عمومیکسب و کار ایرانی برتر

علائم خرابی ترموستات یخچال چیست؟

ترموستات یکی از قطعات بسیار مهم و کاربردی یخچال است. برای تنظیم درجه و دمای مناسب یخچال باید ترموستات سالم باشد. مواردی نظیر خاموش و روشن شدن موتور و مدت‌زمان یکسره کار کردن یخچال به ترموستات مربوط می‌شوند. به بیان ساده‌تر عدم وجود ترموستات یا خرابی ترموستات سبب شده تا موتور یخچال یکسره کار کند و دمای یخچال مناسب و تنظیم نباشد. برای بررسی علائم و علت خرابی ترموستات یخچال فریزر ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید. چرا ترموستات یخچال فریزر از اهمیت بالایی برخوردار است؟ بهتر است قبل از بررسی علائم خرابی ترموستات یخچال فریزر، با نحوه کار ترموستات آشنا شوید.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم؛ ترموستات دمای یخچال را ثابت نگه می‌دارد و تنظیم می‌کند. ترموستات قطعه‌ای است که به کمپرسور دستور می‌دهد که روشن یا خاموش شود‌. تداوم کار کمپرسور نیز به دستوری که ترموستات می‌دهد؛ بستگی دارد. برای مثال تصور کنید که به سبب بازماندن درب یخچال برای مدت طولانی دمای آن افزایش پیدا کرده یا گرم‌تر شده است. در این هنگام ترموستات به کمپرسور دستور می‌دهد که فعال شود. با فعال شدن کمپرسور دمای یخچال کاهش پیدا می‌کند. سپس هنگامی‌که دمای یخچال به درجه مناسب و استاندارد رسید؛ ترموستات به کمپرسور دستور می‌دهد که غیرفعال شود.

به همین سبب ترموستات قطعه‌‌ای است که وظیفه دارد تا دمای یخچال را برای مقدار مشخص و استانداردی تنظیم کند و ثابت نگه دارد. بیشتر بخوانید: درجه ترموستات را در یخچال‌های قدیمی که از تکنولوژی پایین‌تری برخوردار بودند به‌صورت دستی تنظیم می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنظیم ترموستات به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود. از آنجایی‌که این فرایند در حال حاضر دیجیتالی است ممکن است سبب ایجاد دردسرها یا خرابی‌های زیادی به نوبه خود شود. تنظیم درجه ترموستات درجه مناسب ترموستات سبب شده تا یخچال از دمای مناسبی برخوردار شود و مواد غذایی سالم بمانند.

به بیان دیگر فریزر با درجه مناسب ترموستات رابطه مستقیم دارد. یخچال باید دمای مناسب و استانداری داشته باشد تا سبب افزایش عمر مواد غذایی و کاهش مصرف برق شود. به‌طورکلی بهترین دما برای یخچال ۳۷ درجه فارنهایت یا ۵ تا ۷ درجه سانتی‌گراد است که توسط ترموستات و کمپرسور تنظیم و ثابت نگه داشته می‌شود‌. همچنین دمای مناسب برای فریزر ۰ درجه فارنهایت یا منفی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. اگر یخچال شما قدیمی است؛ نمی‌توانید به‌صورت دستی و دقیق یخچال را روی این اعداد تنظیم کنید.

برای تنظیم دمای یخچال به‌صورت دقیق روی این اعداد به یخچالی با نمایشگر دیجیتالی نیاز است. برای یخچال‌های قدیمی و دارای درجه تنظیم مکانیکی، این اعداد را باید از بین اعداد ۱ تا ۵ انتخاب کنید. هر چه عدد بزرگ‌تر باشد یا به عدد ۵ نزدیک‌تر باشد به معنای سرمای بیشتر یا دمای پایین‌تر برای یخچال است. این عدد هر چه قدر به ۱ نزدیک‌تر شود به معنای دمای بالاتر آن یا به بیان ساده‌تر دمای گرم‌تر برای یخچال خواهد بود‌. همچنین دمای محیط بیرونی یخچال که همان دمای آشپزخانه شما است بر روی دمای این دستگاه تأثیر می‌گذارد. حتی اگر درب یخچال بسته باشد؛ بازهم دمای سرد و گرم تأثیر خود را بر روی یخچال خواهد گذاشت.

