برون مرزی

وزیر خارجه آمریکا: معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل در قبال ایران است 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ادعاهای دولت بایدن را تکرار کرد و افزود: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل است. اما علیرغم تلاش‌های ما و متحدان اروپایی‌مان، ایران نه علاقه‌مند بوده و نه آمادگی اتخاذ تصمیم‌های لازم برای بازگشت به تعهدات را داشته است.

بلینکن تصریح کرد: ما به استفاده از روش های مختلف برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سال 2022 در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود که ناتوانی ایران در دستیابی به سلاح هسته ای به نفع ماست و جو بایدن به آن متعهد است.

بلینکن با بیان اینکه معتقدیم موثرترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق دیپلماسی است، گفت: زمانی که برجام اجرا شد، همان کاری را انجام می‌داد که در نظر گرفته شده بود. این توافق برنامه هسته ای ایران را محدود کرد و نه تنها نهادهای بین المللی، بلکه مقامات آمریکایی نیز اثربخشی این توافق و پایبندی ایران به آن را تایید کردند.

وی بار دیگر به اشتباه دولت آمریکا در خروج از برجام اعتراف کرد و گفت: معتقدیم خروج آمریکا از برجام اشتباه بوده است. این واقعیتی است که دولت کنونی آمریکا آن را به ارث برده است.

بلینکن اظهارات مداخله جویانه را تکرار کرد و تاکید کرد که تمرکز جهان روی حوادث ایران است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما به شدت نگران تیراندازی به معترضان مسالمت آمیز توسط مقامات ایرانی هستیم. ما شاهد دستگیری ها، محاکمه ها، اعدام ها و خشونت های گسترده به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات بوده ایم.
بلینکن با بیان اینکه دنیا شاهد این اتفاقات بوده است، افزود: این اقدامات ایران بدون عواقب نخواهد بود. ما تلاش کرده‌ایم مقامات ایران را تحریم کنیم و دیروز مقامات ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کردیم.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: به همین دلیل است که با متحدان و شرکای خود تلاش کرده ایم تا مقامات ایرانی را پاسخگو کنیم.

بلینکن همچنین ادعای پهپادهای ایران را تکرار کرد و گفت: «ما همچنین تمرکز زیادی روی موضوع ارسال پهپادها از ایران به روسیه برای ادامه خشونت‌های مسکو علیه اوکراین داشته‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ادعا کرد که از پهپادهای ایرانی برای خاموش کردن چراغ‌ها، آب و وسایل گرمایشی در اوکراین استفاده می‌شود.

بلینکن در ادامه تاکید کرد: ما در تلاش هستیم تا ارسال این پهپادها را مختل کنیم و شبکه های مختلف را در این زمینه تحریم کنیم. ما معتقدیم که اقدامات ایران در ارائه حمایت تسلیحاتی از روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است و خواستار تحقیق در این زمینه هستیم.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت خطاب به آمریکا با انتقاد از سیاست یکجانبه آمریکا تاکید کرد که فشار، ارعاب و تقابل راه حل نیست و منجر نخواهد شد. هر جا.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: امروز همانطور که انتظار می رفت اعضای شورا با تاکید بر حمایت خود، احیای برجام را اعلام و خواستار اجرای کامل آن در دوره ای و منظم شدند. نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 و برجام در روز دوشنبه به وقت محلی به عنوان تنها اقدام عملی اجرا شود. واضح است که برجام تنها با پرداختن به علل ریشه‌ای وضعیت کنونی، یعنی خروج آمریکا از توافق در سال 2018 قابل احیا و احیا است. 8 می

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فشار، ارعاب و مقابله راه حل نیست و به جایی نمی رسد. اگر آمریکا واقعاً می‌خواهد برجام را احیا کند، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند.

وی افزود: آمادگی داریم مذاکرات وین را از سر بگیریم، با همکاری یکدیگر به راه حلی قابل قبول دست یابیم و حتی در اسرع وقت جلسه وزیران را برای اعلام احیای برجام برگزار کنیم. با این حال، این امر در صورتی محقق می شود که ایالات متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده پیگیری راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که تعهدات خود را به طور کامل رعایت کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. او باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد است و می تواند به وعده هایش عمل کند. الان وقت عمل است.

در سال 2014 پس از امضای برجام برای رفع تحریم های سرکوبگرانه، ایران به عنوان یک کشور مسئول به تعهدات خود بی عیب و نقص عمل کرده و این مشکل در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است. با این حال، پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2017 در ژانویه (دسامبر 2017) و پس از اقدامات اولیه مشخص، در نهایت در پی خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده در سال 2018، مواضع مغایر با مفاد برجام اتخاذ شد. 18 مه (8 مه 2018) تحریم های ثانویه علیه ایران در دو مرحله لغو شد.

از یک سو، اجرای نامتوازن این توافق و فشار ناشی از اعمال و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مجبور به تصمیم گیری یک سال پس از خروج آمریکا کرد. کشورهای عضو برجام: به منظور توقف گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهد هسته ای، گزینه های دیپلماسی 60 روزه را بپذیرید.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرد تا کشورهای اروپایی که قول جبران آثار خروج واشنگتن از برجام را داده بودند، بتوانند به این وعده عمل کنند. اما به دلیل عدم تحقق وعده های کشورهای اروپایی، وی تعهدات خود در چارچوب برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام بود.

آغاز به کار در سال 2021 در ژانویه، دولت دموکرات جو بایدن اقدامات یکجانبه دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد، اما تاکنون هیچ اقدام معتبری انجام نداده است. اشتباه گذشته را جبران کند

ایران نهایت شجاعت و دوراندیشی را در موافقت با شرکت در مذاکرات وین برای حفظ برجام از خود نشان داد، اما تجربه مذاکرات چند ماهه در وین ثابت کرد که کاخ سفید قدرت تصمیم گیری در مورد بازگشت به انرژی هسته ای را ندارد. توافق به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی، این دیدگاه به تاکتیک مقصر دانستن ایران و تعیین ضرب الاجل های نادرست متوسل شد.

پس از ماه‌ها رایزنی فشرده، مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که آمریکا به‌عنوان ناقض برجام، خواسته‌ها و مطالبات منطقی ایران برای توافقی باثبات و معتبر را می‌پذیرد و به توافق نهایی می‌رسد. .

اکثر طرف‌های درگیر در مذاکرات خواهان نتیجه‌گیری سریع‌تر مذاکرات هستند، اما توافق نهایی همچنان در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در مورد چندین موضوع مهم و اساسی باقی مانده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه رفتار کند، توافق در وین امکان پذیر است. توافقی که ایران در حال بررسی آن است سندی است که تحریم ها را تا حد امکان لغو می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی جوزپ بورل وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد. مسئول سیاسی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات می گوید جمهوری اسلامی ایران آماده دستیابی به یک توافق خوب، محکم و با ثبات است.

310310

دکمه بازگشت به بالا