عمومی

چگونگی شکل‌گرفتن یک کاراکتر محبوب انیمیشنی

این مستند 34 دقیقه ای با الهام از صحبت های شخصیت Baslightier ساخته شده است. (تا بی نهایت و فراتر) که با سریال انیمیشن «داستان اسباب بازی» قهرمان جهان شد، در نسخه ای جدید و مستقل سعی در شناسایی این عروسک محیط بان فضایی و مراحل ساخت آن از ایده اولیه تا به روز رسانی دارد. نام را شرح دهید. “سال روشن”.

ساختار مصاحبه Beyond Infinity: The Journey to Lightyear در کنار فیلم های آرشیوی پیکسار و… برای کاوش در تولد این قهرمان محبوب استفاده می شود، اما در همان سطح باقی نمی ماند.

بلکه به این دلیل است که چرا این محبوبیت چندین دهه به طول انجامیده است. از اکران قسمت آزمایشی این انیمیشن در سال 95 تا امروز انتشار اسپین آف یا اسپین آف آن در قالب انیمیشن سینمایی Lighter که به پیش از تاریخ و گذشته Toy Story می پردازد. از این شخصیت

تونی کاپلان؛ کارگردان این مستند همچنین از بازیگران نسخه جدید این انیمیشن از جمله آنگوس مک لین; کارگردان، پیت داکتر; نویسنده کریس ایوانز; صداپیشه لایتیر و … تاریخ نگاری جذاب و گام به گامی از تولد و رشد این شخصیت خلق کرد و با استفاده دراماتیک از تصاویر آرشیوی موفق شد این مستند را چندلایه کند.

چگونه یک شخصیت کارتونی محبوب بسازیم

به این ترتیب خط اصلی کار حول این سوال شکل گرفت که منجر به ساخت این مستند شد. (Buzz Lightyear کیست؟)

پاسخ به این سوال در بازخوانی افراد مختلفی است که از گذشته تا به امروز در شکل گیری این شخصیت نقش داشته اند. از ایده پردازان و نویسندگان گرفته تا انیماتورها، کارگردانان، صداپیشگان، تدوینگران و غیره. او زمینه ای را برای کاوش در جنبه های مختلف سال نوری باز ایجاد کرد.

اول از همه، چرا رقابت کلاسیک بین او و کلانتر وودی به عنوان یک تقابل دراماتیک بین یک عروسک مدرن و یک عروسک قدیمی شکل می گیرد که هر دو متعلق به پسری به نام اندی هستند. این تقابل دراماتیک نیروی محرکه داستان Toy Story است و همچنین روند توسعه شخصیت Baslightier را شکل می دهد.

این تاریخ نگاری همچنین به طور ضمنی پیشرفت انیمیشن سینمایی را ردیابی می کند و داستان اسباب بازی را در دهه 90، زمانی که انیمیشن بیشتر موزیکال بود، جسورانه و مترقی کرد، وجه تمایزی که در محبوبیت گسترده آن نقش داشت. از طریق شما زمان دارید.

این مستند به بررسی جزئیات جالب و جالبی در مورد Bazalighter می پردازد که کشف آن جذابیت مضاعفی را برای مخاطبان این شخصیت محبوب جهانی و این دنباله انیمیشن به ارمغان می آورد.

از این که چرا او نگهبان فضایی را به عنوان عروسک جدید اندی برای رقابت با کلانتر وودی انتخاب کرد، تا نام و چگونگی دستیابی به عبارت معروف و مزخرف خود. (تا بی نهایت و فراتر از آن)! از چگونگی تبدیل شدن Baslightier به پدیده ای جهانی که سازندگان تصورش را هم نمی کردند، تا حضور نمادین این شخصیت در کارناوال ها، روی لباس ها، طرح های خالکوبی و حتی روی فنجان های قهوه در کشورهای مختلف و در میان مردم مختلف.

اما جذاب تر از همه اینها؛ انتخاب در پشت صحنه این شخصیت است که نویسندگان تصمیم گرفتند با حضور در یک فیلم یا برنامه تلویزیونی وارد دنیای خیالی عروسک های اندی شوند. به این ترتیب چالش ها و مبارزات لایتیر به عنوان یک خلبان آزمایشی و تکاور فضایی بهانه ای است برای رسیدن به جنبه واقعی و انسانی این شخصیت در خط مقدم داستان.

از این نقطه به بعد، مستند به تدریج از ضبط ساده داستان به وقایع نگاری نسخه جدید انیمیشن سینمایی لایتر و مواجهه مخاطب با چالش های سازندگان تغییر مسیر داد. از سازنده و نویسنده مفهومی گرفته تا انیماتور، صداپیشه، تدوینگر و موارد دیگر برای انتخاب یک داستان دراماتیک گذشته انسانی برای این شخصیت.

در این قسمت از مستند، کاپلان بر روی انیمیشن جدید و به طور خاص (که دنیایی متقاعد کننده و قابل زندگی است)، به ترسیم داستان شخصیت لایت یر و بررسی مفاهیمی مانند جهان های موازی و رویکرد افراطی این شخصیت به ماموریت، که منجر به عوارض می شود. گویی در زمان و مکان از دوستان و همکاران جدا شده اند.

چگونه یک شخصیت کارتونی محبوب بسازیم

با این رویکرد (ایجاد دنیایی باورپذیر و قابل زندگی)، حتی حرکت واقعی و باورپذیر انگشتان لایت یر، جزییات واقعی و کاربردی لباس ها و وسایل او، حتی فرم موهایش، تبدیل به چالشی برای سازندگان این شخصیت می شود.

فیزیکدانان، فضانوردان و غیره حضور در تیم پشت این انیمیشن و واقعیت تئوری های علمی مطرح شده در اثر که با تمرکز بر تلاش لایتیر برای نزدیک شدن به سرعت نور مورد تاکید قرار گرفته است، از جمله مواردی است که مخاطب را برای جدیت بیشتر با این انیمیشن آماده می کند.

اما به نظر می رسد تا اینجای کار، این تنوع علمی-تخیلی نتوانسته درام و چالش های به ظاهر متعارف لایتر (به گفته اکثر منتقدان و مخاطبان) را عمیق تر کند و از این نظر، انیمیشن جدید کمتر از حد انتظار بوده است.

با این حال، همان سویه می تواند پدیده Baslightier را به روشی متفاوت تحلیل کند. به خصوص در اوج اپیدمی کرونا و شرایط جدید ارتباطات انسانی، چالش جدیدی برای سازندگان به وجود آمد که در این مستند به آن پرداخته شده است.

مستند Beyond Infinity: Open and Journey to Lightir با وجود گستردگی موضوع و ابزارهای اولیه موجود، ایجاز را به مهم ترین عامل جذابیت و کیفیت ساختاری آن تبدیل کرد. به این ترتیب با انتخاب اوج داستان خلق قهرمان، ستاره و شخصیت متحرک منحصر به فرد، با دنیای واقعی ارتباط برقرار می کند و آن را به قهرمانی زمینی تر و ملموس تر تبدیل می کند که به مخاطب القا می کند; با تمام نقاط قوت و ضعف، موفقیت ها و شکست ها و… اشتباهاتت!

* منتشر شده در مجله نماوا.

دکمه بازگشت به بالا