به همین دلایل توصیه می‌شود که در فصول گرم سال دمای یخچال را کمی پایین‌تر قرار داد یا در روزهای سرد سال دمای این دستگاه را بالاتر برد. انواع ترموستات در یخچال در ابتدا خوب است بدانید که یخچال فریزرها در سه نوع تمام مکانیکی، الکترونیکی و نیمه مکانیکی تولید می‌شوند. در هرکدام از این نوع یخچال‌ها به شیوه متفاوتی دما تنظیم خواهد شد. در یخچال فریزرهای تمام مکانیکی و نیمه مکانیکی، دما توسط ترموستات تنظیم می‌شود. در یخچال‌فریزرهای الکترونیکی تنظیم دما توسط بورد یخچال انجام خواهد شد.

نحوه کار ترموستات

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که ترموستات چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار ترموستات در یخچال به این صورت است که وقتی شما مثلاً دمای یخچال را روی 3 درجه تنظیم می‌کنید، وقتی دمای یخچال از 3 درجه فاصله می‌گیرد، ترموستات دستور فعالیت یا قطع فعالیت را به موتور یخچال صادر می‌کند.

اگر داخل یخچال سرد تر از دمایی که شما تنظیم کردید باشد، موتور یخچال را خاموش می‌کند تا دمای یخچال به دمای مطلوب برسد.

و اگر داخل یخچال گرم تر از دمایی که شما تنظیم کردید باید، موتور یخچال را روشن می‌کند تا با فعالیت کمپرسور، دمای یخچال به دمای مطلوب برسد.

چگونه درجه ترموستات یخچال را تنظیم کنیم؟

یکی از سوالات پرکاربرد در این زمینه این است که در فصول مختلف دمای یخچال را روی چند قرار دهیم؟

برای این منظور ما بخشی را در وب سایت ریک سرویس قرار دادیم که می‌توانید آن را در قسمت دمای مناسب یخچال مطالعه نمایید.

اما به صورت کلی بهترین دما برای یخچال بین 2 الی 4 درجه سانتی گراد می‌باشد.

در اینجا 2 حالت وجود دارد:

  • در فصل زمستان هستید و یخچال فریزر در مکان خنک قرار دارد : در این صورت دمای یخچال می‌تواند 1 یا 2 درجه باشد.
  • در فصل تابستان هستید و یخچال فریزر در مکان گرم قرار دارد : در این حالت باید دمای یخچال را بین 2 الی 4 درجه تنظیم کنید.

نکته : برای افزایش طول عمر یخچال، آن را دور از تابش نور خورشید نگه دارید.

نکته : همیشه طبقات بالاتر در یخچال فریزر خنک تر هستند و می‌توانید مواد پروتئینی مانند قارچ و… را در این طبقات قرار دهید. و همچنین بهتر است که مربا ها و نوشیدنی ها در درب یخچال قرار داده شوند. و میوه و سبزیجات را همیشه در طبقات پایینی قرار دهید زیرا اگر در بالا قرار گیرد دچار یخ زدگی می‌شود.

قیمت یخچال قنادی ویترینی و لیست قیمت یخچال شیرینی فروشی

در زمان خرید یخچال ویترینی شیرینی فروشی که ممکن است بصورت یخچال ویترینی کوچک یا یخچال ویترینی بزرگ ، یخچال ویترینی تک درب ، يخچال ويتريني ايستاده کوچک و یخچال ویترینی خوابیده باشند و نیز سایر یخچال های قنادی شما با توجه به بودجه ای که کنار گذاشته اید به راحتی می توانید هر مدلی از این محصول را که خواستید انتخاب و خریداری کنید بنابراین در یخچال قنادی قیمت اهمیت بالایی دارد. اما عواملی از قبیل برند، شرکت تولید کننده، متراژ کل بدنه بر قیمت یخچال تاثیر بسزایی می گذارند بدین ترتیب قیمت این دو محصول در بازار متغییر می باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا