عمومیکسب و کار ایرانی برتر

فرش ماشینی و 5+1 نکته مهم در هنگام خرید آن

خانه برای ما ایرانی ها اهمیت بالایی دارد چرا که ما به خانه نگاه مرکز آرامش و آسایش داریم.جایی که می توانیم با عزیزانمان تاملی کنیم، بخندیم، خاطره ای تعریف کنیم و بهترین غذاهای دنیا را با طعم عشق بخوریم…

به همین دلیل معمولا دکوراسیون منزل برای ما بسیار پراهمیت می شود و برای زیباتر شدن آن حداکثر تلاش خود را می کنیم تا این اتفاقات خوب در محیطی زیبا برای ما بیفتد. پس توجه به دکوراسیون منزل برای ما اهمیت بالایی دارد.

یکی از مهم ترین کالاهایی که در دکوراسیون منزل استفاده می شود، فرش است .

اما سوالی که مطرح است این است که در خرید فرش ماشینی، چه نکاتی را بایستی رعایت کنیم؟

فرش ماشینی چه دسته بندی هایی دارد و هر دسته چه ویژگی هایی دارد؟

فرش؛ این کالای ارزشمند که الان یک کالای نسبتا لوکس هم به حساب می آید، محوریت دکوراسیون منزل را برعهده دارد، پس بایستی در انتخاب و خرید فرش ماشینی حداکثر دقت را به خرج بدهیم تا خدایی نکرده از خرید خود پشیمان نشویم.

پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید…

انواع فرش ماشینی

به طور کلی می توان دسته بندی های متعددی از دیدگاه های مختلفی برای فرش های ماشینی در نظر گرفت همانطور که در امروز نگار به آن پرداخته شده است و ما نیز در این جا به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • فرش ماشینی 700 شانه:

فرش ماشینی 700 شانه، یکی از دسته بندی های محبوب فرش های ماشینی است. این فرش در هر یک متر از عرض خود، 700 گره دارد و به این دلیل به آن، فرش ماشینی 700 شانه گفته می شود.

از ویژگی های این فرش ماشینی می توان به بلند بودن نخ خاب اشاره کرد که موجب نرمی و لطافت این فرش ها می شود.

در ضمن این فرش ماشینی، نسبت به فرش های ماشینی 1200 و 1500 شانه نیز، ارزان قیمت تر است و از این جهت نیز طرفداران بسیاری دارد.

  • فرش ماشینی 1200 شانه:

شاید بتوان گفت بین همه دسته های فرش ماشینی، فرش های ماشینی 1200 شانه، محبوب ترین و پرطرفدارترین باشند که در ادامه دلیل این محبوبیت را با هم بیشتر بررسی می کنیم.

فرش های ماشینی 1200 شانه، در هر یک متر از عرض خود، 1200 گره دارند و دلیل نامگذاری این فرش ها همین موضوع است. این فرش ها معمولا در تراکم 3600 بافته و تولید می شوند که تراکم بالایی محسوب می شود.

به طور کلی در بافت فرش هرچه شانه و تراکم افزایش یابد، مجبوریم که ارتفاع نخ خاب را کاهش دهیم تا طرح و نقش فرش ماشینی، زیبایی خود را از دست ندهد.

به همین دلیل ضخامت فرش های 1200 شانه از فرش های 700 شانه کمتر است .از طرفی دیگر قیمت فرش های ماشینی، با افزایش شانه و تراکم، افزایش می یابد.

پس فرش های 1200 شانه قیمتی بالاتر از فرش های 700 شانه و ضخامتی کمتر از آن ها دارند .ولی قیمت فرش ماشینی 1200 شانه از همتای 1500 شانه خود کمتر است و البته ضخامت آن بیشتر است.

بخاطر همین تعادل در ضخامت و قیمت است که بیشتر خریداران فرش های ماشینی، طرفداران فرش های ماشینی 1200 شانه هستند.

البته این نکته را فراموش نکنید که از نظر طرح و نقش نیز، فرش های ماشینی 1200 شانه به دلیل داشتن جزئیات زیاد، بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند.

  • فرش ماشینی 1500 شانه:

این فرش های ماشینی، رقیب فرش های دستباف محسوب می شوند چرا که آنقدر تراکم این فرش های بالاست که اولا با هر دستگاهی قابل تولید نیست و مجبوریم دستگاه های خاص و باکیفیت استفاده کنیم، از طرف دیگر تراکم بالای این فرش های ماشینی (تراکم 4500) سبب شده است طرح و نقش آن بسیار زیبا و نزدیک به فرش های دستباف باشد.

از نقطه نظر قیمت، بالاترین قیمت ها بین فرش های ماشینی مختص فرش های 1500 شانه است و کمترین ضخامت هم به این فرش ها تعلق می گیرد.

دسته های فرش های ماشینی به این سه دسته محدود نمی شوند و دسته های بسیار دیگر را نیز در بر می گیرند مانند فرش های مدرن، فرش های وینتیج، فرش های اصیل، فرش های چهل تکه و… ولی ما برای حفظ اختصار به همین مقدار کفایت می کنیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرش های ماشینی به سایت دکتر فرش به آدرس www.drfarsh.com  مراجعه نمایید.

6 نکته مهم در خرید فرش ماشینی

  • شانه و تراکم فرش ماشینی:

شانه و تراکم فرش ماشینی از آن دسته پارمترهای اصلی تاثیرگذار بر انتخاب فرش ماشینی است چرا که می تواند بر موارد متعددی اثرگذار باشد که ما در اینجا به سه مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • قیمت فرش ماشینی: هرچه شانه و تراکم فرش ماشینی افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش می یابد.پس گران ترین فرش های ماشینی، فرش های ماشینی 1500 شانه است و ارزان ترین آن ها فرش های ماشینی 700 شانه است.البته فرش ماشینی 500 شانه هم هم اکنون تولید می شود ولی چون محبوبیت بالایی ندارد، از صحبت درباره آن صرفنظر می کنیم.
  • نرمی و لطافت فرش ماشینی: هر چه شانه و تراکم فرش ماشینی افزایش یابد، ضخامت آن کاهش می یابد. میزان ضخامت فرش می تواند برای عده ای معیار بسیار مهمی در انتخاب فرش باشد.مثل سالمندان عزیز .
  • طرح و نقش: هرچه شانه و تراکم افزایش یابد، طرح و نقش با جزئیات بیشتری روی آن نمایش داده می شود و زیبایی فرش افزایش می یابد.
  • کیفیت نخ استفاده شده در بافت فرش ماشینی:

این مورد از آن دسته مواردی است که اهمیت بسیار زیادی در انتخاب فرش ماشینی مناسب ما دارد.

از پرکاربرد نخ های استفاده شده در بافت فرش های ماشینی می توان به اکریلیک و پلی استر اشاره کرد.

استفاده از نخ پلی استر در بافت فرش ماشینی، باعث سبک شدن و راحتی در حمل و نقل آن می شود .پس می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد برای اماکنی که احتمالا نیاز به شستشوی بیشتری دارند، به طور مثال فرش آشپزخانه

اما فرش های اکریلیک مقاومت و کیفیت بسیار بالایی دارند بخصوص اگر هیت ست شده باشند که موجب تثبیت رنگ آن ها و مقوامت بیشتر فرش های ماشینی در برابر حرارت نیز می شود.

پس در خرید فرش ماشینی حتما به جنس نخ استفاده شده در بافت فرش نیز دقت کنید.

  • ابعاد اتاق موردنظر:

حتما حتما به ابعاد اتاقی که قصد خرید فرش ماشینی برای آن دارید توجه کنید. چنانچه فرش را کوچکتر از مقدار موردنیاز بگیرید می تواند موجب زشت شدن دکوراسیون اتاق یا پذیرایی شما شود و اگر بزرگتر بگیرید، می تواند موجب کاهش طول عمر آن شود چرا که مجبوریم مقداری از فرش را تا کنیم و این کار به شدت از طول عمر فرش ماشینی می کاهد.

  • مکان مورد استفاده:

این که این فرش ماشینی را در کجا می خواهید استفاده کنید می تواند تا حدود بسیار زیادی از در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.یکی از موارد آن را در بالا در توضیحات جنس نخ پلی استر و اکریلیک هیت ست شده آوردیم. به طور مثال اگر می خواهید این فرش ماشینی را به عنوان فرش اتاق کودک استفاده کنید، لازم است توجه ویژه ای به طرح و نقش آن و البته نرمی و لطافت آن داشته باشید.

اگر می خواهید فرشی برای آشپزخانه تهیه کنید، علاوه بر سبک بودن به جهت شستشو بایستی چرک تاب بودن یا نبودن آن را نیز مدنظر قرار دهید.

چنانچه قصد دارید این فرش ماشینی را برای منزل یک سالمند خریداری کنید، نرمی و لطافت را حتما در نظر بگیرید و…

  • برند تولید کننده فرش ماشینی:

خرید از برندهای معتبری همچون فرش قیطران می توان تا حدود زیادی خیال شما را از کیفیت بافت و نخ استفاده شده در فرش راحت کند.

پس توجه به برند را فراموش نکنید.

  • قیمت فرش ماشینی:

و در نهایت بودجه خود را در نظر بگیرید و انتخاب خود را متناسب با آن انجام دهید. بهش ما پیشنهاد می کنیم که اگر بودجه شما در حد خرید فرش 700 شانه است، به هیچ عنوان حتی به مشاهده فرش های ماشینی 1200 و 1500 شانه نروید! چرا که زیبایی خیره کننده آن ها می تواند شما را نسبت به فرش های ماشینی 700 و حتی 500 شانه بی میل کند.

بنابراین سعی کنید در انتخاب فرش های ماشینی حداکثر دقت خود را به خرج دهید و نکات فوق را به کار ببندید تا بتوانیم خرید دلچسب و به یادماندنی از این کالای ارزشمند داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا