اقتصادی

مهم‌ترین رویدادهای حوزه ارتباطات در هفته جاری

انتشار آخرین آمار کاربران فعال پیام رسان های داخلی و هشدار زلزله پس از تست سرویس جدید از مهمترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.

به گزارش ترندونی، یکی از هفت پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتباطی و کابل فیبر نوری است و مسئولان وزارت ارتباطات تاکید کردند که تا پایان دولت سیزدهم 80 درصد خانوارها و مشاغل. شرکت ها با سرعت نامحدود به فیبر نوری متصل می شود و اخیراً اعلام شد که تمامی شهرستان های استان ایلام در شبکه سراسری فیبر نوری قرار گرفته اند.

در همین راستا یکی از مهمترین اخبار این هفته موضوع اعلام شده از سوی علی کریمی رئیس اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام بود که بر اساس طرح ملی ایجاد 20 میلیون نفر در سراسر جهان بود. در استان ایلام با هماهنگی استانداری و شرکت سرمایه گذاری های وب پروژه ساخت فیبر نوری با 300 کارگر از هفته اول آنلاین آغاز شد.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI)، ایلام در بین سایر استان ها رتبه هفدهم را دارد، افزود: استان ایلام دارای 378 روستای بالای 20 خانوار است و تاکنون 344 روستا تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته اند. تا پایان سال آینده تمامی روستاها تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار خواهند گرفت.

کریمی با بیان موانع توسعه ارتباطات روستایی در این استان تصریح کرد: مشکل اصلی در توسعه ارتباطات استان ایلام کوهستانی و صعب العبور بودن برخی مناطق است که گاهی ایجاد سایت های متعدد را ایجاب می کند.

آخرین آمار کاربران فعال پیام رسان داخلی

بحث لزوم حمایت از پلتفرم های داخلی سال گذشته مطرح شد، اما این موضوع زمانی شدت گرفت که یکی از پیام رسان های خارجی چند سال پیش با محدودیت هایی مواجه شد و ضرورت حمایت از پیام رسان های داخلی را برجسته کرد.

یکی از دلایلی که در گذشته برای محدودیت این پیام رسان خارجی اعلام شده بود، پایان دادن به انحصار این پیام رسان بود که موضوع داغ اسپانسرهای داخلی بوده است. به همین دلیل مسئولان روش های مختلفی را برای کمک به پیام رسان های داخلی در نظر گرفتند. در همین راستا شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای متناسب با این حمایت را در نظر گرفت و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی حمایت از نمایندگان داخلی را اعلام کرد.

به تازگی عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آخرین آمار ماهانه کاربران فعال منتهی به ۲۴ آذرماه سال جاری را در پستی در پیام رسان داخلی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، پیام رسان روبیکا 15.2 میلیون کاربر فعال روزانه، ایتا 9.2 میلیون، Yes Messenger 3.3 و سروش پلاس 3.5 میلیون کاربر دارند. همچنین بر اساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیام رسان روبیکا 35 کاربر فعال ماهانه، ایتا – 15.2، بله – 9.8 و سروش پلاس – 8.1 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

مردم از وزیر حمل و نقل چه می خواستند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری مستقیم و بلافاصله به سوالات مردم پاسخ داد. این امر بر اساس دستور رئیس جمهور به وزرا، معاونین و روسای دولت برای گفت و گوی مستقیم با مردم در برنامه هفتگی «پاسخ مستقیم اعضای هیئت دولت به مطالبات مردم» رخ داد.

در این راستا عیسی زارع پور به نظرات، ایده ها، شکایات و درخواست های مردم در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباط مستقیم وزیر ارتباطات با بسیاری از هموطنان در سراسر کشور پاسخ داد.موضوعی از جمله ارتباطات روستایی ، روش هزینه‌یابی اینترنت، رفع نقاط کور ارتباطی، مشکلات ایران کارکنان شرکت مخابرات، مستمری بگیران و دلالان و حمایت از کسب‌وکار اینترنتی در بسترهای داخلی.

نحوه اعطای وام به مشاغل تحت تأثیر محدودیت های اینترنتی

حدود سه ماه از اعمال محدودیت برای دو پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتس اپ با تصمیم مسئولان مربوطه می گذرد و در این مدت برخی کسب و کارهای اینترنتی به دلیل شرایط به وجود آمده با مشکلات معیشتی مواجه شده اند. ، مسئولان وزارت حمل و نقل و فناوری اطلاعات در ماه های اخیر بر لزوم حمایت از کسب و کارهای دیجیتال تاکید کرده و بسته حمایتی ویژه ای را برای کسب و کارهای آنلاین در نظر گرفته اند.

بسته حمایتی مذکور شامل 14 ماده و 30 نوع حمایت دولتی برای حمایت از مشاغل است و شامل مواردی مانند تامین منابع برای تجهیزات مورد نیاز پلتفرم های درگیر، تسهیل مجوزهای کسب و کار، حفاظت از حریم خصوصی مشاغل و کاربران و ارائه خدمات دولتی در پلت فرم های مناسب و تسهیل در ایجاد بسترهای مناسب در پارک های علم و فناوری برای کاربران داخلی و بسترها.

در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که پس از تصویب «آیین نامه ارتقای بسترهای اقتصاد دیجیتال و کسب و کار» به امضای معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از رشد و توسعه اقتصاد کشور رسید. فضای کسب و کار دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از نهادهای متولی جزئیات حمایت خود را تشریح کرد.

به دنبال چه تست سرویسی هشدار زلزله آمد!؟

اخیراً برخی از مشترکان همراه اول به اشتباه هشدار زلزله را از آنچه یک گروه تحقیقاتی در هنگام ارسال پیام آزمایشی برای سرویس جدید اعلام کرده بود دریافت کردند و پس از شناسایی علت خطا، این سوال مطرح شد که اولین اپراتور در حال آزمایش چه چیزی است؟ یک خدمت؟

در همین راستا امید توکلی، رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در گفت وگو با ترندونی، درباره جزئیات این سامانه هشدار بلایای طبیعی و اتفاقات هفته های اخیر گفت. : هشدارهای سازمان هواشناسی با توجه به تغییر ناگهانی شرایط جوی در برخی از مناطق کشور، تیم فنی اولین مرکز تحقیق و توسعه ماهواره ای که سامانه هشدار عمومی این اپراتور را ایجاد کرده است، اقدام به انجام آخرین تست های این اپراتور سامانه در اسرع وقت و عملیاتی کردن آن.. ارائه مراجع ذیصلاح برای ارسال اخطارهای عمومی از جمله سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی.

وی افزود: این تیم پس از انجام تست های لازم در محیط های شبیه سازی شده، محصول را مورد آزمایش قرار دادند و به دلیل خطای فنی به جای ارسال پیام در محیط ایزوله خود، پیامی را در سطح وسیع تری ارسال کردند که متاسفانه برخی از هموطنانی که این پیام را در قالب هشدار زلزله دریافت کردند، شدند البته تیم همراه اول به سرعت در پیامی علت خطا را بیان کرده و از آن مشترکین عذرخواهی کرده و در مرحله بعد بسته ویژه ای را برای دلجویی از همه مشترکان آماده کرده است.

توکلی درباره معرفی طرح منتهی به این حادثه و نحوه عملکرد این سرویس توضیح داد: در مواقع بحرانی افراد سعی می کنند از وضعیت عزیزان خود مطلع شوند و یا از طریق تلفن همراه و ارسال پیام کوتاه به یکدیگر اطلاع دهند. ; در نتیجه، شبکه های تلفن همراه در منطقه آسیب دیده به شدت شلوغ و شلوغ می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا