اقتصادی

کشور با بحران کمبود آب مواجه است/ مردم صرفه‌جویی کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برای تامین آب شرب باید حداکثر استفاده از حداقل منابع آبی موجود در کشور را در دستور کار قرار داد و برای حل مشکل از روش های علمی و موثرتر استفاده کرد. کمبود آب. .

قاسم ساعدی در گفت وگو با ترندونی، در خصوص وضعیت منابع آبی کشور و تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیری برای مدیریت صحیح منابع آب، اظهار کرد: همه کارشناسان و مردم می دانند که کشور در حال خشکسالی است. و از نظر ذخایر منابع آب وضعیت خوبی ندارد و در استان های مرکزی با فرونشست سفره های زیرزمینی و در استان های جنوبی با خشک شدن رودخانه ها و کاهش ذخایر آبی پشت سدها مواجه هستیم.

پایتخت با کم آبی تهدید می شود

این عضو کمیسیون انرژی سما در ادامه تصریح کرد: امروز پایتخت کشور با کاهش چشمگیر ذخایر آبی مواجه است در حالی که سایر استان ها همچنان با این چالش مواجه هستند. در استان خوزستان 9 سد وجود دارد که ذخایر آبی پشت آنها در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در استان های مرکزی وضعیت آب چاه ها و قنات ها چندان خوب نیست.

وی ادامه داد: در مجموع کشور با بحران کم آبی مواجه است و امیدواریم مدیران منابع آب کشور این بحران را مدیریت کنند. سرانه منابع آب به آن اختصاص یابد. مردم هم می فهمند که در کشور خشکسالی است و این وضعیت از دو سال پیش شروع شده است. پیش بینی می شود این وضعیت تا چند سال آینده ادامه یابد.

نماینده مردم دشت آزادگان در شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می رود مردم اصل صرفه جویی را در اولویت قرار دهند. صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن باید با اصل جامعه و مسئولیت اجتماعی دنبال شود. ما باید از حداقل منابع آبی موجود در کشور حداکثر استفاده را بکنیم تا آب شرب مردم را تامین کنیم. مدیریت منابع آب باید کارآمدتر و علمی تر از سال های گذشته باشد.

در مواجهه با بحران کم آبی، سوء مدیریت را نادیده نخواهیم گرفت

وی همچنین تاکید کرد: در سال های اخیر از نوع مدیریت منابع آب گله مندیم. بحران کنونی آب وضعیتی تهدیدآمیز است و به هیچ وجه نمی توانیم بر سوء مدیریت در این حوزه فائق آییم و باید از راهکارهای علمی برای عبور از بحران آب استفاده کنیم تا بتوانیم بر تهدید بحران که بر این کشور سایه افکنده است فائق آییم. از سوی دیگر گاهی سیاست های اشتباهی در حوزه آب کشاورزی اتخاذ شده است. در برخی استان ها 50 درصد مجوز کشت صادر شده است اما امکان تامین آب کشت به همین صورت وجود ندارد.

این عضو کمیسیون انرژی سما افزود: در این سال ها باید روش های نوین آبیاری ترویج می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هنوز در بسیاری از استان ها روش آبیاری محصولات کشاورزی به روش سنتی انجام می شود. اگر وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی وضعیت امروز باید از مدت ها قبل برای ترویج روش های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب گام برداشته بود.

ساعدی در پایان تاکید کرد: نیاز به تخصیص منابع بیشتری برای تامین تجهیزات نوین آبیاری در مناطق دیم بود. متاسفانه این حلقه مفقوده در وزارت کشاورزی تاکنون وجود داشته است. متاسفانه در بحث ارتقای سیستم های نوین آبیاری تنها بخشی به این نام نامگذاری می شود اما در عمل کار جدی صورت نگرفته و این انتقاد متوجه وزارت جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا