اقتصادی

نیاز به سرمایه‌گذاری برای صادرات‌گرا شدن قطعه‌سازان

به گفته مدیر توسعه راه آهن و اتومبیل سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (IDRO) ، این سازمان بر افزایش گردش مالی از طریق کاهش تنوع برای بهبود فضای کسب و کار برای تولید قطعات و ایجاد فضای مناسب رقابت متمرکز شده است. و ما باید بتوانیم با حمایت و سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی ، آن را برای صادرات پرورش دهیم.

به گزارش ترندونی ، محمدرضا شیخ عطار روز گذشته (یکشنبه) در نشست هم اندیشی با انجمن صنایع همگن کشور اظهار داشت: افزایش گردش مالی با کاهش تنوع رویکردی است که اکنون در این صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سهم خانواده قطعات از نظر ارز در کل صنعت در صنعت با هزینه های خود صنعت قابل مقایسه نیست و متاسفانه صنعت خودروی ایران به دلایل مختلف از موقعیت مناسبی در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا برخوردار نیست. ؛ اما ما باید بتوانیم صنعت قطعه سازی را به حدی برسانیم که بتواند صادرات و مبادله کند که این امر مستلزم سرمایه گذاری و استفاده از فناوری روز است.

مدیر توسعه راه آهن و اتومبیل در سازمان توسعه افزود: “دومین مسئله ای که ما در Idro بر آن تمرکز می کنیم اجرای سیستم خوشه ای در اسرع وقت است.” در حال حاضر ، هر خودروساز در ایران با حدود 400-700 تامین کننده قطعه کار می کند. این روش در کشورهای دارای صنعت خودرو اعمال نمی شود. بنابراین باید تغییر کند تا سرانجام خودروساز با هفت تا هشت ست روبرو شود.

روی گروه های زنجیره تأمین تمرکز کنید

شیخ عطار اظهار داشت که در اجرای سیستم گروه بندی زنجیره تأمین ، طرفین تجاری سازنده خودرو و قطعه ساز باید تعهدات خود را برای انجام تعهدات خود حفظ کنند. وی گفت: در غیر این صورت ، مدیریت آن دشوار خواهد بود. ما امیدواریم که دولت بعدی با اولویت دادن به اخلاق حرفه ای و انصاف بین خودروساز و قطعه ساز ، بستر مناسبی را برای اجرای تلفیق قرارداد ایجاد کند.

این مقام مسئول توضیح داد: صنعت قطعه سازی امروز یک مشکل اساسی مانند ظرفیت اضافی دارد. از آنجا که ظرفیت واقعی قطعه سازان برای تهیه قطعات است ، به 2.2 میلیون مورد نیاز است. وسایل نقلیه در یک سال تولید می شوند اما در شرایط فعلی نیمی از این ظرفیت بلااستفاده مانده است.

تحقق قیمت های خودرو برای بهره وری بالای نقدینگی

وی گفت: “ما بر استفاده از قطعه سازان و خودروسازان در بازار فروش خودرو ایدرو با استفاده از نقدینگی بسیار پرمصرف اصرار کرده ایم.” ما باید با تحقق قیمت ها ، دولت را در اسرع وقت از این ضررهای انباشته خلاص کنیم. این امر می تواند از طریق تجدید ارزیابی و سایر روش ها مانند ابزارهای کم بهره یا وام های ارزی حاصل شود.

شیخ عطار با اشاره به اینکه 42 میلیون نفر در دفاتر ثبت نام خودروسازان ثبت نام کرده اند ، به معنای نیاز آنچنانی خودرو نیست ، گفت: دلیل این تقاضای زیاد اجاره خودروهای 20 تا 140 میلیون تومانی به دلیل اختلاف است. بین قیمت های بازار و کارخانه که متاسفانه ارقام قابل توجهی به صورت ضرر و زیان در حساب های خودروسازان کشور است. قیمت گذاری مقررات باعث زیان انباشته شده و بحران نقدینگی را برای تولیدکنندگان خودرو ایجاد کرده است. به دلیل صنعت قطعه و زنجیره تامین ، بسیاری از این بحران رنج برده اند. یعنی اگرچه این سرمایه می تواند صرف توسعه اقتصادی کشور و این صنعت محرک شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا