اقتصادی

چهار پیشنهاد برای عبور از ناکجاآباد ارزی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید: سیاست های اشتباه و استفاده مداوم از روش های مجازاتی کشور را به هیچ وجه نمی برد.

محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ترندونی ، با اشاره به اصرار بانک مرکزی مبنی بر برقراری ارتباط قاطع با صادرکنندگان ، اظهار داشت: صادرکنندگان همانطور که در سالهای گذشته نشان داده شده است تمام تلاش خود را برای بازگرداندن ارز به کشور و پیگیری همان مسیر انجام داده اند. در ماه های اخیر ، با این حال ، آنها به دلیل مشکلات تحریم ها و گسترش تاج ، همچنان به تشدید اوضاع ادامه می دهند.

وی ادامه داد: “صادرکنندگان از بانک مرکزی خواسته اند تا با درک اوضاع ، زمان بیشتری را به آنها بدهد یا تسهیل بازگشت ارز را انجام دهند. متأسفانه هیچکدام موافقت نکردند. امروز ما با شرکتهایی در حال معامله هستیم که کارت ویزیت آنها برای چند هزار دلار معلق است.” بود. برای یک شرکت قطعات اتومبیل که یک اتومبیل را برای آزمایش به خارج از کشور فرستاده است ، کارت ویزیت آن امروز به حالت تعلیق درآمده است زیرا ارز حاصل از بازگشت خود را پس داده است ، در حالی که خودرویی که برای آزمایش ارسال می شود در اصل صادراتی نیست و نباید در نظر گرفته شود که درآمد داشته باشد. توري

عضو اتاق بازرگانی تهران با استناد به پیشنهادات بخش خصوصی به بانک مرکزی برای رسیدگی به مسائل جاری ارز ، گفت: یکی از پیشنهادات ما تهیه شماره حساب بانک مرکزی در کشورهای مقصد بود. به عنوان مثال ، اگر ما به کشورهایی مانند عراق یا افغانستان صادرات کرده باشیم ، بانک مرکزی در آنجا شماره حساب را به ما داده و ارز را دریافت می کند. از آنجا که یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان این است که از یک طرف بانک ها و صرافی ها با ایران کار نمی کنند ، از طرف دیگر خطر نقل و انتقالات نقدی چنین مبلغ ارزی قابل قبول نیست.

نجفی منش ادامه داد: پیشنهاد دوم ما تحقق قیمت پایه صادرات است. در سالهای قبل ، زمانی که بازپرداخت ارز بسیار مهم نبود ، قیمت های صادرات ایران بالاتر از رقم واقعی در برخی مناطق بود و مشکلی ایجاد نمی کرد ، اما امروز وقتی صحبت از تعهدات ارزی می شود ، دیگر نمی توانیم با آن قیمت ها کار کنیم. او اقدام جدی کرد.

وی براساس پیشنهادهای دیگر گفت: دو پیشنهاد دیگر در حوزه اجرایی کاملاً تعریف شده است. از یک طرف ، با توجه به شرایط خاص ، زمان بیشتری را برای صادرکنندگان خواسته ایم تا روش جدیدی برای بازگشت ارز پیدا کنند و از طرف دیگر ، می خواهیم گزینه های قبلی از بین نروند. به عنوان مثال ، واردات در ازای صادرات ، از یک طرف به تولیدکنندگانی که مواد اولیه را وارد می کردند و از طرف دیگر بخشی از مسئولیت صادرکنندگان در قبال ارز را حذف می کردند ، کمک کردند و این امکانات محقق نشد.

به گزارش ترندونی ، بانک مرکزی اعلام کرد صادرکنندگان که قبل از ماه ژوئیه. پایان سال عدم تعهدات ارزی در سال 2009 ، جریمه ها تعیین می شود و کارت ویزیت آنها به حالت تعلیق در می آید.

بانک مرکزی تخمین می زند که طی سالهای اخیر بیش از 27 میلیارد دلار ارز خارجی به کشور بازگردانده شده است که مسعود خوانساری ، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: آمار اتاق تأیید نمی کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا