی اگر هر سال متوالی بارندگی شود، باز هم با مشکل آب مواجه هستیم – آنها می توانند از منابع آب دریا استفاده کنند. این مورد امید کشور در حوزه تامین آب است.

این عضو کمیسیون انرژی سما همچنین تاکید کرد: شیرین سازی آب دریا بیش از 40 تا 50 هزار هزینه برای دولت دارد. مترمکعب تومان و جمع آوری آب های سطحی و تقویت منابع آب زیرزمینی بسیار ارزان تر است.

نماینده مردم بندرعباس در شورای اسلامی، بهترین گزینه ممکن را صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف آب عنوان کرد. از سوی دیگر باید در راستای مدیریت آب های سطحی نیز گام برداریم. معدود باران هایی که در کشور رخ می دهد به دریاها سرازیر می شود. اگر بتوانیم این منابع آبی را جمع آوری کنیم و از آنها استفاده کنیم، امروز استفاده بهینه از این منابع آبی وجود ندارد.

برنامه مدیریت منابع آب مناسبی وجود ندارد

وی تصریح کرد: متاسفانه با مشکلات مدیریت منابع آب مواجه هستیم و برنامه ریزی مناسبی در این زمینه وجود ندارد. میزان بارندگی کاهش چشمگیری داشته و تامین آب سدها نیز با مشکل مواجه شده است. امروز باید در جهت ساخت سدهای کوچک قدم برداریم. سدسازی بدنه های آبی باید انجام شود. باید بین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تعامل برقرار شود.

مرادیس افزود: بی آبی به دامداری و کشاورزی کشور آسیب می زند، امروز در بسیاری از روستاها حیوانات به دلیل کمبود آب تلف می شوند، این وضعیت دامنگیر عشایر نیز می شود. یک کشاورز با هزاران حیوان از کجا می تواند منابع آبی برای حیوانات تهیه کند؟ وضعیت منابع آب شرب نیز مشخص است، بنابراین باید برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت مصرف در این حوزه انجام شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا